ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η κρίση «τρώει» και τα βιολογικά προϊόντα

Εικόνα του άρθρου Η κρίση «τρώει» και τα βιολογικά προϊόντα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 12/07/2016, 22:16
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χαμηλή ακόμα διείσδυση των βιολογικών προϊόντων στην ελληνική αγορά διαπιστώνει μελέτη της IBHS ΑΕ, η οποία εξετάζει τον εγχώριο κλάδο των βιολογικών προϊόντων.

Σύμφωνα με τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst, «ο περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος, λόγω της ύφεσης, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση για την έναρξη νέων επιδοτήσεων, επιβράδυνε τον υψηλό ρυθμό ανόδου των προηγούμενων ετών. Πλέον, ο παράγοντας ‘τιμή’ έχει αρχίσει να επηρεάζει αρνητικά την εγχώρια κατανάλωση, ιδιαίτερα μετά την αύξηση του ΦΠΑ στο 23%, καθώς τα βιολογικά προϊόντα, όντας ακριβότερα από τα συμβατικά, στρέφουν τους Έλληνες καταναλωτές σε φθηνότερες λύσεις».

Επομένως, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, «οι παραγωγοί που ήταν λιγότερο ανταγωνιστικοί, αναγκάστηκαν να εξέλθουν από τη βιολογική παραγωγική διαδικασία. Το γεγονός αυτό αντανακλάται και στην υποχώρηση του συνολικού αριθμού παραγωγών από περισσότερους από 23.400, το 2012, σε περίπου 20.200, στο τέλος του 2014.

ΕΞΑΓΩΓΕΣ

Ωστόσο, θετικά μηνύματα προκύπτουν από το μέτωπο των εξαγωγών, καθώς σημαντικό μέρος της ελληνικής παραγωγής διοχετεύεται σε αγορές του εξωτερικού, όπου η ζήτηση είναι σαφώς υψηλότερη. Πλέον, η διεθνής παρουσία αποτελεί σημαντικό πεδίο ανταγωνισμού των Ελλήνων παραγωγών, σε μία προσπάθεια να "απεμπλακούν" από τη φθίνουσα εγχώρια ζήτηση».

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της μελέτης, «στο τέλος του 2014, στον κλάδο δραστηριοποιούνταν συνολικά 21.855 επιχειρηματίες, αριθμός μειωμένος κατά 7,2%, σε σχέση με το 2013. 

Αναλυτικά, το έτος αυτό λειτουργούσαν 20.186 παραγωγοί, 1.635 μεταποιητές, επτά εισαγωγικές και 27 εξαγωγικές εταιρείες. Επίσης, η έκταση των βιολογικών καλλιεργειών, το 2014, διαμορφώθηκε σε 360,6 χιλ. εκτάρια, (από τα οποία το 57% είναι βοσκοτόπια), αποτελώντας περίπου το 7% των συνολικών εκτάσεων. Το μέγεθος αυτό υπολείπεται του προηγούμενου έτους κατά 22%.

Σημαντικά προβλήματα για την αγορά θεωρούνται η διακοπή λειτουργίας εξειδικευμένων καταστημάτων, τα τελευταία χρόνια, η ανεπαρκής ανάπτυξη των δικτύων τυποποίησης και διανομής και η διακίνηση χύμα ποσοτήτων σε τομείς, όπως το ελαιόλαδο".

Σύμφωνα με την Μαρία Μεταξογένη, διευθύνουσα σύμβουλο της IBHS, «οι Έλληνες παραγωγοί πρέπει να ενισχύσουν τη διακίνηση των προϊόντων τους στο εξωτερικό, καθώς σε αρκετές αγορές εκδηλώνεται ικανοποιητική ζήτηση για βιολογική παραγωγή. 

Στο πλαίσιο αυτό, ενδεχομένως να απαιτηθεί η κατάρτιση συνεργασιών και συμμαχιών για αμεσότερη προώθηση και εκμετάλλευση δικτύων διανομής».

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back