Oikonomou pisoi Solarhub πίσω
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Το μπέρδεμα του παραλίμνιου ποδηλατόδρομου

Εικόνα του άρθρου Το μπέρδεμα του παραλίμνιου ποδηλατόδρομου
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 07/02/2022, 18:16
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Στις 26 Νοεμβρίου, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, όντας ένας από τους πολλούς που συνόδεψαν τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην επίσκεψή του στα Ιωάννινα, δήλωνε: «Ένα έργο το οποίο συζητείται για περίπου δύο δεκαετίες και που έχει έτοιμες τις μελέτες εδώ και περίπου δέκα χρόνια, βρίσκει επιτέλους χρηματοδότηση, μέσα από το πρόγραμμα ‘Αντώνης Τρίτσης’».

Ο κ. Πέτσας αναφερόταν στον παραλίμνιο ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο που είχε μελετήσει η Περιφέρεια Ηπείρου, δίνοντας έναν προϋπολογισμό περίπου 12 εκατ. ευρώ, και ο οποίος επρόκειτο να ενταχθεί στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα (είχε γίνει λόγος ακόμα και για την «επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής παρακολούθησης).

Το «αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα» έχει περάσει βέβαια, και η ένταξη του έργου, το οποίο έβγαλε από τα συρτάρια της η Περιφέρεια Ηπείρου ξαφνικά και μετά από πολλά χρόνια, στο πρόγραμμα της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν έχει γίνει ακόμα.

Καταρχάς, ένας από τους λόγους της καθυστέρησης διαφαίνεται να είναι η απουσία ολοκληρωμένων μελετών.

Κάτι που προκύπτει και από την προ ολίγων ημερών απόφαση της Περιφέρειας Ηπείρου. Στις 24 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τη «Διαύγεια», η Οικονομική Επιτροπή αποφάσισε να προσφύγει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (με το γνωστό άρθρο 32) για τεχνικό σύμβουλο που θα αναλάβει την επικαιροποίηση της μελέτης «Μελέτη ανάπλασης-αξιοποίησης-προστασίας λίμνης Παμβώτιδας-παραλίμνια οδός», με προϋπολογισμό 74.400 ευρώ. Την αρνητική του ψήφο έδωσε ο Γιώργος Ζάψας, επικεφαλής της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών», με το σκεπτικό ότι το σώμα δεν γνωρίζει καν τι περιλαμβάνει η υπάρχουσα μελέτη η οποία χρειάζεται επικαιροποίηση.

Η εν λόγω υπάρχουσα μελέτη είναι επί της ουσίας προμελέτη από το μακρινό 2013, για την οποία υπήρχαν αρκετές ενστάσεις από φορείς εκείνη την εποχή. Το έργο, όπως είχε σχεδιαστεί, αφορούσε έναν ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο με άσφαλτο, μήκους 16,65 χλμ. -με εξαίρεση τον ήδη υπάρχοντα ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο (που αποτελεί έναν άστοχο συνδυασμό υλικών) των 2,8 χλμ. από την τάφρο της Ανατολής μέχρι τον Κατσικά, με διάφορα συνοδευτικά έργα.

Το έργο του παραλίμνιου ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου δεν είναι εύκολο, υπό την έννοια ότι η παρέμβαση γίνεται σε μια περιοχή όπου τίθενται πολλά ζητήματα: όπως η καλύτερη δυνατή διαχείριση της όχθης και του οικοσυστήματος και οι απαλλοτριώσεις που πρέπει να γίνουν.

Διαβάστε: Ποδηλατόδρομος-πεζόδρομος: Οι δυσκολίες ενός εγχειρήματος

Και το ερώτημα που τίθεται, είναι κατά πόσο αρκεί μια επικαιροποίηση μελέτης για να υπάρξει ωριμότητα του έργου και κατ’ επέκταση χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση.

Παράλληλα, παραμένει «ζωντανό»  το ερώτημα για τις προθέσεις και τους σχεδιασμούς του Δήμου Ιωαννιτών. Καταρχάς, ο παραλίμνιος ποδηλητόδρομος-πεζόδρομος που «ενεργοποιεί» η Περιφέρεια Ηπείρου βρίσκεται στα διοικητικά όρια του Δήμου Ιωαννιτών. Μέχρι σήμερα, η δημοτική αρχή δεν έχει κάνει καμία τοποθέτηση επί του θέματος όπως δεν έχει ανακοινώσει καμία συνάντηση με την περιφερειακή αρχή η οποία φαίνεται ότι κινείται αυτοβούλως και μονομερώς και σε αυτό το σημαντικό έργο.

Πόσο μάλλον από τη στιγμή που ένα τμήμα του παραλίμνιου-ποδηλατόδρομου που μελετά εκ νέου η Περιφέρεια Ηπείρου, ο Δήμος Ιωαννιτών το έχει εντάξει στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ). Πρόκειται για το τμήμα από Μάτσικα μέχρι Πέραμα, μήκους 3 χλμ. Ο Δήμος –επί της θητείας της προηγούμενης δημοτικής αρχής- είχε προχωρήσει μάλιστα και σε μελέτη, προχωρώντας σε αρκετές αλλαγές επί της προμελέτης της Περιφέρειας Ηπείρου. Η μελέτη αυτή είχε εγκριθεί τον Μάρτιο του 2019 από το Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων (διαβάστε εδώ) ενώ, λίγο αργότερα, είχε πάρει και την περιβαλλοντική αδειοδότηση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας.

Το έργο δεν έχει προχωρήσει ακόμη λόγω εκκρεμοτήτων με την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου. Η δημοτική αρχή, από την πλευρά της, αν και δεν έθεσε ποτέ το έργο αυτό σε προτεραιότητα, διαβεβαίωνε, με κάθε ευκαιρία, ότι προσπαθεί να βρει λύση με την Κτηματική Υπηρεσία. Μέχρι στιγμής, παραμένουν άγνωστες οι προθέσεις της δημοτικής αρχής για αυτό το έργο, που τουλάχιστον σε μελετητικό επίπεδο ήταν «ώριμο». Το σίγουρο είναι ότι μέσω του ΣΒΑΑ δεν προλαβαίνει το τρέχον ΕΣΠΑ.

Όπως και να’ χει, η Περιφέρεια Ηπείρου και ο Δήμος Ιωαννιτών δεν μπορούν να μη συνεργάζονται σε ένα τόσο σημαντικό έργο όπως είναι ο παραλίμνιος ποδηλατόδρομος-πεζόδρομος όπως και να μην έχουν ένα σαφές πλάνο. Ο παραλίμνιος ποδηλατόδρομος-πεζόδρομος είναι ένα έργο που εν δυνάμει, με τη σωστή τοποθέτησή του και μακριά από τη λογική των βαριών κατασκευών στην παρόχθια ζώνη, μπορεί να αλλάξει πολύ την πόλη. 

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back