ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ο μεγάλος δακτύλιος και η «μάχη» με τον χρόνο

Εικόνα του άρθρου Ο μεγάλος δακτύλιος και η «μάχη» με τον χρόνο
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 27/08/2020, 21:58
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

«Μάχη» με τον χρόνο δίνει το έργο της κατασκευής του μεγάλου δακτυλίου της πόλης, του οδικού άξονα «Κόμβος Βογιάννου-Πανηπειρωτικό Στάδιο», με προϋπολογισμό 27,3 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε προϋπολογισμό συγχρηματοδοτούμενο έργο του Δήμου. Η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί μέσα από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020».

Έναν χρόνο μετά, το έργο δεν έχει καν δημοπρατηθεί...

Η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» Τατιάνα Καλογιάννη υπενθύμισε χτες στο δημοτικό συμβούλιο όλα όσα έχουν γίνει ή δεν έχουν γίνει. Οι οριστικές μελέτες του έργου εγκρίθηκαν από το δημοτικό συμβούλιο στις 28 Ιανουαρίου του 2020 (αν και ο αντιδήμαρχος Έργων Γιώργος Αρλέτος διαβεβαίωνε ότι οι οριστικές μελέτες θα είναι έτοιμες στα τέλη Νοεμβρίου του 2019), ενώ η κήρυξη της απαλλοτριωτέας γης έγινε έναν μήνα μετά στις 19 Φεβρουαρίου. «Αργότερα ανακαλύψατε τη δυνατότητα προσφυγής στις διατάξεις του άρθρου 7Α, περί επίσπευσης απαλλοτριώσεων και στις 05.07.2020 το έργο εντάχθηκε στις διατάξεις αυτές, με σχετική ανάρτηση στο ΦΕΚ» είπε η κα Καλογιάννη, απευθυνόμενη στη δημοτική αρχή. Βάσει του σχετικού ΦΕΚ, με ειδική πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, το συγκεκριμένο οδικό έργο έχει κριθεί ως «έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας», κάτι που διευκολύνει τη διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και ανοίγει ο δρόμος για την άμεση παράδοση των χώρων εκτέλεσης του έργου.

Όπως πρόσθεσε η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023», ο Δήμος Ιωαννιτών έχει αιτηθεί την παροχή άδειας πραγματοποίησης εργασιών από το Μονομελές Εφετείο Ιωαννίνων, με τη δικάσιμο να έχει οριστεί για τις 21 Οκτωβρίου. «Δηλαδή, 71 ημέρες προ της δεσμευτικής ημερομηνίας υπογραφής της σύμβασης» είπε, με ιδιαίτερη ανησυχία, η κα Καλογιάννη, η οποία ζήτησε από τη δημοτική αρχή να καταθέσει εγγράφως το νέο χρονοδιάγραμμα του έργου.

Ο αντιδήμαρχος Έργων Γιώργος Αρλέτος αποδέχθηκε ότι υπήρξαν «μικρές καθυστερήσεις λόγω της υπολειτουργίας του δημοσίου τομέα για μεγάλο χρονικό διάστημα ως αποτέλεσμα της πανδημία». Υποστήριξε δε ότι «έχουν δρομολογηθεί όλες οι ενέργειες που απαιτούνται για τη διακήρυξη του έργου και τη δημοπράτησή του».

Ο κ. Αρλέτος έκανε όμως και μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση: «Εν αντιθέσει με τους κόμβους, το έργο του δακτυλίου έχει πάρει έγκριση δημοπράτησης χωρίς να έχουν ωριμάσει όλες οι προϋποθέσεις (οριστικές μελέτες τεχνικών έργων, απαλλοτριώσεις)». Η τοποθέτησή του αποτελεί μια έμμεση αιχμή προς τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου για τη μη ένταξη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020» του έργου της κατασκευής κόμβων λόγω ελλείψεων στον φάκελο, όπως περιβαλλοντική αδειοδότηση και παραχώρηση απαιτούμενης έκτασης. Το έργο του μεγάλου δακτυλίου είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με τους όρους της ολοκλήρωσης των οριστικών μελετών και των απαλλοτριώσεων, ενώ οι περιβαλλοντικοί όροι ήταν εγκεκριμένοι.

Σημειωτέον ότι ο κ. Αρλέτος, αναφερόμενος στα περί ύπαρξης έγκρισης δημοπράτησης του έργου του δακτυλίου, εννοεί πιθανότατα την απόφαση ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ.

Όπως και να ‘χει, η μεγαλύτερη «μάχη» που έχει να δώσει το έργο αυτό δεν είναι τόσο με τις παρούσες προθεσμίες που ορίζουν οι κανονισμοί του ΕΣΠΑ όσο με τις επακόλουθες προθεσμίες που θα αφορούν την υλοποίηση του μεγάλου δακτυλίου, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα έργο με υψηλό προϋπολογισμό για το οποίο αναμένεται να δώσουν τη δική τους «μάχη» οι όποιες εταιρίες ενδιαφερθούν. Όσο πιο αργά ξεκινήσει το έργο, τόσο πιο αργά θα τελειώσει. 

Υπενθυμίζεται ότι ο μεγάλος δακτύλιος ξεκινά από τον ήδη κατασκευασμένο ισόπεδο κυκλικό κόμβο στη συμβολή της λεωφόρου Γεννηματά με την οδό Βογιάννου και καταλήγει στη συμβολή της οδού πρόσβασης προς το Πανηπειρωτικό Στάδιο με την οδό Ιωαννίνων του Δημοτικού Διαμερίσματος Ανατολής. Έχει συνολικό μήκος 4.360 μ. περίπου.

Στο μεγαλύτερο μήκος του, ο οδικός αυτός άξονας ταυτίζεται με τις ήδη διανοιγμένες οδούς των ρυμοτομικών σχεδίων Ιωαννίνων, Ανατολής και Παμβώτιδας (οδός Γεννηματά και Λεωφόροι Ιωνίας, Ειρήνης). Η αρτηρία σε όλα τα τμήματά της αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Το πλάτος της κάθε λωρίδας κυκλοφορίας ανέρχεται σε 3,25μ. Το έργο περιλαμβάνει οκτώ ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back