Με την αναγκαιότητα της ανακατασκευής της οδού Νιάρχου δεν διαφώνησε κανείς ποτέ. Προβληματισμοί, ενστάσεις και διαφωνίες υπήρχαν όμως και όχι από κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής, που κινήθηκαν δικαστικά χωρίς αποτέλεσμα, αλλά από πολιτικούς φορείς. Από παρατάξεις της αντιπολίτευσης της Περιφέρειας Ηπείρου, που υλοποιεί το έργο, μέχρι την πρώην δημοτική αρχή του Θωμά Μπέγκα, η οποία είχε κάνει λόγο για ένα «φαραωνικό έργο».
Η νέα οδός Νιάρχου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και με νησίδα μαζί με πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομο και παράλληλο οδικό δίκτυο, θα έχει πλάτος 29 μ., με πέντε ισόπεδους κόμβους, από τους οποίους οι τρεις έχουν κατασκευαστεί ήδη, και έναν ανισόπεδο κόμβο. Από τους πέντε κόμβους έχουν κατασκευαστεί ήδη οι τρεις: στην Πεδινή, στο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, ενώ σε κυκλοφορία έχει δοθεί το οδικό τμήμα από την Πεδινή μέχρι το νοσοκομείο.
Ο ανισόπεδος κόμβος βρίσκεται αυτή την περίοδο υπό κατασκευή και είναι εμφανές πια ότι πρόκειται για ένα τεράστιο τεχνικό έργο. Οι εργασίες ανακατασκευής της οδού Νιάρχου τυγχάνει να βρίσκονται σε εξέλιξη την περίοδο που το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε τη δημοπράτηση του οδικού άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά» (ενός δρόμου πλάτους 12,6 μ.), που αναμένεται να «απορροφήσει» μεγάλο μέρος της κίνησης επί της περιφερειακής οδού.
Από τα 4,5 χλμ. της οδού Νιάρχου, τα 2,5 χλμ. βρίσκονται εντός του αστικού ιστού, ενώ και τα υπόλοιπα «περνούν» δίπλα από εμπορικές και βιοτεχνικές δραστηριότητες, σε περιοχή ημιαστικού χαρακτήρα.
Μετά από μια μελέτη δεκαετίας και πλέον, το έργο εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020» με 31 εκατ. ευρώ (από τα οποία τα 3,5 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις, συν κάποια άλλα συνοδά έργα). Τον Νοέμβριο του 2018, το έργο δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 25,7 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος εταιρία προέκυψε η Εργοδυναμική Πατρών ΑΤΕ, με ποσό προσφοράς 14,8 εκατ. ευρώ (έκπτωση 42,5%).
Οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές του καλοκαιριού του 2020. Κάπου τότε, έγινε και ο διαγωνισμός για το υποέργο της μεταφοράς των δικτύων της ΔΕΥΑΙ. Τον διαγωνισμό ανέλαβε η Περιφέρεια Ηπείρου μετά από μετά από συνεννόηση με τη ΔΕΥΑΙ και την έκφραση της αδυναμίας εκτέλεσης του υποέργου. Ο προϋπολογισμός ήταν 2,6 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση επίσης από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020». Κι αυτό το έργο ανέλαβε τελικά η Εργοδυναμική Πατρών με ποσό προσφοράς 1,8 εκατ. ευρώ.
Για την υλοποίηση του έργου διατέθηκαν συνολικά 150.000 ευρώ για τις αρχαιολογικές εργασίες όπως κι άλλα 110.000 ευρώ για μεταφορά δικτύων κινητής τηλεφωνίας.
Το καλοκαίρι του 2022, «πέρασε» από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου και η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 1 εκατ. ευρώ. Η συμπληρωματική σύμβαση κρίθηκε απαραίτητη για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος αφορούσε την προσαρμογή του ποδηλατόδρομου στις νέες προδιαγραφές (χρωματισμός του σκυροδέματος σε κόκκινο κεραμιδί). Και ο δεύτερος τον φωτισμό. Η μελέτη προέβλεπε φωτιστικά νατρίου για τον οδοφωτισμό. Με τη συμπληρωματική σύμβαση, τα φωτιστικά έγιναν τύπου led.
Mε το έργο της οδού Νιάρχου να έχει εκτελεστεί σήμερα κατά το ήμισυ τουλάχιστον, το κόστος για τον δρόμο αυτόν έχει φτάσει στα 22,7 εκατ. ευρώ. Στα 22,7 εκατ. ευρώ περιλαμβάνονται το κυρίως έργο και τα υποέργα, οι αναθεωρήσεις και οι απαλλοτριώσεις.
Σημειωτέον ότι η περιφερειακή αρχή έχει δηλώσει κατά διαστήματα ότι έχουν γίνει κάποιες αλλαγές στη χάραξη του έργου και στον τρόπο λειτουργίας του, οι οποίες δεν είναι αποκωδικοποιημένες.
Ένα μεγάλο και ακριβό έργο που πρόκειται να αλλάξει την κινητικότητα στην πόλη των Ιωαννίνων. Σίγουρα θα είναι ένας πιο ασφαλής δρόμος από ό,τι πριν. Θα είναι παράλληλα όμως και μια πολύ βαριά «υποδομή» σε ένα αστικό τοπίο που θέλει κάποια στιγμή να γίνει βιώσιμο και πιο ανθρώπινο.