Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 15-04-2018, 08:50
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Είμαστε τελικά αυτό που βλέπουμε; Καθορίζουν οι τηλεοπτικές μας επιλογές αυτό που σκεφτόμαστε ή καθορίζονται και αυτές από το κοινωνικό «κονσένσους»;

Προφανώς, η τηλεόραση πλέον δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε. Για να δεις μια σειρά στη δεκαετία του ’80 έπρεπε να δώσεις ραντεβού μαζί της, να κάτσεις μπροστά στην τηλεόραση και να δεις το επεισόδιο. Δεν υπήρχε ούτε Netflix, ούτε «θα την κατεβάσω από το ίντερνετ», ούτε τίποτα. Καλά-καλά, δεν υπήρχε βίντεο, αν και όταν εμφανίστηκε, για να συγχρονιστεί με τις ώρες που έλεγαν τα προγράμματα και την πραγματική ώρα εκκίνησης της εκπομπής, ήθελε και κάμποση τύχη…

Είμαστε όμως αυτό που βλέπουμε; Την περασμένη δεκαετία, μέχρι να χτυπήσει την πόρτα του η κρίση (βασικά, να τη σπάσει και να μπουκάρει στο σπίτι…), το ελληνικό κοινό έλιωνε μπροστά στις φτηνές τούρκικες παραγωγές και συνήθως, τιμωρούσε τα αμερικάνικα κακέκτυπα που ξεδιάντροπα ξεπατίκωναν σκηνοθέτες και παραγωγοί. Από την άλλη, τιμούσε τις καλές αντιγραφές, αλλά και τις φρέσκες ιδέες που έβγαιναν στο γυαλί από κανονικούς ανθρώπους, με ταλέντο, πριν τους καταπιεί η σόου μπιζ.

Τώρα, όπως και η κοινωνία, η τηλεθέαση εξατομικεύεται και αποσυλλογικοποιείται. Βλέπεις αυτό που θες, όταν το θες, παραγγέλνοντάς το σαν πίτσα. Εξιδανικεύσεις για όλους και όλες, ταυτίσεις με πρότυπα και ιδέες, αλλά χωρίς να χωρίς την «τριβή» της συλλογικής κρίσης. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα παρατήσουμε το 4K και τις σύγχρονες παραγωγές για μια εξίσου εξιδανικευτική, όσο και ανούσια «επιστροφή στις ρίζες».

Ωστόσο, αν βλέπαμε ποιες 10 σειρές κρατάνε τα σκήπτρα της τηλεθέασης στις ΗΠΑ, η έκπληξη είναι σίγουρη: Δεν υπάρχει ούτε Game of Thrones, ούτε Lost ούτε τίποτε. Μερικοί από τους λόγους προαναφέρθηκαν άλλωστε. Ας δούμε όπως ποια επεισόδια 5 σειρών είδαν ταυτόχρονα οι περισσότεροι θεατές, στις ΗΠΑ, από την αρχή της τηλεόρασης:

5. Friends (52,5 εκατ. Θεατές)

Το πιο «φρέσκο» sitcom στον κατάλογο, είναι τα «Φιλαράκια». Η πιο απλοϊκή και συνάμα, πιο αγαπημένη σειρά που παίχτηκε ποτέ, τροφοδότησε μια ολόκληρη γενιά με ατάκες και ατέλειωτες ώρες μεσημεριού στο Star. Στις 6 Μαΐου 2004, στήνονται μπροστά στην τηλεόραση 52,5 εκατ. θεατές για να δούνε τι στο καλό έγινε με το αριστερό φαλάντζι του αεροπλάνου που θα πήγαινε τη Ρέιτσελ στο Παρίσι…

4. Ζάινφελντ (76,3 εκατ. Θεατές)

Ο Sienfeld είναι το ένα από τα πολλά δημιουργήματα του Λάρι Ντέιβιντ, ενός προικισμένου κωμικού που δημιούργησε έναν… ήδη υπάρχοντα χαρακτήρα, τον Λάρι Ζάινφελντ. Το είδος της «κουλτουριάρικης κωμωδίας» είχε γεννηθεί. Ή μάλλον, είχε μεταφερθεί και στην τηλεόραση

3. Ο Φυγάς (78 εκατ. Θεατές)

Το μακρινό 1967 προβάλλεται το 120ο και τελευταίο επεισόδιο της σειράς που «γέννησε» τον όρο σήριαλ, όχι όμως στο στυλ του «I love Lucy». Η υπόθεση του Ρίτσαρντ Κιμπλ που βρίσκεται στη μέση μιας πλεκτάνης κράτησε μπροστά στις οθόνες εκατομμύρια θεατών.

2. Cheers (84,4 εκατ. Θεατές)

Το τελευταίο του επεισόδιο προβλήθηκε στις 20 Μαΐου του 1993. Το «Μπαράκι», στο οποίο πρωταγωνιστούσαν μερικοί από τους πιο σημαντικούς ηθοποιούς των ‘80s (ανάμεσά τους ο Ντάνι ντε Βίτο και ο Γούντι Χάρελσον), υπήρξε από τα πιο καλογραμμένα κωμικά προϊόντα της TV. Επίσης, παρήγαγε ένα spin off, το Frasier που έκανε και αυτό τεράστια επιτυχία.

1. M-A-S-H (106 εκατομμύρια θεατές)

Στις 28 Φεβρουαρίου του 1983, ο Χώκαϊ και το ΚΙΧΝΕ του (κινητό χειρουργείο εκστρατείας ντε…) εγκαταλείπουν την Κορέα, μετά από 11 ολόκληρα χρόνια και 256 επεισόδια. Ακόμα και σήμερα, τριανταπέντε χρόνια μετά, η πανέξυπνη αντιπολεμική σειρά με τον Άλαν Άλντα κατέχει το ακατάρριπτο ρεκόρ.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
Ντοτη3