dodoni back
ΘΕΑΤΡΟ

«Οι παστρικές» στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης

Εικόνα του άρθρου «Οι παστρικές» στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 21/07/2022, 02:54
ΘΕΑΤΡΟ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Την παράσταση «Οι παστρικές» θα ανεβάσει το Θέατρο Τέχνης στις 21 και 22 Ιουλίου, στις 21:00, στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, με δωρεάν είσοδο, στο πλαίσιο του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του υπουργείου Πολιτισμού.

Υπενθυμίζεται ότι το φετινό πρόγραμμα είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Το κείμενο και η σκηνοθεσία της παράστασης είναι της Μαριάννας Κάλμπαρη.

H παράσταση συνδυάζει πρωτότυπα κείμενα, μουσική, τραγούδια, με αποσπάσματα από  τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου καθώς και ιστορικά στοιχεία, μαρτυρίες,  παραδοσιακά ακούσματα, προκειμένου να φωτίσει τo έπος της μετεγκατάστασης των νεαρών γυναικών που αποτελούσαν τη συντριπτική πλειοψηφία του προσφυγικού ρεύματος του ‘22. 

Στο κέντρο της αφήγησης ξετυλίγεται ο αγώνας επιβίωσης δύο γυναικών που μετά την καταστροφή καταλήγουν η μια στον Πειραιά και η άλλη στην Θεσσαλονίκη. Η νοοτροπία, οι συνήθειες, τα όνειρα τους, θα συγκρουστούν με την άγρια πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσουν ως πρόσφυγες αλλά και ως γυναίκες στην χρεοκοπημένη και συντηρητική Ελλάδα του ΄22. 

Όπως αναφέρεται σε σχετικό σημείωμα, είναι γεγονός πως οι νεαρές Μικρασιάτισσες, στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν αλλά και να «αποκατασταθούν» μέσω ενός γάμου, έγιναν σε πολλές περιπτώσεις αντικείμενο εκμετάλλευσης από άνδρες και λοιδορήθηκαν από ντόπιες γυναίκες που τις έβλεπαν ως «απειλή».

«Ήταν οι μικρές προσφυγίνες μαγνήτες, που μόλις βολευότανε κάπως, μπαίναν μες στη ζωή και παίρναν τα δικαιώματα που τους είχε δώσει η φύση κι όχι η κοινωνική περιπέτειά τους» γράφει ο Ασημάκης Πανσέληνος. «Όταν στα 1922, η κουτάλα της ιστορίας ξανάδειασε, όλους τους Μικρασιάτες (και τις πολύ περισσότερες αριθμητικά Μικρασιάτισσες και δη τις ‘απελευθερωμένες’, φημισμένες για την ομορφιά τους Σμυρνιές), διάτορη ακούστηκε η φωνή μας παίρνουνε τους άντρες μας’, σα να ήταν η χώρα καντίνα που είχε υποχρέωση να φουρνίσει άντρες μονάχα στις ντόπιες γυναίκες».

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προέκυψε και ο χαρακτηρισμός «παστρικές»: οι Ελλαδίτισσες αποκαλούσαν έτσι τις Μικρασιάτισσες, όχι για να παινέψουν την κοκεταρία τους, ούτε την αγάπη τους για το νερό και την καθαριότητα, αλλά για να τις στιγματίσουν ως «αμφιβόλου ηθικής», καθώς στην υποανάπτυκτη Ελλάδα της εποχής, συχνά πλένονταν -λόγω επαγγέλματος- μονάχα οι πόρνες...

Στην παράσταση, διάρκειας 70’, πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά): Κατερίνα Λυπηρίδου, Μαριλένα Μόσχου, Κωνσταντίνα Τάκαλου. Συμμετέχουν: Αυγερινή Γάτση, Μαριάννα Κάλμπαρη

Μουσική παίζουν και τραγουδούν: Αυγερινή Γάτση, Αλεξάνδρα Παπαστεργιοπούλου, Ρούλα Τσέρνου.

Αναλυτικές πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr.

ΣΧΟΛΙΑ
περαστικός
Δεν έχω διαβάσει το θεατρικό έργο/σενάριο, αλλά βλέποντας τη φωτογραφία με τα 4-5 μπούτια, εικάζω ότι το έχει δει πολύ στραβά το θέμα ο δημιουρός/οι δημιουργοί του. Ναι, ο όρος της "παστρικιάς" τότε γεννήθηκε... αλλά τελοσπάντων βρε αδερφέ, υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να προσεγγίσει κάποιος την τραγωδία του 1922.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3