dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Πεζόδρομος η Αβέρωφ; Γιατί όχι;

Εικόνα του άρθρου Πεζόδρομος η Αβέρωφ; Γιατί όχι;
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 07/12/2018, 00:28
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μια τολμηρή λύση για τα δεδομένα της πόλης, αλλά αυτονόητη για τους μελετητές, προτείνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Την πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ.

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που υλοποιεί ο Δήμος Ιωαννιτών μέσω ΕΣΠΑ έρχεται να βάλει τις βάσεις για την πόλη του μέλλοντος (για την επόμενη 20ετία το πολύ) με σύνθημα «Ιωάννινα, στο ‘κέντρο’ ο άνθρωπος». Αυτή ήταν η κατευθυντήρια οδηγία-πολιτική άποψη της δημοτικής αρχής Ιωαννίνων προς τους μελετητές που εκπονούν το ΣΒΑΚ και οι οποίοι κατέθεσαν δύο εναλλακτικά σενάρια για τη δημιουργία ενός «ανθρώπινου» κέντρου.

Η παρουσίαση των σεναρίων, μαζί με την περιγραφή και αξιολόγηση της παρούσας κατάστασης, έγινε σήμερα το απόγευμα, στον πολιτιστικό πολυχώρο «Δημ. Χατζής», στα παλιά σφαγεία, στο πλαίσιο συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Ιωαννίνων. Από τη συνεδρίαση αυτή, οι απόντες ήταν πάρα πολλοί τόσο από τη συμπολίτευση όσο και από την αντιπολίτευση, με τον δήμαρχο Θωμά Μπέγκα να εκφράζει από το βήμα τη δυσαρέσκειά του. 

Και τα δύο σενάρια λοιπόν του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας βασίζονται στην πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ. «Μπορεί να αποτελέσει τον εμβληματικό πεζόδρομο της πόλης» ανέφερε χαρακτηριστικά ο μελετητής Χριστόφορος Ριζομυλιώτης. Ένα ακόμη κοινό στοιχείο και των δύο σεναρίων είναι η πεζοδρόμηση του παραλίμνιου δρόμου, γύρω από το Κάστρο.

Με τα δεδομένα αυτά, το ένα σενάριο προάγει την παράλληλη πεζοδρόμηση του οδικού άξονα Γιοσέφ Ελιγιά-Κουντουριώτου και της οδού Εθνικής Αντιστάσεως, και το άλλο σενάριο προωθεί την πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας και της οδού Εθνικής Αντιστάσεως. Το πρώτο σενάριο ορίζει ως βασικό άξονα διέλευσης των οχημάτων τον άξονα Κατσάρη-Γερβασίου-Μητροπόλεως-Ανεξαρτησίας και το δεύτερο σενάριο τον οδικό άξονα Ελιγιά-Κουντουριώτου-Γαριβάλδη.

Όπως και να’ χει, η δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου πεζοδρόμων που θα συνδέει το εμπορικό κέντρο με το ιστορικό κέντρο και το παραλίμνιο μέτωπο σχετίζεται από τους μελετητές με δύο πράγματα: με τον χαρακτηρισμό δρόμων που «αγκαλιάζουν» το δίκτυο αυτό ως οδών ήπιας κυκλοφορίας (που στην ουσία θα αποτελούν τον «προθάλαμο» των πεζοδρομήσεων) και με τη δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης μετά την κατάργηση σημερινών θέσεων, όπως αυτών στον παραλίμνιο δρόμο.

Για το μεγάλο ζήτημα των θέσεων στάθμευσης, οι μελετητές προτείνουν τη μονοδρόμηση της Ακτής Μιαούλη (του δρόμου μπροστά από το ξενοδοχείο Du Lac) με παράλληλη δημιουργία 450 θέσεων πάρκνγκ υπό γωνία, όπως και τη δημιουργία θέσεων πάρκινγκ στις πρώην στρατιωτικές φυλακές όπου ο Δήμος Ιωαννιτών σχεδιάζει την ανάπλαση του χώρου. Επίσης, πάρκινγκ προβλέπουν και από τη μεριά της οδού Παπανδρέου. Μάλιστα οι μελετητές έκαναν αναφορά σε έκταση που ανήκει στη Μητρόπολη Ιωαννίνων και η οποία θα μπορούσε να διατεθεί για τον σκοπό αυτόν.

