Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, αν μας έλεγε κάποιος πως η Ελλάδα θα εξελισσόταν σε χώρα - πρότυπο στην αγορά των υπηρεσιών διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών, θα θεωρούσαμε πως μάλλον βλέπει κάποιο όνειρο. Που μάλιστα δε βλέπει κανείς άλλος. Όμως, με κάποιο μαγικό τρόπο, η χώρα μας κατάφερε να διαπρέψει στο συγκεκριμένο τομέα. Μπορεί μεν να πήρε περίπου μια δεκαετία για να καταλήξουμε στο σημερινό, εξαιρετικά φιλικό για εταιρίες και παίκτες τοπίο, αυτό όμως δεν εξαιρεί δε τη σπουδαία δουλειά που έχει γίνει.
Η αρχή της μεταστροφής προς τη νομιμότητα
Καταρχήν, να πούμε πως η χώρα μας ήξερε από την αρχή τι ήθελε να κάνει. Μπορεί να χρειάστηκε λίγο παραπάνω για να πάρει την τελική του μορφή το επιθυμητό καθεστώς αλλά φαίνεται πως η Ελλάδα έχει σχεδιάσει το νόμο για το τζόγο καλύτερα από τις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πολλές εκ των οποίων παλεύουν ακόμα για να βρουν τη μαγική συνταγή προς ένα ομαλό καθεστώς αδειοδότησης των τυχερών παιχνιδιών.
Πως φτάσαμε όμως να έχουμε μια τόσο ξεκάθαρη εικόνα για τα καλύτερα online casinos στην Ελλάδα; Ώστε να μπορούν σελίδες σαν το online-casinos.com Ελλάδα να παρέχουν ασφαλείς και εμπεριστατωμένες οδηγίες προς τους παίκτες που θέλουν να παίζουν καζίνο στο ίντερνετ με ασφάλεια και αξιοπιστία;
Ξεκινάμε στα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν άρχισε να γίνεται εμφανές σε όλη την Ευρώπη πως τα online casinos είναι μια νέα πραγματικότητα που θα άλλαζε για πάντα τον τρόπο που βλέπουμε τα τυχερά παιχνίδια. Όμως, οι κυβερνήσεις των χωρών είναι παντού αργές στις αντιδράσεις τους. Μπορεί να πιστεύουμε πως το Ελληνικό κράτος είναι αργό και δυσκίνητο – που είναι όντως σε πολλές περιπτώσεις – όμως Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία και λοιπά κράτη δεν έδρασαν πολύ ταχύτερα στις εξελίξεις στο στοίχημα και στο καζίνο.
Γαλλία, Δανία και Ιταλία προσπάθησαν πρώτες να ανοίξουν τις αγορές τους σε εταιρίες τυχερών παιχνιδιών. Οι οποίες θέλησαν να νομιμοποιηθούν, να αδειοδοτηθούν και να φορολογηθούν εντός των συνόρων τους. Τα αποτελέσματα ήταν ανάμεικτα. Μπορεί να δημιουργήθηκε ένα αρχικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο, όμως τόσο οι εταιρίες όσο και οι παίκτες δυσκολεύτηκαν πολύ να προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα. Είτε λόγω των μη ευνοϊκών όρων παιχνιδιού για τους παίκτες (φορολογία κερδών, όρια σε καταθέσεις και πονταρίσματα, ελλιπή διαδικασία KYC) είτε λόγω υπέρ-φορολόγησης και ψηφιακής μεταστροφής για τις εταιρίες.
Η Ελλάδα μπήκε στο χορό στις αρχές της δεκαετίας του 2010. Θέσπισε έναν νέο κρατικό φορέα, ο οποίος είχε την ευθύνη και την εποπτεία όλων των θεμάτων που είναι σχετικά με τα τυχερά παιχνίδια. Τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα πρακτορεία και στα επίγεια καζίνο. Η Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες, ήξερε από την αρχή τι ήθελε να κάνει. Να έχει μια υψηλή φορολογία για τους διαδικτυακούς παρόχους, όχι όμως απαγορευτική. Να προστατέψει τους παίκτες που βρίσκονται σε νεαρή ηλικία. Να φορολογήσει τα κέρδη των παικτών και να τους αποτρέψει από το να ποντάρουν αλόγιστα. Και φυσικά να βάλει όρια στην αλόγιστη λειτουργία μιας σειράς παρόχων που προσέφεραν υπηρεσίες χωρίς καμία σχετική άδεια λειτουργίας. Η πρόθεση υπήρξε ξεκάθαρη και καλοδεχούμενη. Η εκτέλεση όμως;
Η φάση των νόμιμων αδειών
Η πρώτη δεκαετία ήταν κρίσιμη και πολλοί θα παραδεχτούν πως τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όσο ομαλά όσο θέλαμε. Κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και των capital controls, που δυσκόλεψαν πρωτίστως μεγάλους ευρωπαϊκούς ομίλους καζίνο στο να επενδύσουν στη χώρα μας.
