ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ 2023

Πολιτική διαφήμιση στο ίντερνετ: Ποιος ξοδεύει πόσα

Εικόνα του άρθρου Πολιτική διαφήμιση στο ίντερνετ: Ποιος ξοδεύει πόσα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 01/05/2023, 16:55
ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ 2023 - ΕΚΛΟΓΕΣ

Το μερίδιο της πολιτικής προβολής στο ίντερνετ, με χορηγούμενες διαφημίσεις των «μεσαζόντων», Google και Facebook κατά βάση, είναι αυτή τη στιγμή το βασικό κομμάτι στη διαφημιστική δαπάνη των πολιτικών κομμάτων.

Η τάση που ξεκίνησε στις προηγούμενες εκλογές, με τη Νέα Δημοκρατία να δαπανά πολύ μεγάλα ποσά στα μέσα της Google κυρίως, κορυφώνεται τώρα.

Το κυβερνητικό κόμμα ξοδεύει και πάλι τη μερίδα του λέοντος. Τις τελευταίες 30 ημέρες, η ΝΔ έχει ξοδέψει ούτε λίγο, ούτε πολύ 27.400 ευρώ για χορηγούμενες στο δίκτυο αναζήτησης, σε τοποθετήσεις προβολής και στο youtube.

Μόνο την τελευταία εβδομάδα, από όταν επίσημα μπήκαμε στην προεκλογική περίοδο, η ΝΔ έχει κάνει 56 χορηγούμενες με κόστος 10.500 ευρώ. Τα μεγαλύτερα ποσά διατίθενται σε σταθερές εικόνες.

AI detector

Ο ΣΥΡΙΖΑ ακολουθεί μακράν. Τον τελευταίο μήνα έχει ξοδέψει 6.650 ευρώ σε χορηγούμενες. Για να γίνουν αντιληπτές οι διαφορές, δύο από τα πιο προβεβλημένα στελέχη της ΝΔ, ο Βασίλης Κικίλιας και ο Κώστας Κυρανάκης, γνωστοί και οι δύο για την προβολή τους και όχι για κάποιο έργο τους, έχουν ξοδέψει μαζί πάνω από το ποσό του ΣΥΡΙΖΑ: 3.900 ευρώ ο πρώτος και 2.450 ευρώ ο δεύτερος.

Η αγορά των χορηγούμενων πολιτικών διαφημίσεων είναι μεγάλη και αρκετά δύσκολη. Τα τελευταία 5 χρόνια στην Ελλάδα, έχουν δαπανηθεί 1.250.600 ευρώ σε πολιτική διαφήμιση μόνο στη Google και τα μισά εξ αυτών, έχει διαθέσει η ΝΔ.

Η «πλάστιγγα» γέρνει όλο και περισσότερο προς την εξατομικευμένη καταχώριση, εις βάρος του διαφημιστικού χρόνου και χώρου στα ΜΜΕ. Σε αυτό τον τομέα ωστόσο (στη χορηγούμενη του ίντερνετ) υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια, καθώς τόσο η Google όσο και το Facebook διαθέτουν εργαλεία με στοιχεία για το ποιος ξοδεύει τι.

Από τα ενδιαφέροντα της προεκλογικής αγοράς είναι ότι η Αφροδίτη Λατινοπούλου, πρώην στέλεχος της ΝΔ και πρόσφατα, αντεπιστέλλουσα υποψήφια της ακροδεξιάς που τελικά αποκλείστηκε από τις εκλογές, πρόλαβε να μπει στην πρώτη δεκάδα δαπανών του τελευταίου μήνα, σε πολιτική διαφήμιση…

Αντίστοιχα, στο Facebook τα πράγματα είναι κάπως πιο περιπεπλεγμένα. Καταρχάς, είναι μια ολόκληρη διαδικασία η πιστοποίηση που απαιτεί η Meta (η εταιρία που κατέχει το facebook) για να μπορούν οι υποψήφιοι-ες να βάλουν διαφήμιση. Είναι μια εκνευριστική γραφειοκρατία, χωρίς καν… γκισέ και υπάλληλο. Επίσης, η Meta δεν επιστρέφει αναλυτικά αποτελέσματα, υπό την έννοια ότι η πολιτική διαφήμιση είναι στην ίδια κατηγορία με τα κοινωνικά θέματα.

Ωστόσο, στα Γιάννενα για παράδειγμα, μέσα στον τελευταίο μήνα, τρεις πολιτικοί «έτρεξαν» χορηγούμενες, με μικρά ποσά: ο Δημήτρης Δημητρίου για τα εγκαίνια του πολιτικού του γραφείου, ο Θανάσης Οικονόμου και ο Σπύρος Ριζόπουλος για τηεοπτικές εμφανίσεις τους.

 Στην Άρτα, η υποψήφια δήμαρχος Τζένη Ταπραντζή-Κοίλια είχε επίσης μια χορηγούμενη τον Μάρτιο, όπως επίσης και τα κόμματα «Νίκη» και «Πράσινο και Μωβ». Όλες οι διαφημίσεις ήταν σύντομες, με πολύ μικρούς προϋπολογισμούς.


(φωτό: imagesAI)


ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back