Η θητεία της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως δεν προβλέπεται εύκολη, καθώς φημίζεται κυρίως για τις αδιάλλακτες (και ακραίες συχνά) συντηρητικές της θέσεις και τη μικρή ή κακή σχέση με την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Πρόσφατα απεύθυνε μια σειρά ερωτήσεις προς τις συγκλήτους των πανεπιστημίων, σχετικά με τις ρυθμίσεις που προτίθεται να φέρει. Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων έδωσε την απάντησή του, η οποία είναι αρνητική σε κεντρικά σημεία, όπως το «ν+2» για την ολοκλήρωση σπουδών, την επαναφορά του συμβουλίου διοίκησης, τα ξενόγλωσσα τμήματα, τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά κ.λπ. Επιπρόσθετα, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ζητάει χρηματοδότηση και στελέχωση, καθώς και τη λειτουργία των διετών προγραμμάτων που ανέστειλε η υπουργός.
Αναλυτικά:
Συμβούλιο διοίκησης
Με δεδομένη τη δομή και τις αρμοδιότητες των συλλογικών οργάνων (Σύγκλητος, Πρυτανικό Συμβούλιο, Κοσμητείες, Συνελεύσεις Τμημάτων), ο θεσμός του Συμβουλίου Ιδρύματος είναι περιττός.
Τοποθέτηση μάνατζερ
Η θέση του Γενικού Γραμματέα είναι κατ’ αρχήν ένας χρήσιμος θεσμός, που θα διευκολύνει τη διαχείριση των διοικητικών και οικονομικών θεμάτων του Πανεπιστημίου. Το νέο στέλεχος θα συμβάλλει στον συντονισμό των διοικητικών υπηρεσιών, την παρακολούθηση των αποφάσεων του Πρυτανικού Συμβουλίου και της Συγκλήτου, καθώς και τη διεκπεραίωση όλων των υποχρεώσεων του Ιδρύματος. Παρ’ όλα αυτά, το Πανεπιστήμιο δεν έχει ανάγκη από «μάνατζερ» ή «προσωπάρχες», που λειτουργούν υπεράνω οργάνων.
Χρηματοδότηση ανάλογα με την «απόδοση» τμημάτων
Δεδομένου ότι οι εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες βαίνουν αυξανόμενες σε όλα τα ΑΕΙ, η επιβράβευση των Ιδρυμάτων που διακρίνονται για τις ακαδημαϊκές επιδόσεις τους δεν θα πρέπει να γίνεται εις βάρος εκείνων που υπολείπονται
ΣΔΙΤ
Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων επιθυμεί να συμμετάσχει σε συμπράξεις ΣΔΙΤ, με στόχο να βελτιώσει τις κτιριακές υποδομές του, να επιτύχει την ενεργειακή του αναβάθμιση και να αξιοποιήσει προς πολλές κατευθύνσεις χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αξιολόγηση
Ένας υγιής ακαδημαϊκός χώρος υπόκειται σε συνεχή αξιολόγηση και κρίση των ερευνητικών του επιτευγμάτων και του εκπαιδευτικού του έργου. Σε ένα τέτοιον χώρο, η πιστοποίηση όλων των ακαδημαϊκών, εκπαιδευτικών και διοικητικών διαδικασιών, από ανεξάρτητες και αμερόληπτες επιστημονικές επιτροπές υψηλού κύρους, αποτελεί σημείο αναφοράς της ακαδημαϊκής προόδου και αριστείας.
Ξενόγλωσσα τμήματα
Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στη δημιουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων στο Πανεπιστήμιο. Το δέλεαρ των πρόσθετων πόρων είναι μεγάλο, εκτιμάμε όμως ότι η θεσμοθέτηση τέτοιων προγραμμάτων σε προπτυχιακό επίπεδο, σε συνδυασμό με την υφιστάμενη υπο-στελέχωση σε διδάσκοντες, θα οδηγήσει τη λειτουργία των βασικών Τμημάτων του δημόσιου Πανεπιστημίου σε υποβάθμιση
Μεταπτυχιακά
επιμένουμε στα ΠΜΣ χωρίς δίδακτρα και βλέπουμε την πιθανότητα υιοθέτησης ανταποδοτικών κριτηρίων μόνο σε προγράμματα εκτός του κυρίου εκπαιδευτικού κορμού, όπως θερινά σχολεία, προγράμματα εξειδίκευσης σε επιμέρους τεχνολογίες και δραστηριότητες δια βίου μάθησης.
