Oikonomou pisoi Solarhub πίσω
ΒΙΒΛΙΟ

Ο πόλεμος στη λογοτεχνία: Οκτώ σημαδιακά βιβλία

Εικόνα του άρθρου Ο πόλεμος στη λογοτεχνία: Οκτώ σημαδιακά βιβλία
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 28/10/2018, 20:00
ΒΙΒΛΙΟ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Τύπος Ιωαννίνων typos-i.gr και το βιβλιοπωλείο «Αναγνώστης» προτείνουν οκτώ τίτλους που προσεγγίζουν λογοτεχνικά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, γραμμένα είτε από ανθρώπους που τον έζησαν, είτε από άλλους που «μετασκεύασαν» τις ιστορίες του, χωρίς όμως ηρωισμούς, αλλά με την προσδοκία για μια καλύτερη επόμενη μέρα.

Καπούτ-Κούρτσιο Μαλαπάρτε (Μεταίχμιο)

Ο Μαλαπάρτε στον πόλεμο: το «Καπούτ» ανήκει στα πιο σκληρά βιβλία που έχουν γραφτεί για τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο. Eίναι το χρονικό της πολιτιστικής και ηθικής κατάρρευσης της Eυρώπης όπως τις καταγράφει ο συγγραφέας ως αυτόπτης μάρτυρας. Για ποια Eυρώπη μάς μιλάει ωστόσο ο Mαλαπάρτε; Eίναι η Eυρώπη των πολέμων και των μετόπισθεν, μια ήπειρος ταξική, ρατσιστική, υποκριτική, που οι «ραφιναρισμένες» της ευαισθησίες έχουν οδηγήσει στον απόλυτο κυνισμό.

Το Δέρμα-Κούρτσιο Μαλπάρτε (Μεταίχμιο)

Ο Μαλαπάρτε μετά τον πόλεμο: γραμμένο αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο, είναι το έργο που τον καθιέρωσε ανάμεσα στους κλασικούς συγγραφείς. Στο βιβλίο πρωταγωνιστούν οι Ναπολιτάνοι και οι Ναπολιτάνες, λαός ταλαιπωρημένος από τον πόλεμο που παλεύει με κάθε μέσο για να επιβιώσει. Ο συγγραφέας «ξεσηκώνει» την ποίηση από αυτή την πάλη για επιβίωση και ασκεί δριμεία κριτική σε υψηλούς κοινωνικούς και πολιτικούς παράγοντες, φωτίζει με ειρωνεία και χιούμορ τη διαφορά ανάμεσα στους ελευθερωτές Αμερικανούς και τους Ευρωπαίους, και συνοψίζει τα δεινά των συρράξεων και του φασισμού - την απώλεια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ίδιας της ανθρώπινης ιδιότητας


Ζωή και πεπρωμένο-Βασίλι Γκρόσμαν (Γκοβόστη)


Το «κυνηγημένο» βιβλίο του Γκρόσμαν, του συγγραφέα-πολεμιστή, περιγράφει την περιπέτεια από τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης στις διώξεις επί σοβιετικού εδάφους, για την οικογένεια Σαπόσνικοβ που προσπαθεί να ξεφύγει από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον πιο απάνθρωπο που γνώρισε η ανθρωπότητα.

Ευμενίδες-Τζόναθαν Λίτελ (Λιβάνης)


Ο δόκτωρ Μαξιμίλιαν Άουε, αφηγητής και πρωταγωνιστής στις Ευμενίδες, είναι ένα τέρας. Ένα καλλιεργημένο, δίγλωσσο, διανοούμενο τέρας που προσπαθεί να κάνει τον αναγνώστη να κατανοήσει τις αποτρόπαιες πράξεις του. Μέσα από τη δίνη ιστορικών συμβάντων που συντάραξαν την ανθρωπότητα αναδύονται οι μοναχικές, μελαγχολικές σκέψεις ως προς την ενοχή αλλά και το προαποφασισμένο των γεγονότων της ζωής του ίδιου του Μαξιμίλιαν, εγκληματία των SS.

