Η σχέση εκκλησίας-Αποκριών είναι τουλάχιστον ιδιαίτερη, αν και έχει εξελιχθεί πλέον από τα παλιότερα στάδια της πολεμικής στην αρχή ή της άγνοιας στη συνέχεια.
Ωστόσο, η ελληνική κοινωνία στις πιο συντηρητικές της στιγμές (που είναι πολλές), δεν θα χάσει την ευκαιρία να αποδοκιμάσει δημόσια πρόσωπα που θα διαταράξουν την άρρητη αυτή ισορροπία.
Πριν από 60 χρόνια λοιπόν, τέτοιες μέρες, η Μητρόπολη Ιωαννίνων «αποδοκίμαζε τας ενέργειας οργανώσεως καρναβάλου» στα Γιάννενα.
Για την ακρίβεια, στις 25 Φεβρουαρίου του 1959 η Μητρόπολη Ιωαννίνων, επί Σεραφείμ, ο οποίος είχε αναλάβει λίγο καιρό πριν, με ανακοίνωσή της στον τοπικό Τύπο διέψευδε καταρχάς ότι η ίδια πήρε πρωτοβουλία να διοργανωθεί καρναβάλι στα Γιάννενα και αναφέρει: «Δεν αποκρύπτομεν ότι εκλαμβάνομεν και κακόβουλον κατά πιθανήν εκδοχήν».
Η ανακοίνωση είναι προσεκτική βέβαια, καθότι διαχωρίζει τις ενταγμένες στο εορτολόγιο και το ορθόδοξο τελετουργικό Απόκριες, από το καρναβάλι: «Θεωρούμεν την κίνησης ταύτην πρόκλησιν κατά των πτωχών, υπέρ των οποίων ευχής έργον θα ήτο αν διετίθεντο τα χρήματα του Καρναβάλου, ίνα και αυτοί δυνηθώσι να εορτάσωσι τας Απόκρεω».
Η Μητρόπολη καταλήγει λέγοντας ότι «η κίνησης αύτη είναι άλλως τε και απαράδεκτος (και ας επιτραπή να ειπώμεν ανόητος) την στιγμήν κατά την οποίαν ενώ αλλαχού γίνεται αγών εξοστρακισμού του Καρναβάλου, ενταύθα επιχειρείται να καθιερωθή ως έθιμον τοπικόν».
Εξήντα χρόνια μετά τα Γιάννενα έχουν δικό τους καρναβαλικό χρώμα, είτε κοινότοπο, κάνοντας πράγματα που γίνονται και αλλού, είτε ιδιαίτερο, με τις τζαμάλες, που προσελκύουν επισκέπτες κάθε Απόκριες.
Η σχέση Εκκλησίας-Αποκριάς είναι ταραγμένη. Στην 6η Οικουμενική Σύνοδο του 692 στην Κωνσταντινούπολη το καρναβάλι καταδικάστηκε και απορρίφθηκε. Ωστόσο, η περίοδος συνδέεται με το ορθόδοξο εορτολόγιο με το άνοιγμα του τριωδίου και της σαρανταήμερης νηστείας μέχρι την Ανάσταση. Οι σχέσεις τους πάντως, παραμένουν ψυχρές.