δεη πισω tc1
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ένα άγαλμα ταύρου για… κάποιον κόμβο

Εικόνα του άρθρου Ένα άγαλμα ταύρου για… κάποιον κόμβο
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 22/10/2022, 20:33
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Στην τελευταία της συνεδρίαση, η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου έκανε αποδοχή δωρεάς έργου τέχνης –ένα ορειχάλκινο άγαλμα ταύρου- του γλύπτη Κωνσταντίνου Καζάκου προς την Περιφέρεια Ηπείρου.

Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση, η αποδοχή δωρεάς του αγάλματος, «συμβόλου της πόλεως των Ιωαννίνων», έγινε «προκειμένου να κοσμήσει κάποιον από τους υπό κατασκευή κόμβους στις εισόδους της πόλεως των Ιωαννίνων».

Οι κόμβοι στις εισόδους της πόλεως δεν είναι και πολλοί. Συν τοις άλλοις, έχει προηγηθεί δημοσίευμα του «Ηπειρωτικού Αγώνα» συνοδεία φωτογραφίας με το υπό εκφόρτωση γλυπτό, πριν από δύο μήνες, σύμφωνα με το οποίο ο υπερμεγέθης ταύρος (3x4 μ.) θα τοποθετηθεί στον έναν από τον διπλό κυκλικό κόμβο που βρίσκεται υπό κατασκευή στην εθνική οδό Ιωαννίνων-Άρτας. Και συγκεκριμένα, στον κόμβο μπροστά από το ξενοδοχείο Epirus Palace, με το γλυπτό να έχει χρηματοδοτηθεί από τον ιδιοκτήτη του εν λόγω ξενοδοχείου.

Γιατί άγαλμα ταύρου;  Ο ταύρος αποτελεί ένα έμβλημα που συνδέεται με την ηπειρωτική αρχαιότητα. Απεικονίζεται σε αργυρό νόμισμα του «Κοινού των Ηπειρωτών» από την αρχαία Δωδώνη. Έχει δε καταφέρει να ξεπεράσει τα όρια της επίσημης αρχαιολογίας και να «περάσει» στην τοπική κοινότητα, ιδίως με «όχημα» τον ΠΑΣ Γιάννινα.

Και τώρα ο ταύρος ετοιμάζεται να μπει στο σύγχρονο αστικό τοπίο, προσδίδοντας εκ των πραγμάτων σε έναν ουδέτερο δημόσιο χώρο, όπως είναι ένας κόμβος, μια πολιτιστική και ιδεολογική διάσταση (τα μηνύματα ενός γλυπτού είναι πάντα παρόντα).

Το έργο τέχνης δεν έχει παρουσιαστεί. Ο Κωνσταντίνος Καζάκος είναι πάντως ένας σημαντικός γλύπτης και το καλλιτεχνικό του έργο έχει αναγνωριστεί. 

Ωστόσο, τίθεται ένα ερώτημα σε ευρύτερο πεδίο και πέραν της καλλιτεχνικής αξίας ενός γλυπτού: Ποιος αποφασίζει ποιο γλυπτό και πού θα μπει; Ποιος αποφασίζει και με ποιο σκεπτικό τη σκηνογραφία της πόλης. Σίγουρα δεν μπορεί να είναι ένα όργανο όπως είναι η Οικονομική Επιτροπή. Και επίσης, ανεξαρτήτως σε ποιον ανήκει μια εθνική οδός και ένας κόμβος επί αυτής, ο Δήμος Ιωαννιτών θα έπρεπε να έχει άποψη.

Το ζήτημα δεν είναι απλό, όσο και αν μια δωρεά αποτελεί δέλεαρ. Ο δημόσιος χώρος ανήκει σε όλους τους πολίτες. Σε κανέναν όμως δεν ανήκει προσωπικά…

Στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, οι επικεφαλής των παρατάξεων «Κοινό των Ηπειρωτών» Γιώργος Ζάψας και «Ήπειρος Όλον» Δημήτρης Δημητρίου καταψήφισαν την αποδοχή δωρεάς του έργου τέχνης. Και οι δύο περιορίστηκαν να στοιχειοθετήσουν το «όχι» τους, επικαλούμενοι την «αρνητική δημοσιότητα που έχει λάβει το έργο» (σ.σ. δεν εξηγείται επαρκώς στην απόφαση τι εννοούν), την απουσία δημόσιας διαβούλευσης και τη μη επαρκή αιτιολογία της πρωτοβουλίας.


* Ο υπό κατασκευή κόμβος μπροστά από το ξενοδοχείο Epirus Palace (φωτο αρχείου)

ΣΧΟΛΙΑ
ΘΩΜΑΣ ΝΟΥΣΙΑΣ
Ο Γιαννιώτης Κώστας Καζάκος είναι σπουδαίος γλύπτης. 'Ενα από τα έργα του είναι ο ανδριάντας του Κωλέττη που έχει στηθεί στην πλατεία. Το ζήτημα είναι ποιος επιλέγει και ποιος θα έπρεπε να επιλέγει τα γλυπτά που τοποθετούνται σε δημόσιους χώρους. Να τα επιλέγουν οι άσχετοι ξερόλες των δήμων και της περιφέρειας, όπως αυτοί που τοποθέτησαν πριν 15 χρόνια τους «ανδριάντες» (ο Θεός να τους κάνει) Πύρρου και Ολυμπιάδας;
Ελένη
Δηλαδή όποιος ιδιώτης θέλει και έχει τα χρήματα μπορεί να επιβάλει την άποψη του και την αισθητική του στην πόλη και η πόλη να το αποδεχτεί??? Φαίνεται πως έτσι γίνεται. Ξεκινώ με την περίφημη Ολυμπιάδα , την πρόσφατη συναυλία στην πλατεία και τώρα διαβάζω για υπερμεγέθη ταύρο! ( Ότι απεικονίζεται σε νόμισμα της Δωδώνης δε σημαίνει τίποτα, και η κουκουβάγια απεικονίζεται, έμβλημα του πανεπιστημίου ). Ο ιδιώτης που χρηματοδότησε το έργο μπορεί θαυμάσια να το τοποθετήσει στον ιδιωτικό του χώρο ( και όχι να σηματοδοτήσει τον δημόσιο ). Ο Δήμος δεν έχει άποψη επ αυτού??
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Μαννι πισω dodoni back