Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 25-09-2022, 18:54
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μια σειρά από κόμβους έχουν ξεκινήσει να υλοποιούν η Περιφέρεια Ηπείρου και ο Δήμος Ιωαννιτών. Επεμβάσεις που δίνουν έμφαση στο αυτοκίνητο, και στην καλύτερη διαχείριση της κυκλοφοριακής κίνησης αλλά και της επίτευξης της οδικής ασφάλειας ιδίως επί των εθνικών οδών. Η εικόνα της πόλης αλλάζει αρκετά.

Για την κατασκευή των κόμβων, ο Δήμος Ιωαννιτών βασίζεται κυρίως στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και η Περιφέρεια Ηπείρου… σε κάποιο σχέδιο –μια συνολική σγυκοινωνιακή μελέτη δεν έχει υπάρξει πάντως.

Η Περιφέρεια Ηπείρου, στο πλαίσιο της υλοποίησης της ανακατασκευής της οδού Νιάρχου (με χρηματοδότηση από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020»), κατασκευάζει πέντε ισόπεδους κυκλικούς κόμβους  -με αυτούς στην Πεδινή, στο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο να έχουν διαμορφωθεί ήδη- και έναν ανισόπεδο κόμβο στη συμβολή της οδού με την περιφερειακή οδό, ο οποίος δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.

Παράλληλα, η Περιφέρεια «τρέχει» κι άλλους κόμβους, επί εθνικών οδών.


Ο διπλός κόμβος προς Νεοκαισάρεια και τα ξενοδοχεία

Επί της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας στη διασταύρωση προς Νεοκαισάρεια, ένας διπλός κυκλικός κόμβος έχει πάρει ήδη μορφή. Το έργο αυτό, με προϋπολογισμό 1.026.000 ευρώ, δημοπρατήθηκε τον Μάρτιο του 2021. Το κόστος της σύμβασης με την εταιρία ΟΔΟΚΑΤ ανέρχεται σε 627.000 ευρώ.

Ο ένας κόμβος βρίσκεται στη διασταύρωση προς Νεοκαισάρεια και ο άλλος, 60 μέτρα πιο πέρα, μπροστά από το ξενοδοχείο Epirus Palace. Την αναγκαιότητα για τον διπλό κόμβο αυτόν, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας, σε συνεργασία με τεχνικό σύμβουλο, τη βάσισαν στα εξής: στη σημαντική αύξηση του πληθυσμού της Νεοκαισάρειας από την απογραφή του 2001 έως την απογραφή του 2011 (+35%) και στην ύπαρξη δύο ξενοδοχείων, του Cezaria και του Epirus Palace, τα οποία δημιουργούν σημαντικούς κυκλοφοριακούς φόρτους, όπως αναφέρεται, λόγω κοινωνικών εκδηλώσεων. Σημαντική παράμετρος η μη ενιαία εφαρμογή παράπλευρου δικτύου κατά μήκος του τμήματος αυτού της εθνικής οδού.

Η Περιφέρεια Ηπείρου εκτιμά ότι με τον διπλό αυτόν κόμβο θα υπάρξει ασφαλής και απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων επί της εθνικής οδού και από και προς τη Νεοκαισάρεια και τα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, αλλά θα δημιουργηθεί ένα «εύκολα αναγνωρίσιμο και σημαντικό τοπόσημο στην είσοδο της πόλης των Ιωαννίνων, που μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία θετικής για τον επισκέπτη πρώτης αίσθησης».

Πεντακόσια μέτρα πιο πέρα, με κατεύθυνση την πόλη των Ιωαννίνων, θα γίνει κι άλλος κόμβος, και συγκεκριμένα δύο ημικυκλικοί κόμβοι στη «συνάντηση» με την Εγνατία οδό. Εκεί δηλαδή που θα έπρεπε να υπάρχει ένας ανισόπεδος κόμβος από τότε που κατασκευάστηκε ο αυτοκινητόδρομος.

Η Περιφέρεια Ηπείρου αποφάσισε να παρέμβει επί της ιδιότυπης συνάντησης διαφόρων κατευθύνσεων. Σήμερα η «συνάντηση» της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας με την Εγνατία λειτουργεί με φανάρια.