Όμως, όσο οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες πάσχιζαν να βρουν η καθεμία μια νομοθεσία που θα ικανοποιεί όλες τις μεριές, η Ελλάδα στάθηκε πιστή στο δόγμα του νόμου 4002 του 2011. Οι παίκτες και οι εταιρίες άρχισαν να αποδέχονται τη νέα συνθήκη. Και κατανόησαν γρήγορα πως ένα νόμιμο, σωστά δομημένο καθεστώς, λειτουργεί προς το συμφέρον όλων.
Βασική προϋπόθεση, αλλά και διαφορά από τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες, παραμένει ακόμα και τώρα το γεγονός πως το Ελληνικό δημόσιο έχει καταφέρει να μπλοκάρει και να κρατήσει εκτός αγοράς το 95% των εταιριών που δεν έχουν άδεια λειτουργίας στη χώρα μας. Μέσω της λεγόμενης Μαύρης Λίστας της ΕΕΕΠ, που ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, πάνω από 10000 παράνομα καζίνο δεν είναι προσβάσιμα στους Έλληνες παίκτες. Οι οποίοι προσπαθούν για τους δικούς τους λόγους (όρια ηλικίας, πονταρίσματα, φορολογία κερδών) να μην παίξουν νόμιμα, σε σελίδες τυχερών παιχνιδιών που δε διαθέτουν καμία άδεια. Πάντως, σύμφωνα με το Kathimerini.gr η αναλογία τζίρου μεταξύ νομίμων και μη νομίμων καζίνο στη χώρα μας αρχίζει να γέρνει συντριπτικά υπέρ των πρώτων. Και αυτό είναι σίγουρα μια ευχάριστη είδηση.
Καμία άλλη χώρα στην ήπειρό μας, αλλά ούτε και στην Αμερική, δεν έχει καταφέρει να οριοθετήσει τόσο ομαλά όλους τους παραπάνω παράγοντες. Αγγλία, Γαλλία και Γερμανία παλεύουν με τους παράνομους παρόχους, που επωφελούνται από τις τρύπες του νόμου. Ισπανία, Ιταλία, Σουηδία και Ολλανδία αναγκάζονται να κάνουν διαρκώς αλλαγές στο θεσμικό τους πλαίσιο. Ενώ πολλές χώρες δεν έχουν ψηφίσει καν οριστικά νομοσχέδια για τα τυχερά παιχνίδια.
Η κριτική στο παρόν καθεστώς των τυχερών παιχνιδιών
Από το 2021 και την τελευταία ανανέωση του Ελληνικού νόμου για τα τυχερά παιχνίδια, φαίνεται πως η χώρα μας έχει βρει επιτέλους την πολυπόθητη ισορροπία που έψαχνε. Η ομαλότητα αυτή βοηθά στην είσοδο περισσότερων παρόχων που κάνουν αίτηση για άδεια λειτουργίας. Τα συνολικά ακαθάριστα κέρδη (GGR) των παρόχων αναμένεται να ξεπεράσουν για πρώτη φορά το 1δις, για τη χρήση του 2024. Κάτι που αυξάνει σημαντικά και τα φορολογικά έσοδα του κράτους.
Η Ελλάδα, παρά τα αρχικά σφάλματα, φαίνεται πως έχει «βάλει τα γυαλιά» σε αρκετές χώρες που θεωρούνται πιο προηγμένες από εμάς. Φυσικά, υπάρχει ακόμα ανοιχτό το θέμα των παικτών στις ηλικίες 18 ως 21, οι οποίοι δεν μπορούν να παίξουν νόμιμα. Και αναζητούν διαρκώς παρόχους που δεν έχουν άδεια. Αλλά και μια ομάδα παράνομων σελίδων που καταφέρνουν να ξεγλιστρούν συνέχεια από τη Μαύρη Λίστα. Παρόλα αυτά, παραμένουμε συγκρατημένα αισιόδοξοι πως στο μέλλον θα διορθωθούν και αυτά.