Oikonomou pisoi Solarhub πίσω
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ιωάννινα-Καλπάκι: η περιβαλλοντική… συνέχεια

Εικόνα του άρθρου Ιωάννινα-Καλπάκι: η περιβαλλοντική… συνέχεια
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 08/02/2023, 01:16
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε την προκήρυξη του διαγωνισμού για το οδικό έργο «Ιωάννινα-Κακαβιά», από το τέλος της παραχώρησης της Ιόνιας οδού μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, με προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προτίθεται να εντάξει το έργο στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Βασική παράμετρος του οδικού έργου, είναι ότι το τμήμα «Καλπάκι-Κακαβιά» θα γίνει με προαίρεση, καθώς οι μελέτες δεν είναι έτοιμες –την «ωρίμανση» του οδικού αυτού τμήματος είχε αναλάβει επί ενάμιση χρόνο η Περιφέρεια Ηπείρου… Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, στην τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, δικαιολόγησε την προαίρεση (και εμμέσως τη μη ολοκλήρωση της μελετητικής δουλειάς) με το επιχείρημα ότι «δεν έχει συνταχθεί κτηματολόγιο»…

Η προαίρεση αυτή έχει προϋπολογιστεί στα 66 εκατ. ευρώ (περιλαμβάνεται στα 310 εκατ. ευρώ).

Υπάρχει και άλλη μια εκκρεμότητα όμως για το έτοιμο τμήμα μέχρι το Καλπάκι: η επικαιροποίηση των περιβαλλοντικών όρων για το οδικό αυτό τμήμα των 46,4 χλμ. (23,1 χλμ. είναι το οδικό τμήμα από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά). Την οποία εκκρεμότητα το υπουργείο προσπαθεί να κλείσει. Στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) αναρτήθηκε αυτές τις ημέρες ο φάκελος ανανέωσης και τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων οι οποίοι είχαν εγκριθεί με Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2009, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να έχουν χρονικό περιθώριο γνωμοδότησης μέχρι τις 6 Μαρτίου.

Αποτελεί ίσως μια μοναδική περίπτωση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, καθώς αφορά ένα οδικό έργο που θα έχει μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις από αυτές που είχαν εγκριθεί στο παρελθόν. Κι αυτό για τον προφανή λόγο: Πρόκειται για έναν μικρότερο δρόμο από αυτόν που είχε σχεδιαστεί. Πρόκειται για έναν δρόμο που δεν θα είναι Ιόνια οδός. Από αυτοκινητόδρομος πλάτους 22,25 μ. γίνεται οδικός άξονας πλάτους 12,6 μ. (ο τεχνικός όρος που συνοδεύει την επιλεγείσα διατομή είναι: β2 +1ν*) καθώς κρίθηκε ότι το αρχικό έργο όπως είχε σχεδιαστεί «καθίσταται μη βιώσιμο κατά τον Εκτελεστικό Κανονισμό 207/2015 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατά συνέπεια μη χρηματοδοτήσιμο από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνέπεια υπήρξε ο αναγκαίος ανασχεδιασμός του έργου στην κατεύθυνση μείωσης του κόστους κατασκευής». Το κόστος κατασκευής αυτοκινητόδρομου είχε οριστεί στα 340 εκατ. ευρώ με τιμές του 2015.

Στη νέα μελέτη, οι έξι ανισόπεδοι κόμβοι που προβλέπονταν και στην αρχική μελέτη, παρέμειναν –με εξαίρεση μια τροποποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών στον κόμβο Καλπακίου. Επίσης παρέμεινε η ζώνη εκτέλεσης του έργου (και το εύρος των απαλλοτριώσεων), με το σκεπτικό ότι στο μέλλον μπορεί να γίνει επέκταση του οδικού άξονα με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση.

Σύμφωνα λοιπόν και με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το οδικό τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι, η οδός έχει σχεδιαστεί με ταχύτητα 90km/h.

Και τα τεχνικά χαρακτηριστικά της οδού έχουν ως εξής:

-Μία (1) λωρίδα κυκλοφορίας πλάτους 3,50m στην μία κατεύθυνση

-Δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,50m η κάθε μία στην άλλη κατεύθυνση (κατεύθυνση επιτρεπόμενης προσπέρασης).

-Εξωτερικές λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 0,25m σε κάθε κατεύθυνση.

-Κεντρική νησίδα συνολικού πλάτους 1,60m, συμπεριλαμβανομένων των λωρίδων καθοδήγησης (0,495 η κάθε μία) και του αμφίπλευρου στηθαίου ασφαλείας (0,61m).

Συνολικό πλάτος οδοστρώματος ίσο με 12,60m. Κατά συνέπεια, η διατομή του οδικού άξονα μειώνεται κατά 9,65 μ. σε σύγκριση με τον προηγούμενο σχεδιασμό για αυτοκινητόδρομο.

«Η μείωση αυτή της τυπικής διατομής έχει σαν αποτέλεσμα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα καθώς μειώνεται το εύρος κατάληψης γης (καλλιέργειες και φυσική βλάστηση), μειώνεται κατά περίπτωση το εύρος/ ύψη ορυγμάτων- επιχωμάτων, ο όγκος των χωματισμών που μετακινούνται, οι απαιτήσεις σε αδρανή υλικά κλπ» σημειώνεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back