dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας: Άλλη μια ευκαιρία…

Εικόνα του άρθρου Λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας: Άλλη μια ευκαιρία…
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 28/03/2024, 08:37
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την αναμόρφωση της λαϊκής αγοράς Αγίας Μαρίνας (με παράλληλη εγγραφή σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του 2024) έκανε γνωστή η δημοτική αρχή Ιωαννίνων κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων.

Η λαϊκή αγορά της Αγίας Μαρίνας στην περιοχή της Καλούτσιανης είναι ένα από τα πιο υποβαθμισμένα σημεία των Ιωαννίνων, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από σημαντικά μνημεία της πόλης.

Τα περί ανάπλασης της λαϊκής αγοράς δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγονται. Η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε προχωρήσει σε μια σύμπραξη με την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) για να γίνει μια μελέτη, σε πρώτη φάση, με τίτλο «Ανάδειξη διαδρομών και χαρακτηριστικών χριστιανικών και εβραϊκών κτισμάτων στο κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού».

Σε αυτή τη… θρησκευτική διαδρομή συμμετείχε και η ανάπλαση της λαϊκής αγοράς Αγίας Μαρίνας. Ο προϋπολογισμός δε της μελέτης ήταν ιδιαίτερα υψηλός: 960.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), από τα οποία τα 675.000 ευρώ προέρχονταν από το υπουργείο Πολιτισμού.

Η ΕΕΤΑΑ έκανε τον διαγωνισμό για τη μελέτη, Σε αυτόν συμμετείχε μία εταιρία, η οποία έδωσε έκπτωση μόλις 2%. Η ΕΕΤΑΑ, σε συνεδρίασή της στις 31 Οκτωβρίου του 2023, αποφάσισε να ματαιώσει τον διαγωνισμό κρίνοντας την προσφορά της μοναδικής συμμετέχουσας εταιρίας ως μη συμφέρουσα. Τι έγινε από κει και πέρα;

Διαβάστε: Λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας: Πόσες χαμένες ευκαιρίες ακόμη;

Ο δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, αφού υπενθύμισε τη διαφωνία του με τον διαγωνισμό αυτόν για τη μελέτη («λες και η υπηρεσία μας δεν είχε προσωπικό»), ανέφερε ότι η όλη υπόθεση, όπως έχει εξελιχθεί, «έχει τιναχτεί στον αέρα». Είπε δε ότι η πίστωση του υπουργείου (675.000 ευρώ) «είναι εκεί και μας περιμένει και δεν θα την αφήσουμε να πάει χαμένη», χωρίς να εισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες.

Με τη μελέτη αυτή να ανήκει στο παρελθόν, όπως δείχνουν τα πράγματα, η δημοτική αρχή Ιωαννίνων αποφάσισε να ξεκινήσει από το μηδέν. Και να προχωρήσει καταρχάς σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την περιοχή αυτή είχε ξαναγίνει στο παρελθόν. Αλλά για άλλο σκοπό: Για να γίνει Δημαρχείο. Ο πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός είχε γίνει το 2006, επί δημαρχίας Νίκου Γκόντα μετά από σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αφού είχε προηγηθεί τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης από τον τότε νομάρχη Ιωαννίνων Αλέκο Καχριμάνη. Με την τροποποίηση εκείνη του ρυμοτομικού σχεδίου, το επίμαχο Οικοδομικό Τετράγωνο (Ο.Τ.) 151α από «χώρο γυμναστηρίου» χαρακτηρίστηκε σε «χώρο ανέγερσης κτιρίου Δημαρχείου-Δημοτικών Υπηρεσιών».

Κατά της απόφασης αυτής του νομάρχη, έγινε προσφυγή όμως από τον Σύλλογο Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων, με το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) να βγάζει την απόφασή του το 2013. Το ΣτΕ δικαίωσε τον Σύλλογο, αναφέροντας ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις στο σχέδιο πόλης απαιτούν Προεδρικό Διάταγμα, κι όχι μια απλή απόφαση νομάρχη.

Σημειωτέον ότι η επιλογή της χρήσης ως «χώρου γυμναστηρίου» είχε γίνει πριν από έναν αιώνα, όταν εκεί λειτούργησε αθλητική εγκατάσταση ως γυμναστήριο του Στρατού και του Δήμου. Νωρίτερα, και επί οθωμανοκρατίας, λειτουργούσε αγορά ζώων.

Επτά χρόνια μετά την απόφαση του ΣτΕ, ο κ. Καχριμάνης, ως περιφερειάρχης Ηπείρου, υπέγραψε για άλλη μια φορά την αλλαγή χρήσης γης στο Ο.Τ. 151α. Προηγήθηκε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων, τον Μάιο του 2020 (διά περιφοράς η συνεδρίαση). Το θέμα είχε προκύψει μετά από έγγραφο του τότε δημάρχου Μωυσή Ελισάφ που ζητούσε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες «για τον καθορισμό χώρου όπου λειτουργεί σήμερα η Δημοτική Αγορά Αγ. Μαρίνας ως χώρος Δημοτικής Αγοράς όπως προτείνεται από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο». Προφανώς αποτελούσε μια απαιτούμενη ενέργεια για τις μελετητικές διαδικασίες με την ΕΕΤΑΑ .

Με την απόφαση αλλαγής χρήσης στην έκταση των 6 στρεμμάτων, καθορίστηκαν και οι όροι δόμησης: ποσοστό κάλυψης 40%, συντελεστής δόμησης: 1,0, μέγιστο ύψος: 12,00 μ. χωρίς να υπάρχει υπέρβαση του υψόμετρου των 486,00 μ. λόγω έντονης υψομετρικής διαφοράς στο Ο.Τ., μέγιστος αριθμός ορόφων: 3.