Γενικότερα, εμφανίστηκαν αρκετά αισιόδοξοι με το ζήτημα της στάθμευσης των αυτοκινήτων, αρκεί βέβαια να συλλειτουργήσουν κι άλλες παρεμβάσεις. Κομβικό ρόλο στην καλή λειτουργία των πεζοδρομήσεων στο κέντρο, προκειμένου αυτό να γίνει φιλικό για πεζούς, ποδηλάτες και ΑμεΑ, έχουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν οι μελετητές, μόλις το 8% χρησιμοποιεί το αστικό λεωφορείο (κι αυτό το 8% είναι κυρίως φοιτητές). Για τις πεζοδρομήσεις στο κέντρο, προτάθηκε η δρομολόγηση ενός μίνι μπας που θα κάνει τη διαδρομή από Περιφέρεια Ηπείρου μέχρι παραλίμνιο μέτωπο. Για την καλύτερη, γενικότερα, λειτουργία της πόλης και εξυπηρέτηση πολιτών, οι μελετητές εκτίμησαν ότι θα έπρεπε να υπάρχουν δρομολόγια της αστικής συγκοινωνίας και σε κάθετες διαδρομές.

Το υπό διαβούλευση ΣΒΑΚ, στα όσα σχεδιάζει, έλαβε υπόψη του και τα μεγάλα έργα υποδομής που θα γίνουν όπως η ανακατασκευή της οδού Νιάρχου και η σύνδεση του κόμβου Βογιάννου με το Πανηπειρωτικό Στάδίο. Ιδιαίτερη σημασία έδωσε στην ανάγκη αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών, όπως της περιφερειακής οδού. Οι μελετητές πρότειναν σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο την κατασκευή διαχωριστικής νησίδας και τη δημιουργία δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση (και όχι μάμιση που είναι σήμερα), όπως και την καλύτερη κάθετη σύνδεση της περιφερειακής οδού με την πόλη.

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας διανύει αυτή την περίοδο τη δεύτερη φάση της διαβούλευσης. Από αύριο αναμένεται να «ανέβουν» στην ιστοσελίδα του Δήμου Ιωαννιτών όλα τα στοιχεία, τα δεδομένα και τα εναλλακτικά σενάρια προκειμένου πολίτες και φορείς να καταθέσουν τις απόψεις τους για το μέλλον της πόλης τους. «Έχουμε στα χέρια μας τη χρυσή ευκαιρία να μετατρέψουμε την πόλη μας σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη» είπε χαρακτηριστικά η αρμόδια αντιδήμαρχος Ελένη Βασιλείου στον χαιρετισμό της…

Η δεύτερη αυτή διαβούλευση του ΣΒΑΚ θα διαρκέσει δύο εβδομάδας, ενώ αργότερα θα ακολουθήσει και τρίτη διαβούλευση…

ΣΧΟΛΙΑ
Θεοδωρα Ντουλια
Αλλοίμονο εάν κ αυτή την φορά δεν προκριθεί η 2η πρόταση, ήτοι η Πεζοδρομηση της Ανεξαρτησιας, δηλ. της καρδιάς του Ιστορικού κεντρου. Θα είναι ένας σχεδιασμός που ουσιαστικά θα καταργεί την ανάδειξη αυτού καθ εαυτού του ιστορικού κέντρου.
Τζιμ
Βασικός άξονας για τα αυτοκίνητα η οδος Ανεξαρτησιας ή η οδός Ελιγια! Η πρώτη είναι ενας στενος δρόμος πλακοστρωμενος σε κακή κατάσταση) και ο δεύτερος δεν χωράει λεωφορείο... Ανεφάρμοστο ..
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3