Oikonomou pisoi
ΗΠΕΙΡΟΣ

Ε65: Επτά χρόνια φαγούρα

Εικόνα του άρθρου Ε65: Επτά χρόνια φαγούρα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 10/10/2016, 04:37
ΗΠΕΙΡΟΣ

Τελικά αποδεικνύεται ότι η «έκπτωση» που έγινε και άφησε εκτός άμεσου σχεδιασμού το τμήμα που συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία οδό, μάλλον θα αφήσει «ορφανό» το τμήμα για πολύ καιρό ακόμα, καθώς προστίθεται σε μια μακρά περίοδο καθυστερήσεων. Στη σύσκεψη που έγινε την περασμένη Παρασκευή στα Τρίκαλα, όπου συμμετείχαν και φορείς της Ηπείρου, παρουσία της υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μαρίνας Χρυσοβελώνη και του γενικού γραμματέα Υποδομών Γιώργου Δέδε, ειπώθηκε μεταξύ άλλων ότι το μεν κομμάτι Λαμία-Ξυνιάδα θα ξεκινήσει το 2017, το δε βόρειο τμήμα, δεν έχει ακόμα χρηματοδότηση. Αυτό, ήταν γνωστό εδώ και τρία περίπου χρόνια, όταν το κομμάτι παραπέμφθηκε στο διηνεκές και στην «ελπίδα ότι θα βρεθεί χρηματοδότηση», μιας και οι ανάδοχοι δεν ήθελαν ένα έργο που δεν είναι θεωρείται τόσο αποδοτικό.

«Για το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου οριστικοποιείται η ένταξη και χρηματοδότηση του μέσω του νέου ΕΣΠΑ, με το ποσό των 320 εκατομμυρίων ευρώ, με την τελική έγκριση να αναμένεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο τέλος του έτους» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Δέδες. Για τη σύνδεση με την Εγνατία, είπε ότι «δεν μπορεί να ενταχθεί για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ», κάτι που ήταν έτσι και αλλιώς γνωστό εδώ και καιρό και «γι’ αυτό και αναζητείται λύση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έχουμε ήδη μία περίοδο 3-4 μηνών με σχετική αλληλογραφία με στελέχη της τράπεζας, ελπίζοντας έως το τέλος του χρόνου να έχουμε θετικές εξελίξεις».


Ο δρόμος κοντεύει να στοιχειώσει και να υποστεί το κοινό σχεδόν πρόβλημα των μεγάλων οδικών αξόνων, πλην Εγνατίας: καλοί και αναγκαίοι δρόμοι που δεν φτάνουν μέχρι το τέλος  (λέγε με Ιόνια οδός χωρίς σύνδεση με σύνορα).

Το θέμα είναι ότι το έργο δεν έχει χρήματα αυτή τη στιγμή. Η τροποποιημένη σύμβαση του 2013 όριζε ότι «πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2018», κάτι σχεδόν εφάμιλλο της έκκλησης για παγκόσμια ειρήνη και αφοπλισμό. Πριν φτάσουμε όμως στις σημερινές ανοιχτές δυνατότητες, ας πάμε λίγο πίσω στον πρόσφατο χρόνο.

Το 2010, ο υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας είπε, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση βουλευτών της ΝΔ, ότι το έργο του Ε65 «θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ». Ήδη, η κρίση είχε ενσκήψει (άλλο που ο τότε πρωθυπουργός έλεγε ότι «λεφτά υπάρχουν») και το φάσμα των καθυστερήσεων ήταν ορατό. Η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είχε ήδη ανακρούσει πρύμνα στις αρχικές της διαφωνίες, ως αντιπολίτευση, για τον τρόπο που παραχωρήθηκαν τα οδικά έργα. Για ένα σημαντικό διάστημα, τα έργα πάγωσαν. Οι ρόλοι άλλαξαν και ανάλογα με την πολιτική θέση οπού βρισκόταν κάθε κόμμα, χειριζόταν και την παρέμβασή του. Με τη δραματική αλλαγή του πολιτικού σκηνικού το ’12, βουλευτές και πρώην υπουργοί άρχισαν να ανταλλάσσουν κατηγορίες για καθυστέρηση, μεταξύ των οποίων μεσολαβούσαν πολύ σύντομα χρονικά διαστήματα.

Το 2013, ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης παραδεχόταν ότι το έργο «καλύπτει μια μεσαία διαδρομή» και ότι αυτό έγινε για λόγους κόστους. Μόλις πριν από τρία χρόνια, ο τότε υπουργός δήλωνε ότι «δεν είναι έτοιμος» να απαντήσει πού θα συνδεθεί ο δρόμος με την Εγνατία.

Πέρυσι, λίγο πριν τις εκλογές του 2015, ο παραχωρησιούχος κατέθεσε νέα πρόταση για την αλλαγή του σημείου σύνδεσης, με κόμβο στο Κηπουργιό. Ο πρώην υφυπουργός και αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης, κατέθεσε μια «κόντρα πρόταση» για σύνδεση στο ύψος της Παναγιάς. Ωστόσο, η Περιφέρεια Ηπείρου από την πλευρά της επιμένει στη θέση «να γίνει το έργο οπωσδήποτε, με σύνδεση στο βέλτιστο σημείο», χωρίς επιπλέον καθυστερήσεις.

Τον Οκτώβριο του 2016 πλέον, ένα ερώτημα πλανάται μόνο για το έργο: Είναι υλοποιήσιμο;

Οι δυσκολίες είναι περισσότερες από τις λύσεις αυτή τη στιγμή. Πρώτον, το έργο δεν έχει χρήματα. Ο κ. Δέδες υποσχέθηκε νεότερα από την ΕΤΕπ μέχρι τέλος του έτους, άκουσε όμως και αντιπροτάσεις για ένταξη στο «πακέτο Γιούνγκερ». Δεύτερον, είναι ένας δύσκολος δρόμος, σε «δύστροπο» έδαφος και απαιτεί ιδιαίτερη κατασκευαστική μεταχείριση. Τρίτον, φαίνεται ότι πέφτει σε μια κακή εμπορική συγκυρία. Τα ακριβά διόδια του νότιου άξονα προς Αθήνα και ειδικά αυτά της γέφυρας, στρέφουν τους οδηγούς σε εναλλακτικές οδούς. Εάν απαλειφθεί το δύσκολο τμήμα από την Παναγιά μέχρι την Καλαμπάκα, τότε προφανώς, ο δρόμος θα γίνει ακόμα πιο δημοφιλής από τώρα, με αποτέλεσμα να μειωθεί περισσότερο η κίνηση, σε δύο δρόμους που είναι σχεδόν έτοιμοι, στην Ιόνια και στην Ολυμπία οδό.

Τα «στρατόπεδα» πάντως, εκφράστηκαν και στην ευρεία σύσκεψη των Τρικάλων. Με εξαίρεση τη Δεσκάτη, Ήπειρος και Δυτική Μακεδονία ζητούν επιτακτικά να γίνει το έργο, στη βέλτιστη χάραξη. Εκτός από τον περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη, παρόντες ήταν ακόμα οι δήμαρχοι Μετσόβου Κώστας Τζαφέας και Ηγουμενίτσας (ως πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου) Γιάννης Λώλος, ο αντιδήμαρχος Ιωαννίνων Θανάσης Μανταλόβας και ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Γιώργος Παπαδιώτης, ο πρώην βουλευτής Σταύρος Καλογιάννης κ.α.



ΕΤΙΚΕΤΕΣ
ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back