Μια νέα έκθεση αποκαλύπτει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συλλέγουν σωρεία δεδομένων για τους οδηγούς και τους επιβάτες - ορισμένοι μάλιστα παρακολουθούν και τη σεξουαλική δραστηριότητα των οδηγών.
Σύμφωνα με έρευνα της Mozilla, οι δημοφιλείς παγκόσμιες μάρκες μπορούν να συλλέγουν «βαθιά» προσωπικά δεδομένα όπως σεξουαλική δραστηριότητα, φυλή, εκφράσεις προσώπου, βάρος, υγεία, γενετικές πληροφορίες και τόπο οδήγησης.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα δεδομένα συλλέγονται από αισθητήρες, μικρόφωνα, κάμερες και τα τηλέφωνα και τις συσκευές που οι οδηγοί συνδέουν στα αυτοκίνητά τους, καθώς και από εφαρμογές αυτοκινήτων, ιστότοπους εταιρειών, αντιπροσωπείες και τηλεματική οχημάτων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν στη συνέχεια να μοιράζονται ή να πωλούν αυτά τα δεδομένα σε τρίτους.
«Ο όγκος των δεδομένων που αυτές οι εταιρείες αυτοκινήτων είπαν απροκάλυπτα ότι θα μπορούσαν να συλλέξουν ήταν σοκαριστικός», δήλωσε ο Jen Caltrider, επικεφαλής ερευνητής στο Ίδρυμα Mozilla, τον μη κερδοσκοπικό ιδιοκτήτη της εταιρείας που διαχειρίζεται τον Firefox Browser. «Είναι σαν κανείς να μην τους έχει αμφισβητήσει ποτέ ή να τους έχει κάνει ερωτήσεις σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής, και έτσι απλά περιλαμβάνουν τα πάντα».
Σε μια επισκόπηση 25 εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων και 15 αυτοκινητοβιομηχανιών που δημοσιεύθηκε από το Ίδρυμα Mozilla την Τετάρτη, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan δήλωσε ότι μπορεί να πουλήσει πληροφορίες σχετικά με τη σεξουαλική δραστηριότητα των οδηγών και των επιβατών, τη νοημοσύνη και τη διάγνωση της υγείας σε μεσίτες δεδομένων, υπηρεσίες επιβολής του νόμου και άλλες εταιρείες. Η γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία Volkswagen δήλωσε ότι θα μπορούσε να καταγράφει τις φωνές των οδηγών για να τους σκιαγραφήσει το προφίλ τους για στοχευμένες διαφημίσεις.
Η πολιτική απορρήτου της Kia αναφέρει ότι μπορεί να επεξεργάζεται «ειδικές κατηγορίες» δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων «πληροφοριών σχετικά με τη φυλή ή την εθνικότητα, τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, τη σεξουαλική ζωή και τα πολιτικά σας φρονήματα» και τη «συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση».
Από τις μάρκες αυτοκινήτων που εξετάστηκαν, το 84% δηλώνει ότι μπορεί να μοιραστεί προσωπικά δεδομένα με παρόχους υπηρεσιών ή μεσίτες δεδομένων και το 76% δήλωσε ότι μπορεί να πουλήσει τα δεδομένα.
Μόνο δύο από τις 25 μάρκες, η Renault και η Dacia, που ανήκουν στην ίδια μητρική εταιρεία, δήλωσαν ότι οι οδηγοί έχουν το δικαίωμα να διαγράψουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Το ίδρυμα δήλωσε ότι δεν ήταν σε θέση να επιβεβαιώσει αν κάποια από τις μάρκες πληροί τα ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας του, συμπεριλαμβανομένου του αν οι εταιρείες κρυπτογραφούν τα προσωπικά δεδομένα των οδηγών.
Οι Ευρωπαίοι είναι περισσότερο προστατευμένοι από την κατάχρηση από τον νόμο-ορόσημο για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR), αλλά ο Caltrider της Mozilla υποστήριξε ότι ο νόμος εφαρμόζεται ανεπαρκώς στις εταιρείες αυτοκινήτων. Μια ματιά στη δράση επιβολής σε όλη την Ευρώπη έδειξε ότι λίγες εθνικές ρυθμιστικές αρχές είχαν λάβει μέτρα κατά της συλλογής δεδομένων από τις εταιρείες αυτοκινήτων από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος.
Με πληροφορίες από Politico, The Guardian