ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ιωάννινα-Κακαβιά: Άκυρον και πάλι

Εικόνα του άρθρου Ιωάννινα-Κακαβιά: Άκυρον και πάλι
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 29/07/2023, 01:29
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων έρχεται να ακυρώσει για δεύτερη φορά τη διακήρυξη της δημοπρασίας του οδικού έργου «Επέκταση Ιόνιας οδού: Ιωάννινα-Κακαβιά», με προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ.

Η εξέλιξη αυτή κάθε άλλο παρά καλή είναι για έναν οδικό άξονα, που μετατράπηκε από τετράιχνο σε τρίιχνο και που προεκλογικά αποκαλούνταν αποκλειστικά και μόνο ως «εμβληματικό» έργο. Και σαφώς προκαλεί πολλά ερωτηματικά για τον λόγο που το υπουργείο Υποδομών, ως αναθέτουσα αρχή, δεν προχώρησε στην υιοθέτηση όλων των παρατηρήσεων όπως αυτές είχαν προκύψει από την πρώτη ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.

Την προδικαστική προσφυγή –και τη δεύτερη φορά- την είχαν καταθέσει οι ίδιες εταιρίες: Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ. Κατά την εξέταση της πρώτης προσφυγής, η Αρχή είχε αποδεχτεί το επιχείρημα των εταιριών ότι από τον διαγωνισμό αποκλείονται τεχνικές εταιρίες μικρότερου μεγέθους.

Στα μέσα Μαΐου, υπό την πίεση των εθνικών εκλογών, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να προχωρήσει στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, κάνοντας τις απαραίτητες διορθώσεις, όπως είχε ειπωθεί, και να μην προσφύγει δικαστικά.

Ωστόσο, και επί της νέας διακήρυξης, οι ίδιες εταιρίες υποστήριξαν αφενός μεν ότι τίθεται ζήτημα πλημμελούς συμμόρφωσης της αναθέτουσας αρχής στα όσα είχαν κριθεί και αφετέρου ότι υιοθετείται εσφαλμένη και δυσανάλογη μεθοδολογία προσμέτρησης της ελάσσονος εμπειρίας περισσότερων οικονομικών φορέων.

Τα επιχειρήματα του υπουργείου Υποδομών προς την Αρχή δεν ήταν πειστικά.

Σημειωτέον δε ότι σε πρώτη φάση το έργο δεν αφορά ακριβώς έναν οδικό άξονα 72 χλμ. και με προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ. Και αυτό επειδή υπάρχουν δύο προαιρέσεις.

Συγκεκριμένα, η δύο φορές ακυρωθείσα διαγωνιστική διαδικασία αφορά δύο οδικά τμήματα: Ιωάννινα-Καλπάκι, 46,8 χλμ., με  έξι ανισόπεδους κόμβους (Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου, Γραμμενοχωρίων,  Ζίτσας, Πασσαρώνος, Καρυών και Καλπακίου), και Καλπάκι-Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ, το οποίο θα γίνει με προαίρεση. Με προαίρεση θα γίνει και ο  ένας από τους έξι ανισόπεδους κόμβους, αυτός της Πασσαρώνος (που αφορά  την περιοχή της ΒΙΠΕ).

Σε επίπεδο προϋπολογισμού, από τα 310 εκατ.  ευρώ, τα 66 εκατ. ευρώ αφορούν την προαίρεση του τμήματος «Καλπάκι-Κακαβιά» και τα 10 εκατ. ευρώ την προαίρεση για τον ανισόπεδο κόμβο Πασσαρώνος.

Τα της προαίρεσης επιλέχθηκαν λόγω μελετητικής ανωριμότητας του έργου. Και τα δικαιώματα της προαίρεσης είναι μελλοντικά και αβέβαια.

Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, αβέβαιο τίθεται και το πιο… σίγουρο οδικό τμήμα, από τα Γιάννενα μέχρι το Καλπάκι, μετά τις εξελίξεις. Πόσο μάλλον που δεν έχει προχωρήσει ούτε στο ελάχιστο η διαδικασία ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ.

Τέλος να σημειωθεί ότι η δεύτερη προδικαστική προσφυγή εξετάστηκε στις 7 Ιουλίου από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Η απόφαση εκδόθηκε στις 27 Ιουλίου.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back