πλαισιο πισω Λυκ πίσω
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μια διαδρομή 800 μ. που πρέπει να αλλάξει

Εικόνα του άρθρου Μια διαδρομή 800 μ. που πρέπει να αλλάξει
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 12/08/2024, 10:10
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ένα περιβαλλοντικό ζήτημα προέκυψε για τον πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο στον Κατσικά που πρόκειται να ενώσει τη δομή προσφύγων με τον παραλίμνιο πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο, με τον Δήμο Ιωαννιτών να κινείται στην κατεύθυνση της «αναθεώρησης» του σχεδιασμού και της αναζήτησης της βέλτιστης λύσης για να μην υπάρξουν και ενδεχόμενες εμπλοκές.

Η κάθετη αυτή διαδρομή των 830 μ. βρίσκεται αντιμέτωπη με την υπόδειξη του ΟΦΥΠΕΚΑ (Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής) για αλλαγή χάραξης στην περιοχή των υγρολιβαδικών εκτάσεων.

Το έργο της σύνδεσης της δομής προσφύγων του Κατσικά με τον παραλίμνιο πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Αλληλεγγύης, το οποίο στηρίζει Δήμους που επιβαρύνονται από τη λειτουργία μονάδων φιλοξενίας προσφύγων. Ο σχεδιασμός και η ένταξη του έργου στο Ταμείο Αλληλεγγύης, με προϋπολογισμό 900.000 ευρώ, έγινε από την προηγούμενη δημοτική αρχή.

Τον Απρίλιο του 2023, έγινε η διαγωνιστική διαδικασία. Ακολούθησε το (προηγούμενο) καλοκαίρι, η κατακύρωση της σύμβασης στον ανάδοχο του έργου, με ποσό προσφοράς 700.000 ευρώ. Ωστόσο, η υπογραφή της σύμβασης άργησε αρκετά. Έγινε στα τέλη Μαΐου του 2024, πριν από δυόμισι μήνες δηλαδή. Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου είναι, σύμφωνα με τη σύμβαση, 250 μέρες.

Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας ποδήλατης διαδρομής (με έγχρωμο ασφαλτόμιγμα η τελική στρώση) διπλής κατεύθυνσης, πλάτους 2,5 μ., και μιας διαδρομής για πεζούς (με «πατημένο» χώμα η τελική στρώση), πλάτους 3 μ. Εκατέρωθεν δε των διαδρομών προβλέπεται πλακόστρωτο, πλάτους 1,5 μ. το καθένα, όπου θα τοποθετηθεί η φύτευση, ο φωτισμός και ο αστικός εξοπλισμός. Προβλέπονται δε και εργασίες αποστράγγισης της περιοχής παρέμβασης.

Το έργο δεν έχει ξεκινήσει ακόμα, καθώς η δημοτική αρχή καλείται να διαχειριστεί τα νέα δεδομένα. Τον Απρίλιο του 2024, ;ενάμιση μήνα πριν την υπογραφή της σύμβασης, ο Δήμος Ιωαννιτών ζήτησε και πήρε από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Ηπείρου απαλλαγή από τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης –σε αυτό το σημείο, βέβαια, προκύπτει ένα ερώτημα γιατί ο Δήμος δεν έκανε νωρίτερα την όλη διαδικασία.

Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος μπορεί να έδωσε την απαλλαγή, αλλά ζήτησε και τη γνώμη του ΟΦΥΠΕΚΑ. Τον Μάιο, η Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών Ηπείρου, με έγγραφό της, έθεσε το σημαντικό ζήτημα της αλλαγής χάραξης του κάθετου πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου, ο οποίος «απαιτεί», όπως έχει σχεδιαστεί, διάνοιξη διαδρομής σε μεγάλο τμήμα των παραλίμνιων εκτάσεων.

Η Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών κάνει λόγο για κατακερματισμό και απώλεια των περιοδικά πλημμυριζόμενων υγρολιβαδικών εκτάσεων και κατ’ επέκταση για υποβάθμιση του οικοσυστήματος της περιοχής, ενώ επικαλείται και τη σπουδαιότητα της περιοχής παρέμβασης για το ενδημικό είδος Chorthippus lacustris (ακρίδα της Ηπείρου).

Προτείνει δε να «περάσει» ο ποδηλατόδρομος-πεζόδρομος από υφιστάμενες διαδρομές, από διαδρομές-δρόμους που είναι ήδη διανοιγμένοι. Ενδεικτικά, προτείνει την υφιστάμενη διαδρομή παράπλευρα της τάφρου του Κατσικά η οποία καταλήγει στην τρίτη γέφυρα του παραλίμνιου ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου. Η υφιστάμενη αυτή διαδρομή απέχει 500 μ. από τη διαδρομή που περιλαμβάνεται στο υπό κατασκευή έργο.

Στον Δήμο Ιωαννιτών, έχουν γίνει ήδη συσκέψεις για την εξέταση των εναλλακτικών λύσεων και αναμένονται οι οριστικές αποφάσεις.


* Στη φωτογραφία: Το τρίτο γεφυράκι στον παραλίμνιο ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
dodoni back