ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας: Πόσες χαμένες ευκαιρίες ακόμη;

Εικόνα του άρθρου Λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας: Πόσες χαμένες ευκαιρίες ακόμη;
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 01/12/2023, 14:54
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η λαϊκή αγορά της Αγίας Μαρίνας βρίσκεται σχεδόν στο κέντρο της πόλης των Ιωαννίνων. Εκεί ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει στη δεκαετία του ’50.

Μια λαϊκή αγορά που δεν ανταποκρίνεται σε καμία σύγχρονη ανάγκη, και που παράλληλα καταφέρνει να δημιουργεί ένα μεγάλο «κενό» στο αστικό τοπίο. Και δη σε μια περιοχή στην οποία βρίσκονται πολλά μνημεία και που συνδέεται άμεσα με την ιστορική και υποβαθμισμένη συνοικία της Καλούτσιανης.

Επί της θητείας της παρούσας δημοτικής αρχής, έγιναν κάποιες παρεμβάσεις, με κυριότερη την απομάκρυνση φύλλων αμιάντου από τα στέγαστρα. Σημαντικό βήμα, αλλά πολύ μακριά από τη ριζική αναμόρφωση της λαϊκής αυτής αγοράς…

Σε κάθε κριτική που δεχόταν για την κατάσταση που επικρατεί στη λαϊκή αγορά, η δημοτική αρχή παρέπεμπε σε ένα έργο (πρόταση-ιδέα, συγκεκριμένα) που έφερε τον τίτλο «Ανάδειξη διαδρομών και χαρακτηριστικών χριστιανικών και εβραϊκών κτισμάτων στο κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού». Σε αυτή τη… θρησκευτική διαδρομή συμμετείχε και η ανάπλαση της λαϊκής αγοράς Αγίας Μαρίνας.

Το έργο αυτό, εξαρχής, προκαλούσε πολλά ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο είχαν σχεδιαστεί τα βήματα για την υλοποίησή του. Κι αυτό επειδή η δημοτική αρχή προχώρησε σε συνεργασία με την ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης), η οποία ανέλαβε να κάνει τη μελέτη και να «ωριμάσει» το έργο με στόχο τη διεκδίκηση πόρων εκ μέρους του Δήμου Ιωαννιτών από το νέο ΕΣΠΑ ή από το Ταμείο Ανάκαμψης. Όλα αυτά ξεκίνησαν την περίοδο της υπουργίας του Τάκη Θεοδωρικάκου, ο οποίος προσπαθούσε να ισχυροποιήσει τον ρόλο της ΕΕΤΑΑ.

Στη διαδρομή της όλης υπόθεσης, δεν ήταν λίγες οι φορές που η αντιπολίτευση μίλησε για ένα «έργο-φάντασμα» και που η δημοτική αρχή απαντούσε με ασάφειες.

Τελικά, εν έτει 2023, ο Δήμος Ιωαννιτών δεν έχει καμία μελέτη στα χέρια του. Κι ούτε πρόκειται, όπως δείχνουν τα πράγματα.

Τον Μάιο του 2023, η ΕΕΤΑΑ προχώρησε τον διαγωνισμό για την εκπόνηση της μελέτης, με έναν ιδιαίτερα υψηλό προϋπολογισμό: 960.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), με το ποσό των 675.000 ευρώ να προέρχεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Πολιτισμού και το υπόλοιπο από ίδιους πόρους της ΕΕΤΑΑ.

Στον διαγωνισμό συμμετείχε μόνο μια εταιρία, η οποία έδωσε έκπτωση μόλις 2%. Η ΕΕΤΑΑ, σε συνεδρίασή της στις 31 Οκτωβρίου, αποφάσισε να ματαιώσει τον διαγωνισμό κρίνοντας την προσφορά της μοναδικής συμμετέχουσας εταιρίας ως μη συμφέρουσα.

Η ΕΕΤΑΑ, στη σχετική απόφασή της, δεν κρύβει ότι ανέμενε μεγαλύτερη έκπτωση, προκειμένου να μη χρειαστεί να διαθέσει ίδιους πόρους. Κατά τα άλλα για τη ματαίωση του διαγωνισμού επικαλείται το ασταθές οικονομικό περιβάλλον, τις προκλήσεις που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή και την ανάγκη για άλλες συμβάσεις μείζονος σημασίας…

Το φυσικό αντικείμενο της μελέτης περιλάμβανε την ανάδειξη και αποκατάσταση του κτιρίου του Δημαρχείου της πόλης, την ανάπλαση της δημοτικής αγοράς, ανοιχτής και κλειστής, και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου αυτής με την κατασκευή νέου κτιρίου και ανάπλαση της Πλατείας Νεομάρτυρα Αγ. Ιωάννη και σύνδεσή της με τη δημοτική αγορά και το Δημοτικό Ωδείο, την ανάπλαση της οδού Αγίας Μαρίνας, την ανάπλαση της οδού Κύργιου και την ανάπλαση… του περιβάλλοντα χώρου του Μητροπολιτικού Ναού.

ΣΧΟΛΙΑ
Jack
Εάν ακολουθήσουν οι επαΐοντες της πόλης την ίδια τακτική όπως με την ανάπλαση ή δημιουργία ή καταστροφή της πλατείας πίσω από τη Στρατολογία, που ακόμη να καταλάβει κανείς με ποια λογική προέβησαν στην κοπή όλων (επαναλαμβάνουμε – όλων) των δέντρων, τότε να μην περιμένουμε πολλά πράγματα. Κάποιοι δημοτικοί ψέλλισαν κάποια στιγμή ότι το πάρκο αυτό (καλύτερα ας το πούμε τσιμεντόκηπο), προορίζεται για τα κατοικίδια των πολιτών. Αυτό, ως αιτιολόγηση, μόνο για σενάριο επιστημονικής φαντασίας κάνει. Ας πάμε όμως στη λαϊκή, που μόνο λαϊκή δεν είναι. Χωρίς υγειονομικούς χώρους, χωρίς χώρους στάθμευσης (αν εξαιρέσουμε τον εξωτερικό που αρκεί μόνο για τους μόνιμους, περίοικους και εμπόρους), με στέγαστρα που ναι μεν αντικαταστάθηκαν (όχι όμως και το στέγαστρο του κεντρικού κτιρίου) αλλά άφησαν κάτω εμπόδια, προεξοχές, χωρίς τη μέριμνα μιας στοιχειώδους επικάλυψης με τσιμέντο. Χωρίς πρόσβαση με αστική συγκοινωνία για τον κόσμο και τους ηλικιωμένους ανθρώπους που είναι υποχρεωμένοι να ανέβουν ένα Γολγοθά μέχρι τη βρύση της «Όασης» και την κεντρική πλατεία. Και το ερώτημα εξακολουθεί να υπάρχει: να μιλήσουμε για «τα τρένα που φύγαν» ή για τα έργα που κάποτε θα ‘ρθουνε; Μήπως ο ίδιος δήμαρχος (ο τότε και ο ερχόμενος) δεν είχε μιλήσει κάποτε για τη χωροθέτηση της Λαϊκής στην περιοχή του «Ασυρμάτου»; Αλλά το θέμα δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι ότι ο χώρος δεν προσφέρεται για τη χρήση αυτή. Σαν πάρκινγκ υπαίθριο που θα εξυπηρετεί το κέντρο της πόλης, ίσως.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Μαννι πισω dodoni back Ντοτη3