Φοιτητές πέραν του χρόνου φοίτησης
Η καθιέρωση του μέτρου ανώτατου χρονικού ορίου σπουδών δεν συνεπάγεται σημαντική μείωση στη δημόσια δαπάνη για την Παιδεία. Είναι, όμως, ένα μέτρο εξω-ακαδημαϊκό και ξένο προς τη διεθνή εμπειρία. Ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους φοιτητές, το όριο του ν+2 αποτελεί φραγμό στις σπουδές τους, οι οποίες αποτελούν δημόσιο αγαθό
Βάση του 10
Ελλείψει ποσοτικών στοιχείων σε ό,τι αφορά την επίδοση στις πανελλήνιες εξετάσεις και την επίδοση των νεοεισερχομένων φοιτητών στις προπτυχιακές σπουδές, δεν βλέπουμε την αναγκαιότητα θέσπισης μιας σταθερής «βάσης».
Μπορείτε να διαβάσετε εδώ όλη την απόφαση της συγκλήτου
Φοιτητές: «Βρήκαμε κλειστές πόρτες»
Εκπρόσωποι φοιτητικών συλλόγων Φυσικού, Ιστορικού-Αρχαιολογικού, ΒΕΤ, Νηπιαγωγών και Ιατρικής σημειώνουν από την πλευρά τους ότι τα «22 σημεία» μεταξύ άλλων «ενισχύουν την επιχειρηματική λειτουργία του Πανεπιστημίου. Πολλαπλασιάζει τα προπτυχιακά ξενόγλωσσα προγράμματα με δίδακτρα, αυξάνει τα μεταπτυχιακά επί πληρωμή, ανοίγει τους λογαριασμούς του ΕΛΚΕ για να μπορούν να κάνουν πάρτυ οι επιχειρηματίες με τα λεφτά της έρευνας», ενισχύουν τους ταξικούς φραγμούς και επιπλέον, «αυτόνομο, ‘ευέλικτο’ και ‘εξωστρεφές’ πανεπιστήμιο έχουμε χρόνια τώρα, είναι το ανοιχτό πανεπιστήμιο στα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα και κλειστό στους φοιτητές και τα δικαιώματά τους».
Για την πρυτανική αρχή, αναφέρει ότι «αντί να πάρουμε απαντήσεις από τη διοίκηση του ιδρύματος ως προς τη στάση που θα κρατήσει σε όλα τα παραπάνω, με ομόφωνη απόφαση της συγκλήτου η συζήτηση επιλέχθηκε να πραγματοποιηθεί με κλειστές πόρτες χωρίς την παρουσία των εκπροσώπων των φοιτητών, αποδεικνύοντας ότι τους ενοχλεί η αγωνιστική παρέμβαση και διεκδίκηση που αναδεικνύει τις αντιεκπαιδευτικές στοχέυσεις του επικείμενου νομοσχεδίου, καθώς και την ανάγκη να δυναμώσει η συλλογική μας οργάνωση για την υπεράσπιση του πανεπιστημιακού ασύλου».
Δήμος Ηγουμενίτσας: «Θέλουμε τμήμα »
Με ψήφισμά του το δημοτικό συμβούλιο Ηγουμενίτσας θεωρεί ότι η πόλη «αδικείται» επειδή δεν έχει πανεπιστημιακό τμήμα και προτείνει την αποστολή εξώδικης διαμαρτυρίας στη σύγκλητο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, για την άμεση λειτουργία του τμήματος Μετάφρασης.
Παρότι το ίδρυμα συνεχίζει να σημειώνει ότι αδυνατεί, χωρίς χρηματοδότηση και προσωπικό, να ανταποκριθεί στις περαιτέρω απαιτήσεις του ενιαίου πανεπιστημίου, ο Δήμος Ηγουμενίτσας κατηγορεί το ίδρυμα ότι καθυστερεί την προκήρυξη θέσεων ΔΕΠ «με διάφορες δικαιολογίες».
Επίσης, ο Δήμος Ηγουμενίτσας σημειώνει ότι «εν αντιθέσει με τα λοιπά νέα τμήματα του Πανεπιστημίου τα οποία δεν έχουν κανένα μέλος ΔΕΠ, το τμήμα της Ηγουμενίτσας διαθέτει εκτός από μέλη ΔΕΠ και εγκαταστάσεις και προσωπικό και μπορεί να λειτουργήσει άμεσα». Αυτό δεν ισχύει ακριβώς έτσι, σχετικά με το εκπαιδευτικό προσωπικό.
«Ως Δήμος δεν μπαίνουμε σε κομματικά παιχνίδια αλλά επιθυμούμε την άρση της αδικίας ως προς την Ηγουμενίτσα έναντι των άλλων πρωτευουσών των νομών της Ηπείρου» σημειώνει ο Δήμος.