Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 11-07-2019, 11:50
ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παιδιά και ενήλικες σε μία ενδιαφέρουσα «διασταύρωση» και αλληλεπίδραση στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης, να συμμετέχουν και να παρακολουθούν μια τραγωδία. Για δύο μέρες,  στις 9 και 10 Ιουλίου, η αρχαία Δωδώνη έγινε «Η γη των γεωσκωλήκων», ο τόπος όπου εκτυλίχθηκε μια τραγωδία για παιδιά βασισμένη στην «Άλκηστη» του Ευριπίδη, αλλά και μια ξενάγηση-περίπατος που ήρθε να εμπλακεί με την υπόθεση της τραγωδίας, με τους ενήλικες-γονείς να εναλλάσσονται στους ρόλους του επισκέπτη στον αρχαιολογικό χώρο και του θεατή μιας παράστασης.

Φωτογραφία: Αριστούλα Μπέτη/Κατερίνα Κούρου

«Η γη των γεωσκωλήκων» είναι δημιούργημα της διεθνώς διακεκριμένης ιταλίδας ερμηνεύτριας του θεάτρου και σκηνοθέτη Chiara Guidi, η οποία θεωρείται πρωτοπόρος στο θέατρο για παιδιά, και του Εργαστηρίου «Il Metodo errante». Η Guidi βρέθηκε στα Γιάννενα χάρη στο «Θερινό Μαντείο» που διοργανώνει για δεύτερη χρονιά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο (ΔΗΠΕΘΕ) Ιωαννίνων. Η παράσταση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και για πρώτη φορά παγκοσμίως σε ανοιχτό χώρο, με την υποστήριξη του ιταλικού υπουργείου Πολιτισμού και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών. Για την παρουσίασή της στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης, έγινε προσαρμογή της παράστασης.

Φωτογραφία: Αριστούλα Μπέτη/Κατερίνα Κούρου

«Η γη των γεωσκωλήκων» δεν ήταν απλώς ένα θέατρο για παιδιά. Τα παιδιά έγιναν η κινητήρια δύναμη της παράστασης. Στην «Άλκηστη» του Ευριπίδη, η Άλκηστη δέχεται να πάρει τη θέση του συζύγου της, Άδμητου, στον Άδη. Στη «γη των γεωσκωλήκων», η υποκατάσταση αυτή αφορά δύο φίλες. Με οδηγό την αφήγηση από ηθοποιούς μπήκαν στον χώρο της δράσης, δεν κάθισαν δηλαδή σε μια καρέκλα με την προσδοκία της ψυχαγωγίας, φόρεσαν τα κοστούμια τους και ήρθαν αντιμέτωπα με δύσκολα θέματα όπως είναι ο θάνατος, το πεπρωμένο και η ψυχή και με τους όποιους φόβους τους. Καθηλωμένα όλη την ώρα, με τους δικούς τους μηχανισμούς άμυνας και πρόσληψης  των νοημάτων (ακατανόητους τις περισσότερες φορές στους μεγάλους), να συμμετέχουν. Τα κωμικά στοιχεία δεν έλειψαν. Είχαν κι αυτά το δικό τους μερίδιο στην απόδοση της τραγωδίας για παιδιά. Και μετά από ένα «ταξίδι» των παιδιών στα σπλάχνα της γης για να συναντήσουν τους γεωσκώληκες, η συμβολική επιστροφή στη ζωή που σηματοδοτήθηκε από ένα μικρό συμπόσιο -με φρούτα, ξηρούς καρπούς και χυμούς…

«Η γη των γεωσκωλήκων», μια πραγματικά εξαιρετική παράσταση (στην ελληνική γλώσσα, εννοείται), ήταν εντέλει όχι τόσο θέατρο για παιδιά όσο ένα θέατρο που είχε ανάγκη τα παιδιά για να υπάρξει. Κι αυτή ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία της παράστασης αυτής.

Σε δεύτερο επίπεδο, η παράσταση ήρθε να αναδείξει τη σημασία όλου του αρχαιολογικού χώρου της Δωδώνης και όχι μόνο του αρχαίου θεάτρου στο οποίο το κοινό δίνει τη μεγαλύτερη σημασία.

H Chiara Guidi παρακολουθεί την παράσταση



* Κεντρική φωτογραφία: Τύπος Ιωαννίνων

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα