To 1972 οι Rolling Stones κυκλοφόρησαν ένα από τα καλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών, το Exile on Main St.
Ο δίσκος που ήταν ήδη «ντυμένος» με μπόλικο μύθο, αλλά χρειαζόταν και το κατάλληλο εξώφυλλο.
O Ρόμπερτ Φρανκ ήταν τότε ήδη 48 χρονών, αλλά ήδη, είχε αποτυπώσει φωτογραφικά την Αμερική με τρόπο που δεν το είχε καταφέρει κανείς άλλος. Και επειδή το Exile… ήταν βασικά ένας «αμερικάνικος» δίσκος, μια δική του φωτογραφία έμοιαζε ό,τι έπρεπε για εξώφυλλο.
Και ήταν.
O Ρόμπερτ Φρανκ πέθανε πλήρης ημερών τη βδομάδα που πέρασε. Γεννημένος το 1924 στη Ζυρίχη, έγινε ευρέως γνωστός όταν το 1955 ταξίδεψε τις μισές ΗΠΑ και αποτύπωσε σε χιλιόμετρα φιλμ, πορτραίτα, στιγμές, ανθρώπους, ζωές. Το «Americans» ήταν μια πρωτοποριακή δουλειά, με έντονο το beat αποτύπωμα (ο Φρανκ ήταν γνωστός στους Γκίνσμπεργκ και Κέρουακ) και ένα ρεαλισμό που αφόπλιζε το θεατή.
Οι «Αμερικάνοι» έκαναν πρεμιέρα το 1958 στο Παρίσι, ως κομμάτι της Encyclopedie Essentielle του Ρομπέρ Ντελπίρ. Ο Ντελπίρ «απογείωσε» τις φωτογραφίες, με λεζάντες από κείμενα των Φώκνερ, Στάινμπεκ, ντε Μποβουάρ κ.α.
Πίσω στην ιστορία με τους Stones, ο Φρανκ δεν είχε άμεση ανάμειξη με το εξώφυλλο. Βασικός υπεύθυνος γι αυτό ήταν ο μακετίστας Τζον Βαν Χάμερσφελντ, που διάλεξε μια φωτογραφία του Φρανκ. Παρότι μοιάζει με κολάζ, πρόκειται για μια ενιαία φωτογραφία, από ένα τατού στούντιο στον Route 66, όπου είχε βρεθεί ο Φρανκ.
Η ιστορία του διάσημου φωτογράφου με τους Stones δεν τέλειωσε εκεί. Οι Stones τον συνάντησαν, με αφορμή τη φωτό και του ανέθεσαν να γυρίσει σε ντοκιμαντέρ την περιοδεία του 1972. Το Cocksucker Blues που προέκυψε, ήταν ένα τρομερά δυνατό φιλμ, τόσο που τρόμαξε μέχρι και τους Stones.
Ο Φρανκ τους αποτύπωσε να κάνουν… τα πάντα. Έφτασαν μάλιστα στο δικαστήριο, ζητώντας να μην κυκλοφορήσει.
Ωστόσο, η μπάντα τον αποχαιρέτησε δημόσια, όταν πληροφορήθηκε το θάνατό του. «Ήταν ένας απίστευτος καλλιτέχνης, που με το μοναδικό του στυλ άλλαξε τα δεδομένα», είπαν.