ΕΛΛΑΔΑ

Τα ακριβά χιλιόμετρα και τα «ηλεκτρονικά διόδια» που δεν γίνονται

Εικόνα του άρθρου Τα ακριβά χιλιόμετρα και τα «ηλεκτρονικά διόδια» που δεν γίνονται
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 09/01/2024, 09:28
ΕΛΛΑΔΑ

Τα «ηλεκτρονικά διόδια», το σύστημα χρέωσης με βάση την ακριβή χιλιομετρική απόσταση που διανύει ο οδηγός, έχουν καταντήσει ένα σήριαλ χωρίς τέλος. Υπήρξαν ακόμα και μνημονιακή πρόβλεψη, από αυτές όμως που δεν εφαρμόστηκαν.

Για άλλη μια φορά, δεύτερη μέσα σε τρία χρόνια και πολλοστή σε επίπεδο ανακοινώσεων, την τελευταία δεκαετία, το έργο αγνοείται από τα υπαρκτά χρηματοδοτικά σχέδια.

Είχε την τύχη του… Πάρκου Υψηλής Τεχνολογίας και Έρευνας, καθώς απεντάχθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης και σύμφωνα με την «Καθημερινή», το πιθανότερο είναι να μη γίνει ποτέ, λόγω έλλειψης χρημάτων.

Θεωρητικά, στους ήδη πανάκριβους οδικούς άξονες, θα μπορούσε να είναι μια πιθανή μέθοδος πιο φτηνής χρέωσης.

Σήμερα, με τις αυξήσεις που πήραν τα κόμιστρα από την 1/1/2024, η διαδρομή Γιάννενα-Αθήνα κοστίζει κατά περίπτωση έως και 0,63 ευρώ. Η απόσταση από τα διόδια της Κλόκοβας, με διέλευση από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και κατόπιν, στα διόδια Ρίου, περιλαμβάνει τρία αντίτιμα συνολικού ύψους 20,35 ευρώ για μόλις 32,3 χλμ απόστασης.

Αντίστοιχα, η απόσταση Γιάννενα-Ρίο κοστίζει 0,065 ευρώ το χιλιόμετρο και η διαδρομή Πάτρα-Αθήνα, 0,061 ευρώ.

Θεωρητικά, το κόστος δεν θα μειωνόταν για ολόκληρο το ταξίδι, καθώς έτσι και αλλιώς η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου εξαιρέθηκε από τη μελέτη για τη χιλιομετρική χρέωση. Ωστόσο, για ενδιάμεσες διαδρομές, ενδεχομένως να μείωνε το κόστος. Οι παραχωρησιούχοι πάντως προβάλλουν ως επιχείρημα τον μεγάλο αριθμό κόμβων που καθιστά «ασύμφορη» την τοποθέτηση του συστήματος και παραπέμπουν στα εκπτωτικά προγράμματα μέσω του epass τους.

Η «παγίδα» εδώ είναι πως, παρότι εδώ και μερικά χρόνια υπάρχει διαλειτουργικότητα, οι εκπτώσεις ισχύουν για τα συγκεκριμένα epass των εταιριών. Αν πχ ένας επαγγελματίας πηγαινοέρχεται Γιάννενα-Αθήνα τόσες φορές, όσες προβλέπει το εκπτωτικό πρόγραμμα, θα πρέπει να έχει τρεις διαφορετικούς πομπούς και να χρησιμοποιεί τον έναν κάθε φορά, ανάλογα με το δρόμο που διασχίζει.

Κατά περίπτωση όμως, μπορεί να χρεωθεί σε πάνω από μια συσκευές epass που βρίσκονται στο όχημα. Η Εγνατία οδός πχ συνιστά να μην υπάρχει άλλος πομποδέκτης στο όχημα, για να μη γίνεται διπλή χρέωση. Αν ψάξετε λίγο στο ίντερνετ, θα βρείτε διάφορα «hacks» για την… κάλυψη των πομποδεκτών ώστε να μη χρεώνονται επιπλέον.

Και οι εκπτώσεις όμως, είναι κάπως… σχετικές. Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, στο πρόσφατο παρελθόν έδινε έκπτωση με το πρώτο πέρασμα στους κατόχους epass. Άλλαξε το εκπτωτικό της σύστημα και πλέον δίνει έκπτωση, αλλά με δεύτερο πέρασμα μέσα στον ίδιο μήνα.

Αν πχ πάτε 30 του μήνα και γυρίσετε 1η του επόμενου, δεν θα πάρετε έκπτωση…

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι το «ηλεκτρονικό διόδιο» και η χιλιομετρική χρέωση, δεν σημαίνει ότι αυτόματα θα μειώσουν τα πανάκριβα κόμιστρα των υπό ιδιωτική διαχείριση αυτοκινητοδρόμων.

Σήμερα, το κόστος είναι και πάλι χιλιομετρικό, απλά η χρέωση των οδηγών γίνεται σε σταθερά σημεία του δρόμου, με μετωπικά διόδια. Με την «ηλεκτρονική χρέωση» γίνεται στις εισόδους-εξόδους, στους κόμβους, οπότε είναι πιο ακριβής. Στην περίπτωση της Εγνατίας όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία του συλλόγου Εργαζόμενων, η ιδιωτικοποίηση επιφέρει και αύξηση του χιλιομετρικού κόστους για τους οδηγούς, οπότε…


ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back