Την εβδομάδα που μας πέρασε, ο Δήμος Ιωαννιτών φιλοξένησε δημοσιογράφους από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με σκοπό να αποκτήσουν οι τελευταίοι μια ολοκληρωμένη εικόνα του τουριστικού προορισμού «Ιωάννινα».
Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, τo πρακτορείο ειδήσεων ΑΠΕ-ΜΠΕ έφτιαξε έναν δεκάλογο «που κάνουν τα Ιωάννινα πόλη-μαγνήτη για τους τουρίστες», ο οποίος ακολούθησε τον δρόμο της αναπαραγωγής σε διάφορα ΜΜΕ. Στον δεκάλογο, και ο γύρος της λίμνης με ηλεκτρικό ποδήλατο. Όπως αναφερόταν και σε δελτίο Τύπου του Δημαρχείου, η ξενάγηση των δημοσιογράφων ολοκληρώθηκε με «μια ευχάριστη βόλτα γύρω από τη λίμνη με ηλεκτρικά ποδήλατα».
Βέβαια, είτε με κανονικό είτε με ηλεκτρικό ποδήλατο, ο γύρος της λίμνης δεν μπορεί να πει κανείς ότι ενδείκνυται για μια χαλαρή βόλτα –πόσο μάλλον για τους επισκέπτες που δεν γνωρίζουν το οδικό δίκτυο της περιοχής. Το φιλόδοξο σχέδιο περί παραλίμνιου πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου δεν προχώρησε ποτέ. Ούτε καν το σχέδιο για το τμήμα από Μάτσικα μέχρι Πέραμα.
Τα περί ηλεκτρικών ποδηλάτων, σχετίζονται προφανώς με κάποια επιχειρηματική δραστηριότητα που αναπτύσσεται στην πόλη. Η αναφορά αυτή όμως ήρθε να θυμίσει κάτι από τα παλιά: τα κοινόχρηστα ποδήλατα.
Για αρκετά χρόνια, στην πόλη των Ιωαννίνων, υπήρχαν κοινόχρηστα ποδήλατα, η χρήση των οποίων γινόταν δωρεάν από τους Γιαννιώτες. Σε διάφορα σημεία, όπως στο παραλίμνιο, στη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη και στο δημοτικό πάρκινγκ, είχαν δημιουργηθεί και οι ανάλογες υποδομές (διαβάστε εδώ).
Το σύστημα των κοινόχρηστων ποδηλάτων είχε ξεκινήσει το 2012 μέσω ενός ευρωπαϊκού προγράμματος με τον διακριτικό τίτλο Cyclo, με προϋπολογισμό 90.000 ευρώ. Σκοπός του προφανώς η προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου και η ανάδειξη της περίφημης βιώσιμης κινητικότητας. Αρχικά, τα ποδήλατα ήταν 10. Μέχρι το 2015 έφτασαν τα 40.
Τον Νοέμβριο του 2017, η προηγούμενη δημοτική αρχή ανακοίνωσε ότι για λίγο καιρό τα ποδήλατα δεν θα είναι διαθέσιμα προκειμένου να γίνουν εργασίες αναβάθμισης συστήματος και βελτίωσης των όρων εξυπηρέτησης των κατοίκων και των επισκεπτών.
Από τότε -τέσσερα χρόνια μετά- κανένα νεότερο για τα κοινόχρηστα ποδήλατα…