Πιο συγκεκριμένα, για τις χρήσεις γης: εμπορικά καταστήματα, καταστήματα αναψυχής και εστίασης, γραφεία διοίκησης, υπαίθριο εμπόριο, χώρος στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι για τη λειτουργία της δημοτικής αγοράς…

ΣΧΟΛΙΑ
Γιώργος
Η τοποθεσία αυτή είναι εντελώς ακατάλληλη για λαϊκή αγορά. Είναι απείρως καλύτερη η κεντρική πλατεία, από την πλευρά του πρασίνου, στην θέση του ξενοδοχείου "Αβέρωφ", "Βυζάντιο", "Διεθνές" κλπ, όπου η πρόσβαση είναι πιο εύκολη, ωστόσο η χωροθέτηση αυτή κρίνεται μάλλον ανέφικτη με τα σημερινά δεδομένα. Το Ατ Παζάρ ή αλογοπάζαρο θα μπορούσε να μετατραπεί σε ημιυπαίθριο χώρο στάθμευσης, με τουλάχιστον δύο επίπεδα σε όλη σχεδόν την έκτασή του, ενδεχομένως και τρίτο. Η λαϊκή πρέπει να μεταφερθεί στην περιοχή Σιαράβα-Σκάλα-Ταμπάκικα, ή στον παλιό "Ασύρματο", έτσι ώστε να γίνει αξιοποίηση του μικρού λιμανιού με την προοπτική της εκφόρτωσης των αγροτικών προϊόντων από τους Λογγάδες και τις κοντινές καλλιέργειες. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να αποκτήσουμε ένα αξιόλογο πάρκο που θα εκτείνεται από τα Λιθαρίτσια και το Μνημείο των Ηρώων, έως το Πνευματικό κέντρο.
Γιώργος
Σκεφτείτε πόσες θέσεις στάθμευσης μπορούν να εξοικονομηθούν με ένα τέτοιο έργο (200; 300;) και πόσο σημαντικό θα είναι το όφελος με την αποσυμφόρηση του παραλίμνιου/παρακάστρειου δρόμου που αμαυρίζει την εικόνα της πόλης με τα δεκάδες παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Αναλογιστείτε πόσος χώρος θα απελευθερωθεί με την κατάργηση του σημερινού υπαίθριου πάρκινγκ που θα μεταφερθεί λίγα μόλις μέτρα μακρύτερα και τι δυνατότητες μπορούν να παράσχουν αυτές οι αλλαγές σε σχέση με την Καλούτσιανη και τις όμορες γειτονιές. Σκεφτείτε το ΚΑΛΆ!
Midshipman Tripsidis
Έχετε χάσει τα αβγά και τα πασχάλια σε αυτή την πόλη. Αν νομίζετε ότι αν πεζοδρομήσετε όλο το κέντρο σιγά σιγά σε ακτίνα 3 με 4 χιλιομέτρων, διώξετε λαϊκές αγορές μαγαζιά γειτονιές και κατοίκους για να έρχεται ο τουρίστας να κάνει βόλτα για να σας αφήσει 5 φράγκο-δίφραγκα (αλήθεια ποίος θα έρθει να κάνει τι στα Γιάννενα; Τι έχει πέρα από πιτογυρα να δείξει το μέρος;) και θα είναι αυτό "βιώσιμο" μακροπρόθεσμα είστε βαθιά νυχτωμένοι. Αν η πόλη δεν είναι εξυπηρετική κυρίως στο κάτοικο με την έννοια δρόμοι ανοιχτοί για οχήματα παντού και όχι άλλο στένεμα-πεζοδρομησεις ώστε να δημιουργηθούν γειτονίες με τις αγορές τους όπως ήταν παλιά και για να λειτουργήσει το εμπόριο και έτσι να έχει το δικό της χρώμα - κουλτούρα ώστε να είναι ελκυστική και στον τουρίστα που τόσο πολύ θέλετε αντί για τον ντόπιο, θα καταλήξει ένα άγευστο άχρωμο μέρος σαν όλα τα τουριστικά.. Με λίγα τριημεράκια των χειμώνα δεν βγάζεις την χρόνια. Και δεν πρόκειται να έχει σεζόν το μέρος, πρώτον γιατί δεν έχεις πτήσεις από το εξωτερικό όλο το χρόνο (τα τσάρτερ δεν μετράνε και είναι λίγα) και δεύτερον όσοι έρχονται δεν θα ξαναέρθουν γιατί είναι ακριβά για αυτά που προσφέρει η πόλη. Τέλος όταν τους βάζεις να ξεποδαριαστούν στο περπάτημα γιατί λίγο πολύ απαιτείς να αφήσουν τα αυτοκίνητα τους σχεδόν στο Βοτανικό η να χρυσοπληρώσουν μια θέση πάρκινγκ άνθρωποι που λόγο κουλτούρας δεν περπατούν ούτε 100 μέτρα, για να πάνε για ένα καφέ δείχνει οτι το δεν ξέρετε τι κόσμο προσελκύει το μέρος. Πρέπει τώρα να αναιρεθούν οι υπερβολικές πεζοδρομήσεις όπου έχουν γίνει τελευταία, γιατί ήδη τα μισά καταστήματα έχουν κλείσει και σε λίγο θα κλείσουν και τα υπόλοιπα. Με κλειστά μαγαζιά bye bye και ο τουρισμός.
Jack
Όσοι για "λόγους κουλτούρας" δεν καταδέχονται να κάνουν λίγα ή περισσότερα βηματάκια ας ανέβουν σε μίνι μπας. Respect dinosaurs
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3