Περίπου 29 εκατομμύρια οχήματα εξοπλισμένα με κινητήρες ντίζελ που κυκλοφορούν στην ΕΕ εκπέμπουν ρυπογόνα αέρια πολύ περισσότερα από το επιτρεπόμενο όριο, υποστηρίζεται σε μελέτη της μη κυβερνητικής οργάνωσης Transport & Environment που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, με την ευκαιρία της πρώτης επετείου του σκανδάλου Volkswagen.
Πριν από έναν χρόνο, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen παραδεχόταν πως κατέφυγε σε λογισμικά για να χειραγωγήσει τα τεστ εκπομπών καυσαερίων των οχημάτων της.
Δεν πρόκειται παρά «για την κορυφή του παγόβουνου», εκτιμά ωστόσο η Transport & Environment (T&E), η οποία επιδιώκει με τη μελέτη αυτή να «προβάλει τον εντυπωσιακό αριθμό των βρόμικων οχημάτων ντίζελ που κυκλοφορούν στους δρόμους της ΕΕ και τις αδύναμες κανονιστικές ρυθμίσεις για τα οχήματα από τις εθνικές αρχές».
Η T&E συγκέντρωσε τα δεδομένα για 230 μοντέλα, τα οποία έχουν προκύψει από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί από τις κυβερνήσεις της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Ιταλίας μετά το «Dieselgate», καθώς και από ορισμένες δημόσιες βάσεις δεδομένων.
Περισσότερα από τέσσερα στα πέντε οχήματα με προδιαγραφές Euro 5 που πωλήθηκαν από το 2010 έως το 2014 παράγουν ποσότητες υπερτριπλάσιες από τις προδιαγραφές που αναφέρονται για τα οξείδια του αζώτου (NOx) από τις εργαστηριακές δοκιμές, υπολόγισε η MKO.
Από τα οχήματα Euro 6, τα οποία πωλούνται από το 2015, τα δύο τρίτα εκπέμπουν έως και πάνω από τις τριπλάσιες ποσότητες σε σχέση με το προσδιορισμένο όριο.
Τα οχήματα αυτά κυκλοφορούν κυρίως στους δρόμους της Γαλλίας (5,5 εκατ.) και της Γερμανίας, (5,3 εκατ.), στη Βρετανία (4,3 εκατ.) και στην Ιταλία (3,1 εκατ.) όπως αναφέρει η μελέτη που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο.
Στην κορυφή των χειρότερων ρυπαντών, η T&E βάζει την Renault-Dacia, αποδίδοντάς της τον τίτλο των πιο «βρόμικων» κινητήρων για τις προδιαγραφές Euro 5, με εκπομπές στους δρόμους σχεδόν οκταπλάσιες από το όριο που έχει προσδιοριστεί με βάση τις εργαστηριακές δοκιμές. Ακολουθούν οι Land Rover, Hyundai, Opel-Vauxhall και Nissan.
Τα οχήματα αυτών των κατασκευαστών που ελέγχθηκαν εκπέμπουν συνεπώς περισσότερους ρύπους από τα οχήματα της Volkswagen.
Η γερμανική εταιρεία τα πάει μάλλον καλά με τα οχήματα προδιαγραφών Euro 6, μια κατηγορία στην οποία οι μάρκες της είναι μεταξύ των λιγότερο ρυπογόνων.
Η ιταλική Fiat είναι αυτή που τα πάει λιγότερο καλά, καθώς οχήματά της (περιλαμβανομένων οχημάτων της μάρκας Alfa Romeo, καθώς και της Suzuki, τα οποία εφοδιάζει με κινητήρες) εκπέμπουν έως και 15 φορές περισσότερα ρυπογόνα αέρια από το όριο που έχει προσδιοριστεί στο εργαστήριο. Η Renault-Dacia-Nissan ακολουθεί (14 φορές περισσότερες εκπομπές) και μετά η Opel-Vauxhall και η Hyundai.