Η κρυφή ρύπανση των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων, γνωστή και ως σκάνδαλο «Ντίζελ-γκέιτ», κόστισε τη ζωή σε περίπου 5.000 ανθρώπους παραπάνω από τους αναμενόμενους, σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Ινστιτούτου Ανάλυσης Εφαρμοσμένων Συστημάτων της Αυστρίας του Μετεωρολογικού Ινστιτούτου της Νορβηγίας και του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας του Τσάλμερς της Σουηδίας, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Environmental Research Letters».
Σύμφωνα με την έρευνα οι πρόσθετοι θάνατοι αποδίδονται στους ρύπους (οξείδια του αζώτου) που εκπέμπουν κυρίως οι παλαιότερης γενιάς κινητήρες των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Οι ρύποι αυτοί είναι σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας υψηλότεροι από ό,τι φαίνονται στα τεστ -κάτι που εν μέρει αποδίδεται σε ειδικό λογισμικό που «καμουφλάρει» τις μετρήσεις στα τεστ.
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου είναι τέσσερις έως επτά φορές μεγαλύτερες στο δρόμο από ό,τι στα επίσημα εργαστηριακά τεστ.
Παράλληλα η μελέτη εκτιμά ότι από τους 425.000 συνολικούς πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο, οι 10.000 μπορούν να αποδοθούν στα οξείδια του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Από αυτούς, περίπου οι μισοί θάνατοι (5.000) σχετίζονται με τους κρυφούς ρύπους αυτών των οξειδίων λόγω του «Ντίζελ-γκέιτ».
Οι χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό πρόωρων θανάτων λόγω σωματιδίων από τα ντιζελοκίνητα οχήματα, είναι η Ιταλία, η Γερμανία και η Γαλλία. Από τη δεκαετία του 1990, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων συνεχώς αυξάνεται στην Ευρώπη και σήμερα έχουν φθάσει να αποτελούν περίπου το μισό του στόλου των οχημάτων (με σημαντικές όμως διαφορές από χώρα σε χώρα). Σήμερα, κυκλοφορούν πάνω από 100 εκατομμύρια οχήματα με πετρέλαιο στην Ευρώπη, διπλάσια από όσα σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