ΕΚΛΟΓΕΣ

Εκλογές: Οι «πρωταθλητές» της πολιτικής διαφήμισης στα Γιάννενα

Εικόνα του άρθρου Εκλογές: Οι «πρωταθλητές» της πολιτικής διαφήμισης στα Γιάννενα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/09/2023, 19:49
ΕΚΛΟΓΕΣ - ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Η διαφημιστική προβολή των υποψηφίων και παρατάξεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το ίντερνετ, γενικότερα, είναι μια πάντα ενδιαφέρουσα υπόθεση.

Ειδικά από τη στιγμή που οι εκλογικές διαφημιστικές δαπάνες είναι προσβάσιμες (και υποχρεωτικά δημόσιες), είτε μέσω της «Διαύγειας» όπου κάθε βδομάδα οι παρατάξεις ανεβάζουν τα έξοδά τους, είτε μέσω της Meta (του facebook δηλαδή) και της Google.

Όχι ότι όλες, όσες φαίνονται εκεί είναι οι ακριβείς δαπάνες, αλλά δείχνουν μια τάξη μεγέθους καθώς και, κυρίως, την ετοιμότητα και το πλάνο των πολιτικών σχηματισμών.

Στο «γιαννιώτικο εκλογικό σύμπαν», οι δύο πιο οργανωμένες παρατάξεις, σε αυτό το επίπεδο, είναι αυτές του Δημήτρη Παπαγεωργίου και της Τατιάνας Καλογιάννη.

Ειδικά η παράταξη της δημοτικής αρχής έχει κάνει μια αρκετά μαζική και σωστά οργανωμένη καμπάνια, με πιστοποιημένο λογαριασμό και ελεγχόμενες δαπάνες: τον τελευταίο μήνα έχει ξοδέψει 360 ευρώ.

Ο πρωταθλητής όμως στη δαπάνη, στο Meta, τον τελευταίο μήνα, είναι ο Σπύρος Ριζόπουλος: 897 ευρώ στην περιοχή της Ηπείρου. Ως παράταξη, οι Ορίζοντες Ηπείρου προσθέτουν άλλα 736 ευρώ δαπάνης.

Ακολουθείται από τον Νίκο Γκόντα που έχει διαθέσει 894 ευρώ. Η σελίδα του έχει επίσης διαπιστευμένα στοιχεία και δικαίωμα να κάνει πολιτική διαφήμιση.

Η παράταξη του Θωμά Μπέγκα δεν έχει κάνει πολλές χορηγούμενες στο facebook. H παράταξη δαπανά διαφημιστικά ποσά μέσω διαφημιστικής εταιρίας.

Λιγότερες καταχωρήσεις έχουν οι παρατάξεις του Παντελή Κολόκα στον Δήμο Ιωαννιτών και του Λάμπρου Γεωργόπουλου στην Περιφέρεια Ηπείρου.

Στη δε Google, ο Σπύρος Ριζόπουλος έχει πληθωρική παρουσία, με πολλά χορηγούμενα βίντεο στο youtube, χωρίς όμως bumper ads. Την προηγούμενη εβδομάδα, η παράταξη του Δημήτρη Παπαγεωργίου «έτρεχε» επίσης πολλές display ads στο ίντερνετ.

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία είναι επίσημα και δημόσια, προερχόμενα από τη Meta και τη Google.

Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι η παράταξη της περιφερειακής αρχής, έχει μεν αρκετές καταχωρήσεις υποψηφίων της, αλλά κυρίως βασίζεται στην... ιδιότυπη χρήση του facebook από τον επικεφαλής της: ο κ. Καχριμάνης χρησιμοποιεί το facebook με μοναδικό τρόπο, με μια «λαϊκότητα» που συνηθίζεται σε χρήστες με μικρή γνώση του μέσου και κείμενα ασύντακτα στην προσωπική του σελίδα, που συνοδεύουν συνήθως φωτογραφίες με ασφαλτοστρώσεις, χωματουργικά έργα κ.λπ, συχνά χωρίς καν να αναφέρεται η τοποθεσία. Κάπως έτσι έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια δική του «ψηφιακή υπεραξία»...

Πολύ περισσότερες είναι οι καταχωρήσεις υποψηφίων. Άλλοι έχουν κάνει τις απαραίτητες διαπιστεύσεις, άλλοι αναθέτουν σε διαφημιστικές επιχειρήσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις οι διαφημίσεις τους δεν πληρούν τις προϋποθέσεις διαφάνειας και αυτό συνήθως σημαίνει ότι σύντομα, θα «κατέβουν».

Η πολιτική διαφήμιση δεν είναι απλή. Όχι μόνο ως «μαστοριά» και στόχευση, αλλά και ως προετοιμασία.

Εξ ου και αρκετοί-ες υποψήφιοι-ες και παρατάξεις πέφτουν συχνά στην ανάγκη «αετονύχηδων» που συστήνονται ως «δημοσιογραφικά μέσα» ή «διαφημιστές» και μετά,  προδίδονται από τους όρους διαφάνειας της Google και της Meta.

Η διαδικασία πιστοποίησης είναι δύσκολη, ειδικά για ελληνικούς φορείς (ελέω και χειρόγραφων ταυτοτήτων…) και μιας σειράς «παραξενιών» της Google και, κυρίως, του Meta, που προσομοιάζουν σε ουρά στο ΙΚΑ, το 1987. Χρειάζεται προετοιμασία καιρό πριν, εκτός προεκλογικής περιόδου και κυρίως, προσοχή και διαφάνεια. Γιατί, σε αντίθεση με ό,τι διαδίδεται, οι διαφημίσεις και ελέγχονται και οι δαπάνες μπορούν να γίνουν και αιτία μετεκλογικών ενστάσεων…

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back