ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Ευρώπη: Ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση συναντά εμπόδια

Εικόνα του άρθρου Ευρώπη: Ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση συναντά εμπόδια
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 27/08/2023, 23:25
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Οι ευρωπαϊκές χώρες δυσκολεύονται να πείσουν τους πολίτες να μεταπηδήσουν από τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά, προειδοποιούν οι εμπειρογνώμονες.

Η Ευρώπη πωλεί σήμερα 10 φορές περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από ό,τι μόλις πριν από έξι χρόνια, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, αλλά ο στόλος της αντικαθίσταται πολύ αργά για να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους. Οι κυβερνήσεις σε ολόκληρη την ήπειρο παλεύουν με την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία μπορεί να κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ περισσότερα από τα αντίστοιχα που καίνε ορυκτά καύσιμα.

«Αυτό που μάθαμε είναι ότι δεν αρκεί μόνο να δώσουμε κίνητρα για την αγορά και την ιδιοκτησία ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε η Τζούλια Πολισκάνοβα, αναλύτρια στην ομάδα εκστρατείας Transport and Environment. «Πρέπει ταυτόχρονα να αποθαρρύνουμε και την αγορά συμβατικών αυτοκινήτων».

Η μετακίνηση της ΕΕ προς καθαρότερα αυτοκίνητα αποτελεί μέρος της υπόσχεσής της να μειώσει τη ρύπανση του πλανήτη κατά 65% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 μέχρι το τέλος της δεκαετίας και να επιτύχει το καθαρό μηδέν μέχρι το 2045. Αλλά καθώς έχει μειώσει τις εκπομπές στον τομέα της ενέργειας, τοποθετώντας ανεμογεννήτριες και κλείνοντας εργοστάσια άνθρακα, οι εκπομπές από τις οδικές μεταφορές αυξάνονται σταθερά στο παρασκήνιο.

Η ΕΕ σχεδιάζει να μειώσει τις εκπομπές των αυτοκινήτων κατά 55% από τα επίπεδα του 2021 έως το τέλος της δεκαετίας και να τις μηδενίσει έως το 2035. Όμως οι πελάτες αποθαρρύνονται από την υψηλή αρχική τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ακόμη και αν αποδίδουν στο μέλλον μέσω του χαμηλότερου κόστους λειτουργίας.

Για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, οι χώρες σε όλη την Ευρώπη προσφέρουν στους πελάτες οικονομικά κίνητρα για την αγορά καθαρότερων αυτοκινήτων. 

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), 21 από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ προσφέρουν φορολογικές ελαφρύνσεις κατά την αγορά ενός αυτοκινήτου χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ 20 προσφέρουν χρήματα για να βοηθήσουν στην αγορά.


Το παράδειγμα της Γαλλίας

Σε μια προσπάθεια να πείσει τα φτωχότερα νοικοκυριά να χρησιμοποιούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Γαλλία ανακοίνωσε σχέδια για ένα σύστημα κοινωνικής μίσθωσης που θα επιτρέπει σε «εκείνους που το χρειάζονται περισσότερο» να νοικιάζουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για 100 ευρώ το μήνα. 

Η κυβέρνηση είναι ιδιαίτερα επιφυλακτική απέναντι σε πράσινες πολιτικές που αυξάνουν το κόστος για τα φτωχότερα νοικοκυριά, αφού μια προσπάθεια αύξησης των φόρων στα καύσιμα το 2018 προκάλεσε εκτεταμένες ταραχές και έδωσε το έναυσμα για το κίνημα διαμαρτυρίας των «κίτρινων γιλέκων».

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος διατυμπάνιζε το πρόγραμμα πριν από τις εκλογές του περασμένου έτους, δεν έχει ακόμη παρουσιάσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για το πώς θα λειτουργήσει. Αλλά το πολιτικό μήνυμα είχε ήδη ενθαρρύνει ορισμένες γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες να στραφούν προς μικρά και φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντί για βαριά και ακριβά.


Η Γερμανία

Στη Γερμανία, εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση έχει περικόψει τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς ο αριθμός των ανθρώπων που τα αγοράζουν έχει εκτοξευθεί.

«Δεν είναι βιώσιμο να βγάζουμε επιδοτήσεις τόσο υψηλές όσο στο παρελθόν», δήλωσε ο ο Christian Hochfeld, επικεφαλής της Agora Verkehrswende, ενός thinktank καθαρών μεταφορών στη Γερμανία, «και δεν είναι επίσης κοινωνικά δίκαιο, επειδή όλοι στη Γερμανία - κάθε φορολογούμενος - πληρώνει για αυτή τη μετάβαση, ακόμη και αν δεν έχει αυτοκίνητο».

Με πληροφορίες από The Guardian



ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back