Oikonomou pisoi
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Αστέρω», η αυθεντική και σπάνια

Εικόνα του άρθρου «Αστέρω», η αυθεντική και σπάνια
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 14/04/2020, 00:43
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Για τους περισσότερους σινεφίλ,  η «Αστέρω» δεν είναι άλλη από την Αλίκη Βουγιουκλάκη στον ομώνυμο ρόλο μιας από τις πιο εμπορικές της ταινίες σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου.

Για τους Γιαννιώτες δε, η ταινία αυτή έχει και μια επιπρόσθετη αξία, δεδομένου ότι το σπήλαιο του Περάματος αποτέλεσε τον τόπο όπου διαδραματίστηκε μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές: η σκηνή της τρέλας της «Αστέρως» («Είμαι σαν τα πουρνάρια, μονάχη μου ξεφύτρωσα σε αυτόν τον μαύρο κόσμο» κλπ κλπ). Όλα αυτά εν έτει 1959.

Η πρώτη «Αστέρω» όμως ήταν η ηθοποιός Αλίκη Θεοδωρίδου. Toν ρόλο τον ερμήνευσε το 1929. Η παραγωγή του κινηματογραφικού αυτού είδους της φουστανέλας ή της βουκολικής περιπέτειας ήταν της DAG Film, με τον Δημήτρη Γαζιάδη, κινηματογραφιστή, σκηνοθέτη και συνιδιοκτήτη, να αποτελεί το κεντρικό πρόσωπο της εταιρίας.

Η «Αστέρω» του 1929, βουβή ταινία με υπότιτλους, είχε παιχτεί και στα σινεμά της πόλης των Ιωαννίνων, ή πιο ορθά είχε γίνει προβολή της ταινίας σε καφενείο, δύο χρόνια αργότερα. Στο τεύχος 4ης Οκτωβρίου 1931 του πανελλαδικής κυκλοφορίας περιοδικού «Κινηματογραφικός Αστήρ» σημειώνεται: «Ιωάννινα-Αύρα: Προεβλήθη το έργον ‘Αστέρω’ με ικανοποιητικήν επιτυχίαν και ένα Ζουρνάλ της Νταγκ Φιλμ. Διέκοψε τας εργασίας του λόγω του ψύχους». Η «Αύρα» ήταν ένα καφενείο στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων.

Η ταινία αυτή του 1929 είχε χαθεί. Το 2003, μια κόπια ανακαλύφθηκε στη Γαλλική Ταινιοθήκη. Η αποκατάσταση του μοναδικού αντιτύπου της ταινίας έγινε σε συνεργασία της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και της Γαλλικής Ταινιοθήκης.

 Την «Αστέρω» με την Αλίκη Θεοδωρίδου, οι σινεφίλ μπορούν να τη δουν στον σύνδεσμο http://www.tainiothiki.gr/el/tainies/265-astero, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Ταινιοθήκη στο Σπίτι» που έχει πάρει η Ταινιοθήκη της Ελλάδας. 

Η αρχή έγινε την περασμένη εβδομάδα με την προβολή της παλαιότερης σωζόμενης ελληνικής ταινίας μυθοπλασίας «Οι περιπέτειες του Βιλλάρ» (1924).

Το σενάριο της «Αστέρως», όπως σημειώνεται σε σημείωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, αποτελεί διασκευή του μυθιστορήματος της Αμερικανίδας Έλεν Χαντ Τζάκσον Ραμόνα, μιας ρομαντικής ιστορίας μεταξύ Ινδιάνων, η οποία είχε μεταφερθεί και στη μεγάλη οθόνη. Στην ελληνική εκδοχή, η ρομαντική ιστορία αποτελεί τη βάση για το νέο είδος της φουστανέλας ή της βουκολικής περιπέτειας.

Στο πρόγραμμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας, είναι ακόμη η προβολή των ταινιών «Ο μάγος της Αθήνας» του Αχιλλέα Μαδρά(1931) και «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» του Δημήτρη Τσακίρη (1932).

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back