Τις θέσεις και τις προτάσεις της παράταξης «Γιάννενα Νέα Εποχή» για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας απέστειλε ο επικεφαλής της Μωυσής Ελισάφ στον δήμαρχο Θωμά Μπέγκα.
Οι προτάσεις κατατέθηκαν με αφορμή την επιστολή που είχε σταλεί από τον δήμαρχο για συμμετοχή στον διάλογο.
«Σκοπός μας είναι να συμβάλλουμε στο καλύτερο αποτέλεσμα για την πόλη το οποίο θα είναι προς όφελος των πολιτών», επισημαίνει στην επιστολή του ο κ. Ελισάφ.
Η παράταξη «Γιάννενα Νέα Εποχή» τονίζει ότι για να αποκτήσουν τα Γιάννενα τη διακριτή τους ταυτότητα, όπως περιγράφεται στο Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού Ηπείρου, πρέπει να υπάρξει ένας ευρύτερος στρατηγικός σχεδιασμός, ο οποίος θα στηρίζεται σε ένα ολοκληρωμένο χωρικό και περιβαλλοντικό σχέδιο για το λεκανοπέδιο. Το σχέδιο αυτό θα καθορίσει τις χρήσεις γης, με βάση τις οποίες θα προταθούν και θα χωροθετηθούν νέοι οδικοί άξονες.
Αναγκαστικά, οι προτάσεις του σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας σχετίζονται με τον πυρήνα της πόλης και την άμεση περιφέρειά του και είναι προτάσεις ενός επικαιροποιημένου Πολεοδομικού Σχεδιασμού, όπως περιγράφονται στην συνέχεια:
-Ολοκλήρωση του οδικού συστήματος του Λεκανοπεδίου, με την επέκταση και αναβάθμιση της περιφερειακής οδού.
-Διοχέτευση της διερχόμενης κίνησης, μέσω της περιφερειακής οδού, εφόσον δεν υπάρχει ο κάθετος άξονας, με κατεύθυνση βορρά νότου, ως επέκταση της Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά, για την παράκαμψη της πόλης.
-Δημιουργία διοικητικού, εμπορικού και ιστορικού κέντρου ελεύθερου από αυτοκίνητα. Μέσα στο κέντρο αυτό πρέπει να χωροθετηθεί ένα νέο σύγχρονο Δημαρχιακού Μέγαρο.
-Ανάπλαση του κέντρου με παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα. Πεζοδρομήσεις των οδών Αβέρωφ, Κ. Καραμανλή, Διονυσίου Σκυλοσόφου, όπως και των οδών Ανεξαρτησίας και Μητροπόλεως. Οι παρεμβάσεις αυτές προϋποθέτουν και την πεζοδρόμηση μιας σειράς άλλων οδών, ειδικά όσων συντελούν στην ενοποίηση κοινόχρηστων χώρων. Απαιτούνται οικονομικές παρεμβάσεις (κίνητρα) τόνωσης δραστηριοτήτων σε υποβαθμισμένα σημεία του κέντρου και σύσταση κανονισμού λειτουργίας πεζοδρόμων.
-Ανάπτυξη δικτύου πεζοδρόμων στα κέντρα των δημοτικών ενοτήτων, όπως και στους μεγάλους οικισμούς του Λεκανοπεδίου.
-Διατήρηση και επέκταση αξόνων ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων, όπου απαιτείται, στο πεζοδρομημένο εμπορικό και διοικητικό κέντρο.
-Ενοποίηση των κοινοχρήστων χώρων του κέντρου, όπως της άνω και κάτω πλατείας με τα Λιθαρίτσια, τον υπαίθριο χώρο του Πνευματικού Κέντρου, τον χώρο της λαϊκής αγοράς, το πάρκο Κ. Μπέγκα. Διαμόρφωση πρόσβασης, από τους ενοποιημένους προαναφερόμενους χώρους, στο παραλίμνιο μέτωπο. Ενοποίηση κοινοχρήστων χώρων περιφερειακά του κέντρου.
-Εκπόνηση των απαραίτητων μελετών Τοπικών Ειδικά Χωρικών Σχεδίων στην περιοχή του Δήμου, όπως προβλέπει το Χωροταξικό Ηπείρου για το Μητροπολιτικό Πάρκο Λίμνης, το Πάρκο Βελισαρίου και την περιοχή Λιμνοπούλας-Μάτσικα. Η ενοποίηση ολόκληρου αυτού του μετώπου, σε σχέση με την ενοποίηση των κοινοχρήστων χώρων του κέντρου, δημιουργεί νέα δεδομένα για την πόλη μας και την αστική κινητικότητα.
-Εκσυγχρονισμός του δικτύου σηματοδοτών και συσχετισμός του με το δίκτυο διαβάσεων πεζών, το οποίο είναι απαρχαιωμένο.
-Μελέτη ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων, συσχετισμένο με το προτεινόμενο δίκτυο κυκλοφορίας και τον παραλίμνιο άξονα. Ανάπτυξη του δικτύου ποδηλατοδρόμων στο εσωτερικό των συνοικιών και σύνδεσή του με τους κοινόχρηστους χώρους των συνοικιών και τα σχολεία.
Όπως σημειώνεται στην πρόταση της παράταξης, απαραίτητες προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση αυτού του σχεδίου είναι: α) Η χωροθέτηση και κατασκευή χώρων στάθμευσης (υπογείων ή ανοικτών) περιμετρικά του πεζοδρομημένου εμπορικού και διοικητικού κέντρου, με χαμηλό κόστος, β) καθορισμός αυστηρότερου πλαισίου για τις ιδιωτικές θέσεις στάθμευσης, γ) η προσαρμογή των αστικών συγκοινωνιών στις προαναφερόμενες προτάσεις, με αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, επέκτασή τους στην περιφέρεια και μείωση του κόστους μετακίνησης.
«Πιστεύουμε ότι όλες οι προαναφερόμενες παρεμβάσεις συντελούν ώστε τα Γιάννενα να γίνουν μια σύγχρονη περιφερειακή πόλη. Μια πόλη φιλική προς το περιβάλλον και τους Δημότες της κάθε κατηγορίας, όπως πεζοί, παιδιά, ηλικιωμένοι, ΑμεΑ, ποδηλάτες, όπως και για τους επισκέπτες της, με περιορισμένη τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου, μόνο στις περιφερειακές διαδρομές. Για να είναι ολοκληρωμένη, εφαρμόσιμη, διαχρονική και αποτελεσματική η προαναφερόμενη πρόταση, εκτός των βασικών επιλογών, απαιτεί και έναν μηχανισμό ελέγχου και επαναπροσδιορισμού της λειτουργικότητας του επιλεγμένου μοντέλου. Ο μηχανισμός αυτός θα προτείνει νέους άξονες ή θα επανασχεδιάσει τους υπάρχοντες στον ‘πυρήνα’ και την περιφέρεια», επισημαίνεται στην επιστολή προς τον δήμαρχο.