Πριν από λίγες μέρες, στις 7 Μαΐου, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών με επιστολή της προς όλα τα υπεραστικά ΚΤΕΛ ενημέρωνε μεταξύ άλλων ότι «κάθε προγενέστερη ρύθμιση που αντιμετώπιζε διαφορετικά το ζήτημα, (π.χ. της πληρότητας μέχρι ποσοστού 50%) παύει να ισχύει.
Είναι όμως έτσι;
Την 1η Απριλίου, ο κ. Κεφαλογιάννης υπέγραφε την απόφαση που όριζε ότι «για όλα τα λεωφορεία δημόσιας χρήσης (λεωφορεία και τρόλεϊ, ΟΣΥ, λεωφορεία ΟΑΣΘ, λεωφορεία αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ, λεωφορεία μεμονωμένων αυτοκινητιστών άγονων γραμμών και τουριστικά λεωφορεία ή λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης), συμπεριλαμβάνομένων και των λεωφορείων δημοτικής συγκοινωνίας, επιτρέπεται η μεταφορά επιβατών μέχρι πλήρωσης ποσοστού 50% των προβλεπόμενων θέσεων του οχήματος.
Η διάταξη είναι υποχρεωτική και όχι «σύσταση» και ισχύει «μέχρι 31 Μαΐου 2020» σύμφωνα με την απόφαση. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, σημειώθηκαν περιστατικά καταγγελιών για υπεραστικά λεωφορεία που έκαναν το δρομολόγιο Αθήνα-Γιάννενα πλήρη επιβατών.
Στην πιο πρόσφατη ΚΥΑ, τις 3η Μαΐου, στα άρθρα 3, 4 και 5, προβλέπονται «μέτρα προστασίας στα μέσα μαζικής μεταφοράς». Ενώ υπάρχει εκτενής αναφορά στα επιβατηγά, ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης 5, 8, 9 θέσεων και τα ταξί, για τα οποία ο επιτρεπόμενος αριθμός άλλαξε μερικές μέρες μετά, δεν υπάρχει αναφορά για τα λεωφορεία. Επίσης, δεν υπάρχει κάποια αναφορά σε άρση ισχύος προηγούμενων αποφάσεων, όπως συνηθίζεται όταν αίρεται κάποιο συγκεκριμένο άρθρο.
Στις 6 Μαΐου, ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης, όμως, σε έγγραφό του που τιτλοφορείται «μέτρα προστασίας στα μέσα μαζικής μεταφοράς» και επισυνάπτει την άνωθι ΚΥΑ, αναφέρει στο τέλος ότι «κάθε προγενέστερη ρύθμιση που αντιμετώπιζε διαφορετικά το ζήτημα, παύει να ισχύει».
Στις 8 Μαΐου, σε δελτίο Τύπου του Υπουργείου Μεταφορών, υπάρχουν κάποιες μεταβολές στην απόφαση με υπογραφή του ίδιου, από την 1η Απριλίου 2020. Αυτές είχαν να κάνουν με τον αριθμό επιβατών σε ταξί και μικρά πολυθέσια οχήματα, όχι όμως για τα πολυθέσια λεωφορεία ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης.
Το παράξενο είναι ότι ενώ οι αποφάσεις προβλέπουν αλλαγές για τα μικρά οχήματα, διατηρώντας τους περιορισμούς στην πληρότητά τους, δεν προβλέπουν τίποτα για τα λεωφορεία, στα οποία μπορούν να ταξιδέψουν για πολλές ώρες, με υποχρεωτική χρήση κλιματισμού, έως και 50 άνθρωποι.
Για να συμπληρωθεί η ασάφεια, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, απαντώντας στο Σύλλογο Τουριστικών Λεωφορείων νομού Τρικάλων, λέει ότι η απόφαση της 1ης Απριλίου ισχύει κανονικά και ο περιορισμός του αριθμού των επιβατών στα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ διατηρείται μέχρι 31 Μαΐου.
Η ασάφεια σε όλη την υπόθεση είναι εμφανής, και φαίνεται να προκαλείται από τις αποφάσεις του Υπουργείου Μεταφορών. Η ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας έχει ζητήσει από τις 8 Μαΐου, διευκρινίσεις από τον υφυπουργό κ. Κεφαλογιάννη.
Οι αποφάσεις της 3ης Μαΐου παραπέμπουν για πληροφορίες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ως αρμόδια για την ενημέρωση σχετικά με τα μέτρα, στον αριθμό 1520.