Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 29-09-2019, 20:55
ΤΥΠΟΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ

Στην εποχή της «αξιολόγησης» των πάντων μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι πόλεις υπόκεινται στη… λαϊκή κρίση.

Την περιγραφή μιας δυστοπικής εξέλιξης έχει κάνει η τηλεοπτική σειρά Black Mirror, περιγράφοντας πώς αυτή η «αξιολόγηση» μπορεί να εξελιχθεί πολύ άσχημα. Αλλά μέχρι να (ας ελπίσουμε, μην) φτάσουμε εκεί, ας δούμε πώς «βλέπει» το Tripadvisor, ένας από τους κορυφαίους δικτυακούς τόπους «συμβουλευτικής» για επισκέπτες, τα αξιοθέατα των Ιωαννίνων.

Καταρχάς, όπως έχει αναφερθεί ξανά στην περίπτωση της Google, η θεώρηση είναι απόλυτα υποκειμενική και η «βαθμολογία» δεν σημαίνει και πολλά πράγματα. Στον κόσμο του ίντερνετ, όποιος πληρώνει έχει καλύτερη θέση (και πού δεν συμβαίνει αυτό άλλωστε…), είτε αυτό αφορά την προβολή του σε τουριστικούς οδηγούς, είτε σε κατανεμητές-μετρητές επισκεψιμότητας ιστοσελίδων. Μην πιστεύετε ακριβώς ό,τι διαβάζετε στο ίντερνετ λοιπόν…


Αν αναζητήσετε «αξιοθέατα-Ιωάννινα», ή απλά «Ιωάννινα», το Tripadvisor θα επιστρέψει 24 «κορυφαία αξιοθέατα», 8 μουσεία και 11 ακόμα μνημεία.

Ανάμεσα σε αυτά, σε αρκετά διακεκριμένες θέσεις βρίσκονται το Μουσείο Αλή Πασά και το Μουσείο Αργυροτεχνίας, καθώς επίσης και τοποθεσίες όπως το Κάστρο, το εθνικό πάρκο Βίκου-Αώου, η λίμνη Παμβώτιδα, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης.

Επίσης, πολλές κριτικές συγκεντρώνουν σταδιακά το Ρολόι, το Αρχαιολογικό Μουσείο, η Συναγωγή.

Η λογική του Tripadvisor βασίζεται στην αναλογία αριθμού κριτικών-βαθμολογίας. Το Μουσείο Αργυροτεχνίας για παράδειγμα, έχει 258 σχόλια και βαθμολογείται με άριστα από το 88% των σχολιαστών.

Προσέξτε λίγο κάτι όμως: Η κινητήρια δύναμη τέτοιων ιστοτόπων (πρακτικά, διαφημιστικών και προγραμματιστικών μεγαθηρίων πλέον) είναι η αλληλεπίδραση με το κοινό, με τους επισκέπτες, τους πελάτες καταστημάτων, τους ταξιδιώτες. Στον καιρό της έκρηξης του τουρισμού που ήδη, έχει επιφέρει διάφορες «διαταραχές», η συνοδός οικονομία είναι και αυτές οι δραστηριότητες.  Ο ιδρυτής του Tripadvisor Στίβεν Κάουφερ, είσπραξε το θηριώδες ποσό των 39 εκατ. δολαρίων πριν από μια εξαετία.

Η αίσθηση ότι κάποιος μπορεί να εκφράσει ανοιχτά και δωρεάν την άποψή του, η υποψία ότι μπορεί να «εκδικηθεί» μια κακή υπηρεσία, η απλή ανάγκη του διαμοιρασμού της εντύπωσης ή και κάποιο κίνητρο που δεν είναι ιδιαίτερα αγαθό, γεμίζουν με αστεράκια, βαθμολογίες και κριτικές ό,τι μπορείτε να φανταστείτε.

Πριν από μερικά χρόνια, o Guardian δημοσίευσε ένα άρθρο που υπέγραφε η Μαρίνα ο’ Λάφλιν, το οποίο κυριολεκτικά απέκδυε το Tripadvisor από τη σκοπιμότητά του. Για να αποδείξει την υποκειμενικότητα και ενίοτε, την απάτη που μπορεί να κρυφτεί πίσω από μια φαινομενικά ουδέτερη κριτική, η ρεπόρτερ σημείωνε περιπτώσεις που σε «λίστες καλύτερων» φιγούραρε μια ιταλική πόλη που… δεν υπήρχε ή ένα ξενοδοχείο στην Τυνησία που ήταν κλειστό, μετά από τρομοκρατική επίθεση με δεκάδες θύματα.

Κάτι αντίστοιχο δεν μπορεί να συμβεί εύκολα, ακόμη τουλάχιστον, στα Γιάννενα. Παρότι πίσω από το «τουριστικό Google» υπάρχει μια ολόκληρη βιομηχανία προβολής και «κατασκευής προφίλ», τέτοια περιστατικά ενδεχομένως να συμβαίνουν σε σαφώς πιο τουριστικές περιοχές.

200 λέξεις απομένουν.
  • Konstantinos Zachos
    Konstantinos Zachos
    Για σκέψου τώρα ένα κρατικό μουσείο ,όπως το Αρχαιολογικό Ιωαννίνων που μπήκε στη λίστα της τελικής αξιολόγησης για το καλύτερο μουσείο της Ευρώπης πριν λίγα χρόνια, να τα βάλει με μουσείο μεγάλου ιδιωτικού οργανισμού.
    200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
Ντοτη3