Η οδός Ανεξαρτησίας, στο ιστορικό κέντρο των Ιωαννίνων, θα πεζοδρομηθεί δοκιμαστικά για 2+2 μήνες, καθημερινά από τις 3 το απόγευμα μέχρι τις 3 το πρωί, και το σαββατοκύριακο από τις 3 το απόγευμα του Σαββάτου και μετά. Σε αυτή την απόφαση κατέληξε το Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων κατά τη χτεσινοβραδινή του συνεδρίαση, μετά από αρκετή συζήτηση κι αφού λήφθηκε υπόψη και η πρόταση του Συλλόγου Ιστορικού Κέντρου «Τα Παλιά Γιάννινα», την οποία υιοθέτησαν παρατάξεις της αντιπολίτευσης.
Η απόφαση αυτή ήταν διαφορετική από την εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (και πιο πριν της Επιτροπής Κυκλοφοριακών Θεμάτων) με πρόεδρο τον Βαγγέλη Πήχα. Όπως είχε ανακοινωθεί και πριν από έναν μήνα, η δημοτική αρχή Ιωαννίνων προσανατολιζόταν στην «πεζοδρόμηση» της οδού Ανεξαρτησίας μετά το πέρας της λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων και μέχρι τις 3 το πρωί, για ένα διάστημα δύο μηνών.
Διαβάστε: Η Ανεξαρτησίας... των ισορροπιών
Το μέτρο αυτό εκτιμάται ότι δεν θα υλοποιηθεί πριν από τα τέλη Ιουνίου. Η έναρξη της δοκιμαστικής περιόδου εξαρτάται από τις διαδικασίες που θα απαιτηθούν, μέσω της Οικονομικής Επιτροπής, για την ανάθεση σε σύμβουλο της υπηρεσίας της παρακολούθησης και της καταγραφής των στοιχείων που θα προκύψουν από τη μικτή λειτουργία της οδού Ανεξαρτησίας. Σε αυτό το σημείο, ο επικεφαλής της παράταξης «Ενότητα Πολιτών» Θωμάς Μπέγκας στάθηκε επίμονα στη συνεργασία με τη μελετητική ομάδα που είχε εκπονήσει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) το οποίο είχε γίνει επί θητείας του στο Δημαρχείο.
Η δημοτική αρχή, μετά τους προβληματισμούς και τις προτάσεις που κατέθεσαν οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ακολουθήσει ένας συνολικός σχεδιασμός για το ιστορικό κέντρο.
Το θέμα της μικτής λειτουργίας της οδού Ανεξαρτησίας, κατά τη συνεδρίαση, χειρίστηκε ο αντιδήμαρχος Έργων Γιώργος Αρλέτος. Όπως διαφάνηκε, η όλη υπόθεση αντιμετωπίστηκε από τη δημοτική αρχή Ιωαννίνων κυρίως ως ένα αίτημα που προήλθε από κατοίκους-καταστηματάρχες της οδού.
Από τη συζήτηση, όπως ήταν αναμενόμενο, προέκυψαν πολλά ζητήματα, τα οποία δεν έχουν να κάνουν μόνο με την αυστηρή έννοια εφαρμογής μιας κυκλοφοριακής ρύθμισης, αλλά με την προστασία και την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου ως τόπο πολιτιστικής κληρονομιάς, ως τόπο εμπορικών δραστηριοτήτων, ως έναν τόπο συνάντησης. Έννοιες και στόχοι που απαιτούν σχεδιασμό εκ μέρους ενός Δήμου, κι όχι μια παρεμπιπτόντως ενασχόληση.
Στη συνεδρίαση, ο κ. Μπέγκας πρότεινε μεταξύ άλλων την προκήρυξη ενός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την επανάχρηση και την αξιοποίηση του ιστορικού κέντρου όπως και τη διάθεση κονδυλίων από τον Δήμο για τις προσόψεις των κτιρίων. Tην ανάγκη εκπόνησης ενός master plan για το ιστορικό κέντρο πρόταξε η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» Τατιάνα Καλογιάννη. Όπως και την εκπόνηση μιας συνολικότερης κυκλοφοριακής μελέτης σε επίπεδο λεκανοπεδίου κι όχι μόνο κέντρου της πόλης, σύμφωνα με την πρόταση της δημοτικής αρχής.
Ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα. Πολίτες για την Ανατροπή» Λάζαρος Νάτσης μίλησε και αυτός για την ανάγκη να υπάρξει ένας σχεδιασμός. «Η όλη υπόθεση έχει να κάνει με το πώς βλέπουμε αυτό το κομμάτι της πόλης και πού μπορούμε να το κατευθύνουμε» είπε. Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης Βλάσης Παπαχρήστος μίλησε λίγο αργότερα για τη χαμένη ευκαιρία να καταγραφούν κάποια στοιχεία τους μήνες που η οδός ήταν κλειστή λόγω έργων.
Ο επικεφαλής της παράταξης «Αριστερή Παρέμβαση» Χρήστος Πατσούρας μίλησε υπέρ των πεζοδρομήσεων, καταθέτοντας την εκτίμηση ότι θα πρέπει να υπάρξει ένα γενικότερο σχέδιο που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δημοτικά πάρκινγκ. Για την οδό Ανεξαρτησίας, έθεσε μεταξύ άλλων και το ζήτημα της ενίσχυσης της εμπορικότητας του δρόμου, όπου σήμερα αναπτύσσονται σε σημαντικό βαθμό και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Η επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Όλυ Τσουμάνη, αφού εκτίμησε ότι το ζήτημα δεν είναι η πεζοδρόμηση ή μη της οδού αλλά η ύπαρξη ενός στρατηγικού σχεδιασμού για τα ιστορικά κέντρα, ανέφερε ότι «δεν υπάρχει χώρα στο ιστορικό κέντρο της οποίας να επιβιώνει ο αυτοαπασχολούμενος».
Ο Νίκος Γκόντας («Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία») εκτίμησε ότι «οι πεζοδρομήσεις είναι υπέρ του συμφέροντος της πόλης» και ότι «πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις με ρήξεις». Είπε δε ότι κατά την περίοδο που η οδός Ανεξαρτησίας ήταν κλειστή λόγω έργων, δεν δημιουργήθηκε κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη.
Ο Άρης Μπαρτζώκας («Γιάννενα Τώρα») κατέθεσε κι αυτός θετική άποψη υπέρ της πεζοδρόμησης της οδού Ανεξαρτησίας, αλλά, όπως είπε, «χρειάζονται δοκιμαστικές περίοδοι» (με τη δοκιμαστική περίοδο που εισηγήθηκε αρχικά η δημοτική αρχή).