Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 21-05-2019, 08:15
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Ο άνθρωπος που σφράγισε την καριέρα του με μια σειρά κόντρες με αντιπάλους του, που πήραν προσωπική χροιά συχνά, πέθανε στις 20 Μαΐου του 2019.

Ο Νίκι Λάουντα, ο αυστριακός πιλότος της F1 (και των αιθέρων), είχε υποβληθεί σε μεταμόσχευση πνεύμονα πριν από λίγο καιρό.

Την 1η Αυγούστου του 1976, έπεσε με τη Φεράρι στην αριστερή στροφή του Μπέργκουεργκ, στο Νίρμπουργκρινγκ και τυλίχτηκε στις φλόγες. Λίγο νωρίτερα είχε απειλήσει, μαζί με άλλους πιλότους, να μποϊκοτάρει το γκραν πρι λόγω των εμφανών ελλείψεων σε μέτρα ασφαλείας.

Ο Λάουντα όμως βγήκε ζωντανός χάρη στους Αρτ Μετζάρο, Μπρετ Λούνγκερ, Γκάι Έντουαρτς και Χάραλτ Έρτλ, τους πιλότους που έσπευσαν να τον απεγκλωβίσουν.  Ο Λάουντα υπέστη σοβαρότατα εγκαύματα και ανέπνευσε χημικά, αλλά έζησε.

Έξι εβδομάδες αφότου ακόμη δεχόταν εντατικές ιατρικές περιποιήσεις στη νοσοκομειακή του κλίνη, θα ταξίδευε αφήνοντας πολλούς άναυδους για να πάρει μέρος στο Γκραν Πρι της Ιταλίας, παρά το ότι ακόμα υπέφερε, αψηφώντας τα σοβαρά εγκαύματα στο πρόσωπό του.

Εκείνη τη χρονιά, έδινε μάχη για τον τίτλο μέχρι και τον τελευταίο αγώνα με τον Βρετανό Τζέιμς Χαντ, ο οποίος τελικά στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής. Αυτή η επική αναμέτρηση, που αν μη τι άλλο αποκάλυψε τον κάθε άλλο παρά συνηθισμένο χαρακτήρα του Αυστριακού, βρίσκεται στο επίκεντρο της πλοκής της ταινίας Rush (2013) του αμερικανού σκηνοθέτη Ρον Χάουαρντ. Το 1977, ο Λάουντα θα κέρδιζε για δεύτερη φορά τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή με τη Φεράρι. Σταμάτησε να συμμετέχει στους αγώνες το 1979, για να ιδρύσει τη Lauda Air, την πρώτη του αεροπορική εταιρεία. Οι αιθέρες ήταν το άλλο του πάθος.

Αλλά τα σιρκουί δεν έπαψαν ποτέ να τον θέλγουν και γύρισε στην F1 το 1982.

Μια ακόμα τεράστια κόντρα ήταν με τον «ομόσταυλο» Αλέν Προστ και το αξέχαστο γκραν πρι του Εστορίλ το 1984, όπου πήρε τον τίτλο μισό πόντο μπροστά από τον Γάλλο, τις μέρες παντοδυναμίας της ερυθρόλευκης Μακ Λάρεν.

Μετά το τέλος της καριέρας του, ο Λάουντα συνέχισε να είναι πανταχού παρών στους κύκλους της F1. Υπήρξε σύμβουλος της Scuderia Ferrari, επικεφαλής της αγωνιστικής ομάδας της Jaguar, σχολιαστής της γερμανικής τηλεόρασης τα Σαββατοκύριακα των αγώνων, μη εκτελεστικός πρόεδρος της Mercedes AMG Petronas F1 Team - του ανήκε το 10% αυτής της τελευταίας.

Ο Νίκι Λάουντα βρέθηκε εξάλλου στο επίκεντρο μιας τραγωδία ως ο επικεφαλής αεροπορικής εταιρείας. Την 26η Μαΐου 1991, ένα Boeing 767 της Lauda Air που εκτελούσε το δρομολόγιο Μπανγκόκ-Βιένη συνετρίβη λόγω βλάβης. Ουδείς από τους 223 ανθρώπους που επέβαιναν στο αεροσκάφος επέζησε.

Γεννημένος την 22α Φεβρουαρίου 1949, γόνος βιενέζικης αστικής οικογένειας με μεγάλη περιουσία, ο Αντρέας Νικολάους Λάουντα, ή «Νίκι» όπως θα γινόταν παγκοσμίως γνωστός, δεν ήταν ούτε είκοσι όταν, χωρίς να ειδοποιήσει τους γονείς του, πήρε μέρος στην πρώτη του κούρσα με αυτοκίνητο, στο τιμόνι του Mini Cooper που του είχε χαρίσει η γιαγιά του. Παρά την αντίθετη γνώμη της οικογένειας, θα ριχνόταν στο πάθος του.

Τα τοξικά αέρια που εισέπνευσε στο παραλίγο μοιραίο ατύχημα του 1976 επηρέασαν τον οργανισμό του. Έπειτα από δύο μεταμοσχεύσεις νεφρών το 1997 και το 2005, χρειάστηκε να υποβληθεί σε επείγουσα επέμβαση μεταμόσχευσης πνεύμονα τον Αύγουστο του 2018, αφού μολύνθηκε από ιό κατά τη διάρκεια μιας παραμονής του στην Ιμπίθα.

Εγχειρίστηκε στο γενικό νοσοκομείο της Βιέννης, κατά σατανική σύμπτωση την επομένη της επετείου του ατυχήματός του, και συνήλθε μετά βίας. «Ήταν πολύ δύσκολο να επανέλθω. Συγκρίνεται μόνο με τα εγκαύματά μου μετά το ατύχημα στο Νίρμπουργκρινγκ», θα παραδεχόταν στην ελβετική εφημερίδα Blick. «Ήμουν νεκρός για λίγο. Αλλά ξαναζωντάνεψα».

Ο Λάουντα ήταν πατέρας τεσσάρων παιδιών από δύο γάμους.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
kaissa 2