Ο διαγωνισμός για τον εν λόγω κόμβο, με προϋπολογισμό 1.970.000 ευρώ, έγινε τον Οκτώβριο του 2021. Τον Φεβρουάριο του 2022, η Περιφέρεια υπέγραψε τη σύμβαση, κόστους 1,2 εκατ. ευρώ, με την ανάδοχο εταιρία, την «Εργοδυναμική Πατρών» (η ίδια εταιρία που έχει αναλάβει και το έργο της οδού Νιάρχου). Η κατασκευή του κόμβου αυτού δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.

Σε πρόσφατη συνεδρίαση, η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου έδωσε το «πράσινο φως» για ένα έργο που συνδέεται με τους κόμβους της εισόδου της πόλης και το οποίο θα γίνει με τη μορφή του «κατεπείγοντος», και άρα χωρίς διαγωνισμό αλλά με προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Το έργο, με προϋπολογισμό 370.000 ευρώ, έχει τίτλο «Άμεσες εργασίες προστασίας και διευθέτησης υδάτων στο τμήμα της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας από κόμβο Εγνατίας έως κόμβο Νεοκαισάρειας». «Κατεπείγον» το έργο γιατί διαπιστώθηκε... ξαφνικά «συγκέντρωση όμβριων υδάτων» και ανάγκη για «ενιαία τεχνικά χαρακτηριστικά της οδού» λόγω των υπό κατασκευή δύο έργων-κόμβων.


Στην άλλη μεριά της πόλης

Στην άλλη μεριά της πόλης, στην εθνική οδό Ιωαννίνων-Κόνιτσας, υπό κατασκευή βρίσκονται οι δύο κυκλικοί κόμβοι σε Άγιο Ιωάννη και Ελεούσα όπως και η ανακατασκευή του οδικού τμήματος μεταξύ των δύο κόμβων. Το έργο είχε δημοπρατηθεί τον Φεβρουάριο του 2021 με προϋπολογισμό 2.768.000 ευρώ. Το έχει αναλάβει η εταιρία ΓΙΓΕΚΑΤ έναντι 1.654.000 ευρώ. «Η εθνική οδός Ιωαννίνων-Κοζάνης αποτελεί τον κύριο οδικό άξονα που συνδέει τα Ιωάννινα με το βόρειο τμήμα του νομού Ιωαννίνων και την Κακαβιά στα σύνορα με την Αλβανία, με αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και ιδιαίτερα αυξημένους τους θερινούς μήνες και κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων» αναφέρεται στη σχετική μελέτη.

Επί της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας στη συμβολή της με την περιφερειακή οδό, αναμένεται να ξεκινήσει και ένας άλλος διπλός κόμβος. Ένα έργο αρχικού προϋπολογισμού 2.354.000 ευρώ, με την εταιρία ΓΙΓΕΚΑΤ να το αναλαμβάνει έναντι 1.776.000 ευρώ.

Ο ένας κόμβος θα γίνει επί της διασταύρωσης της εθνικής οδού με την περιφερειακή οδό και ο άλλος στη συμβολή της περιφερειακής οδού με την οδό Φιλικής Εταιρείας.

Εντός της πόλης

Ο Δήμος Ιωαννιτών, από την πλευρά του, ο πρώτος κόμβος που θα δει να ολοκληρώνεται, είναι αυτός δίπλα στην κεντρική πλατεία, στη συμβολή των οδών Δωδώνης, Πυρσινέλλα και Ναπ. Ζέρβα. Το έργο αυτό μαζί με άλλους δύο κόμβους, επί της λεωφόρου Γράμμου, -ένας στη «Συνάντηση» και ένας στη συμβολή της λεωφόρου με την οδό Ίωνα Δραγούμη, χρηματοδοτείται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020». Το κόστος της σύμβασης και για τους τρεις κόμβους ανέρχεται σε 1,2 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για έναν κόμβο σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης που στοχεύει κι αυτός στην πιο ομαλή κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Αποτελεί όμως και ένα σημείο που συγκεντρώνει πάρα πολλούς πεζούς, και μένει να φανεί στην πράξη πώς θα «συνυπάρξουν» πεζοί και αυτοκίνητα.

Στη συμβολή των οδών Κενάν Μεσαρέ, Δωδώνης και Δομπόλη, έχει ξεκινήσει επίσης η κατασκευή ενός ακόμη κόμβου, με κόστος σύμβασης 309.000 ευρώ (Πανηπειρωτική ΑΤΕ).

Παράλληλα ο Δήμος κατασκευάζει ή θα κατασκευάσει μικρότερους κόμβους, όπως στο Σταυράκι και στο Νεοχωρόπουλο.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
iper piso