Μετά από πολλούς μήνες προσπαθειών, το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερου ως Ε65, πήρε το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και έρχεται βέβαια να… θυμίσει ότι ένα ανάλογο «πράσινο φως» περιμένει και οδικός άξονας «Ιωάννινα-Κακαβιά», με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 425 εκατ. ευρώ.
Από την κατασκευή και ολοκλήρωση του Ε65, η Ήπειρος ευελπιστεί ότι θα έχει και η ίδια πολλά οφέλη, καθώς ο αυτοκινητόδρομος αυτός θα αποτελεί μια εναλλακτική διαδρομή προς και από την Αθήνα.
Συγκεκριμένα, λοιπόν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, χρηματοδότηση ύψους 442 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (E65). Ενέκρινε επίσης και στήριξη εκτιμώμενου ύψους 38 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης του τμήματος, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν.
Τον Μάιο του 2019, η Ελλάδα κοινοποίησε στην Επιτροπή το σχέδιό της να χορηγήσει δημόσια στήριξη ύψους 442 εκατ. ευρώ στην εταιρεία «Κεντρική Οδός Α.Ε.» για την κατασκευή του βόρειου τμήματος, μήκους 70,5 χλμ., του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (E65). Η Κεντρική Οδός Α.Ε. είναι επίσης παραχωρησιούχος του μεσαίου και νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65. Το μεσαίο τμήμα «Ξυνιάδα-Τρίκαλα» έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία από το 2017, ενώ το νότιο τμήμα «Λαμία-Ξυνιάδα» βρίσκεται υπό κατασκευή. Ο ελληνικός αυτοκινητόδρομος Ε65, μήκους 180 χλμ., συνδέει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό, στο ύψος του Κηπουριού Γρεβενών.
Επιπλέον, η Ελλάδα κοινοποίησε τα σχέδιά της να στηρίξει τη λειτουργία του βόρειου τμήματος με την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια στο εν λόγω τμήμα δεν επαρκούν. Η λειτουργική στήριξη εκτιμάται σε 38 εκατ. ευρώ…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχτηκε τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η Ελλάδα απέδειξε ότι η δημόσια χρηματοδότηση αντιστοιχεί σε εύλογη εκτίμηση του κόστους κατασκευής, ότι, όσον αφορά τη λειτουργική στήριξη, ότι οι εκτιμήσεις κόστους είναι εύλογες σε σύγκριση με εκτιμήσεις για άλλους αυτοκινητόδρομους και ότι η Κεντρική Οδός Α.Ε. θα λάβει μόνο τη διαφορά μεταξύ των ανώτατων δαπανών λειτουργίας και συντήρησης και των εσόδων από τα διόδια, ενώ τα έσοδα που θα υπερβαίνουν τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης θα επιστρέφονται στο δημόσιο μέσω μηχανισμού ανάκτησης.
«Ως εκ τούτου, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η δημόσια χρηματοδότηση που χορηγήθηκε για την κατασκευή και τη λειτουργία του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων» σημειώνεται σε ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το ιστορικό
Η Επιτροπή έχει ήδη εκδώσει τρεις αποφάσεις σχετικά με τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας E65. Το 2008, η Επιτροπή εξέδωσε απόφαση σύμφωνα με την οποία η παραχώρηση του συνολικού έργου για τον αυτοκινητόδρομο E65 δεν συνιστά ενίσχυση. Στη συνέχεια, λόγω της οικονομικής κρίσης, σημειώθηκε σημαντική μείωση της κυκλοφορίας και, ως εκ τούτου, των εσόδων από διόδια. Οι εργασίες για το έργο διακόπηκαν το 2011.
Για να... απεμπλακεί η κατάσταση, το Ελληνικό Δημόσιο κατέληξε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο το 2013. Η συμφωνία προέβλεπε αναβολή της κατασκευής του βόρειου (70,5 χλμ.) και του νότιου (32,5 χλμ.) τμήματος του αυτοκινητοδρόμου, περαιτέρω χρηματοδοτική συνεισφορά του Δημοσίου και διεπιδότηση του μεσαίου τμήματος (78,5 χλμ.) με έσοδα από άλλον ελληνικό αυτοκινητόδρομο. Η Επιτροπή ενέκρινε τα μέτρα αυτά το 2013. Το 2018 η Επιτροπή ενέκρινε δημόσια χρηματοδότηση για την κατασκευή του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου E65.