Την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την αναμόρφωση της λαϊκής αγοράς Αγίας Μαρίνας (με παράλληλη εγγραφή σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του 2024) έκανε γνωστή η δημοτική αρχή Ιωαννίνων κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων.
Η λαϊκή αγορά της Αγίας Μαρίνας στην περιοχή της Καλούτσιανης είναι ένα από τα πιο υποβαθμισμένα σημεία των Ιωαννίνων, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από σημαντικά μνημεία της πόλης.
Τα περί ανάπλασης της λαϊκής αγοράς δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγονται. Η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε προχωρήσει σε μια σύμπραξη με την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) για να γίνει μια μελέτη, σε πρώτη φάση, με τίτλο «Ανάδειξη διαδρομών και χαρακτηριστικών χριστιανικών και εβραϊκών κτισμάτων στο κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού».
Σε αυτή τη… θρησκευτική διαδρομή συμμετείχε και η ανάπλαση της λαϊκής αγοράς Αγίας Μαρίνας. Ο προϋπολογισμός δε της μελέτης ήταν ιδιαίτερα υψηλός: 960.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), από τα οποία τα 675.000 ευρώ προέρχονταν από το υπουργείο Πολιτισμού.
Η ΕΕΤΑΑ έκανε τον διαγωνισμό για τη μελέτη, Σε αυτόν συμμετείχε μία εταιρία, η οποία έδωσε έκπτωση μόλις 2%. Η ΕΕΤΑΑ, σε συνεδρίασή της στις 31 Οκτωβρίου του 2023, αποφάσισε να ματαιώσει τον διαγωνισμό κρίνοντας την προσφορά της μοναδικής συμμετέχουσας εταιρίας ως μη συμφέρουσα. Τι έγινε από κει και πέρα;
Διαβάστε: Λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας: Πόσες χαμένες ευκαιρίες ακόμη;
Ο δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, αφού υπενθύμισε τη διαφωνία του με τον διαγωνισμό αυτόν για τη μελέτη («λες και η υπηρεσία μας δεν είχε προσωπικό»), ανέφερε ότι η όλη υπόθεση, όπως έχει εξελιχθεί, «έχει τιναχτεί στον αέρα». Είπε δε ότι η πίστωση του υπουργείου (675.000 ευρώ) «είναι εκεί και μας περιμένει και δεν θα την αφήσουμε να πάει χαμένη», χωρίς να εισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες.
Με τη μελέτη αυτή να ανήκει στο παρελθόν, όπως δείχνουν τα πράγματα, η δημοτική αρχή Ιωαννίνων αποφάσισε να ξεκινήσει από το μηδέν. Και να προχωρήσει καταρχάς σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.
Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την περιοχή αυτή είχε ξαναγίνει στο παρελθόν. Αλλά για άλλο σκοπό: Για να γίνει Δημαρχείο. Ο πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός είχε γίνει το 2006, επί δημαρχίας Νίκου Γκόντα μετά από σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αφού είχε προηγηθεί τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης από τον τότε νομάρχη Ιωαννίνων Αλέκο Καχριμάνη. Με την τροποποίηση εκείνη του ρυμοτομικού σχεδίου, το επίμαχο Οικοδομικό Τετράγωνο (Ο.Τ.) 151α από «χώρο γυμναστηρίου» χαρακτηρίστηκε σε «χώρο ανέγερσης κτιρίου Δημαρχείου-Δημοτικών Υπηρεσιών».
Κατά της απόφασης αυτής του νομάρχη, έγινε προσφυγή όμως από τον Σύλλογο Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων, με το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) να βγάζει την απόφασή του το 2013. Το ΣτΕ δικαίωσε τον Σύλλογο, αναφέροντας ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις στο σχέδιο πόλης απαιτούν Προεδρικό Διάταγμα, κι όχι μια απλή απόφαση νομάρχη.
Σημειωτέον ότι η επιλογή της χρήσης ως «χώρου γυμναστηρίου» είχε γίνει πριν από έναν αιώνα, όταν εκεί λειτούργησε αθλητική εγκατάσταση ως γυμναστήριο του Στρατού και του Δήμου. Νωρίτερα, και επί οθωμανοκρατίας, λειτουργούσε αγορά ζώων.
Επτά χρόνια μετά την απόφαση του ΣτΕ, ο κ. Καχριμάνης, ως περιφερειάρχης Ηπείρου, υπέγραψε για άλλη μια φορά την αλλαγή χρήσης γης στο Ο.Τ. 151α. Προηγήθηκε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων, τον Μάιο του 2020 (διά περιφοράς η συνεδρίαση). Το θέμα είχε προκύψει μετά από έγγραφο του τότε δημάρχου Μωυσή Ελισάφ που ζητούσε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες «για τον καθορισμό χώρου όπου λειτουργεί σήμερα η Δημοτική Αγορά Αγ. Μαρίνας ως χώρος Δημοτικής Αγοράς όπως προτείνεται από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο». Προφανώς αποτελούσε μια απαιτούμενη ενέργεια για τις μελετητικές διαδικασίες με την ΕΕΤΑΑ .
Με την απόφαση αλλαγής χρήσης στην έκταση των 6 στρεμμάτων, καθορίστηκαν και οι όροι δόμησης: ποσοστό κάλυψης 40%, συντελεστής δόμησης: 1,0, μέγιστο ύψος: 12,00 μ. χωρίς να υπάρχει υπέρβαση του υψόμετρου των 486,00 μ. λόγω έντονης υψομετρικής διαφοράς στο Ο.Τ., μέγιστος αριθμός ορόφων: 3.
Πιο συγκεκριμένα, για τις χρήσεις γης: εμπορικά καταστήματα, καταστήματα αναψυχής και εστίασης, γραφεία διοίκησης, υπαίθριο εμπόριο, χώρος στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι για τη λειτουργία της δημοτικής αγοράς…