To μυθιστόρημα ενός ανθρώπου χωρίς πεπρωμένο- Ίμρε Κέρτες (Καστανιώτης)


Τι είναι εκείνο που κάνει αυτό το μυθιστόρημα για το Άουσβιτς τόσο βλάσφημο; Να είναι ο αθώος και αισιόδοξος τρόπος ενός νεαρού Εβραίου που διηγείται τον εκτοπισμό του ως ένα ταξίδι στο άγνωστο και την άφιξή του στο Άουσβιτς ως ένα παράξενο θέαμα; Μήπως η βλασφημία έγκειται στο γεγονός ότι κατανοεί με τόση προθυμία τη λογική των στρατοπέδων - ένας ευμαθής μαθητής που θέλει να κάνει τη δουλειά του όσο το δυνατόν καλύτερα;

Βρεγμένο ψάρι Φόλκερ Κούτσερ (Ποικίλη στοά)


Ένας αταυτοποίητος νεκρός που φέρει τα ίχνη απάνθρωπων βασανισμών, παραμένει αίνιγμα για την Επιθεώρηση Α’ του Εγκληματολογικού της Αστυνομίας. Ο επιθεωρητής Γκέρεον Ρατ ανακαλύπτει την σχέση του με μιαν ομάδα εξόριστων Ρώσων αντιφρονούντων που ετοιμάζουν πραξικόπημα εναντίον του Στάλιν εισάγοντας λαθραία μεγάλη ποσότητα χρυσού για την αγορά όπλων. Αλλά πολλοί εποφθαλμιούν τον ρωσικό χρυσό και τα όπλα... Ο Ρατ εισέρχεται σε κύκλους παραστρατιωτικών και μπλέκει με το οργανωμένο έγκλημα. Ερωτεύεται την Τσάρλυ, στενογράφο του Εγκληματολογικού και χρησιμοποιεί τις εσωτερικές της πληροφορίες στις έρευνές του. Η όλο και μεγαλύτερη εμπλοκή του στην υπόθεση, καθιστά κάποια στιγμή και τον ίδιο ύποπτο...

Μόνος στο Βερολίνο-Χανς Φάλαντα (Πόλις)

Βερολίνο 1940. Τα γερμανικά στρατεύματα έχουν κατακτήσει τη Γαλλία και ο ναζισμός περνά μέρες δόξας. Πίσω όμως από τη θριαμβευτική πρόσοψη, κρύβονται η αθλιότητα και ο τρόμος.
Σε μια λαϊκή πολυκατοικία της οδού Γιαμπλόνσκι, διώκτες και διωκόμενοι συγκατοικούν. Είναι η κυρία Ρόζενταλ, Εβραία, την οποία καταδίδουν (και καταληστεύουν) οι γείτονές της. Είναι ο Μπαλντούρ Περζίκε, ομαδάρχης της Χιτλερικής Νεολαίας που τρομοκρατεί την ίδια του την οικογένεια. Είναι οι Κβάνγκελ που, απελπισμένοι από τον θάνατο του γιου τους στο μέτωπο, διανέμουν προκηρύξεις εναντίον του Χίτλερ. Ο Πρίμο Λέβι χαρακτήρισε το βιβλίο ως ένα από τα ωραιότερα για τη γερμανική αντίσταση, ενώ επίσης, μεταφέρθηκε πρόσφατα στο σινεμά με τους Μπρένταν Γκλίσον και Έμα Τόμσον στους βασικούς ρόλους

Η ανακωχή-Πρίμο Λέβι (Σέλας)

Στο τέλος του Β' παγκοσμίου πολέμου μια ομάδα κρατουμένων που απελευθερώθηκαν από την κόλαση των στρατοπέδων συγκέντρωσης αρχίζει μια περιπλάνηση στην ερειπωμένη Ευρώπη με τελικό προορισμό την πατρίδα τους. Η «Ανακωχή» όμως δεν είναι μόνο η αφήγηση μιας μακράς και βασανιστικής Οδύσσειας. Είναι μια περιπλάνηση στο περιθώριο του πολιτισμού που μας φαινόταν σαν ανακωχή, σαν ένα ανεπανάληπτο δώρο της μοίρας, σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του Λέβι.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back