Το πιο αυστηρό πλαίσιο σε ευρωπαϊκό επίπεδο θεσπίζει η Ελλάδα, ως προς την ισοδυναμία του διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου (Β) με αυτό της οδήγησης δικύκλου έως 125 κ.ε. (Α1).
Αυτό τόνισε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα, εφαρμόζοντας σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, θεσπίζει την παρακολούθηση τριών μαθημάτων, ελάχιστη ηλικία τα 27 έτη και κατοχή διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτων επί έξι έτη.
Σε παρέμβασή του, μετά την ακρόαση φορέων που εκλήθησαν από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή να εκφέρουν γνώμη επί του νομοσχεδίου για τα Σχέδια Αστική Κινητικότητας και τη Μικροκινητικότητα, ο κ. Κεφαλογιάννης σχολίασε τις αντιρρήσεις από πλευράς ενώσεων εκπαιδευτών οδήγησης που εδράστηκαν στον υψηλό αριθμό ατυχημάτων με δίκυκλα στη χώρα μας, και στο μεγάλο βαθμό χρήσης δικύκλων λόγω μεσογειακού κλίματος.
Όπως είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, σε χώρες με παρόμοιο κλίμα όπως της Ελλάδας, και με αυξημένο αριθμό δικύκλων ισχύουν τα εξής:
- Στην Ιταλία παρέχεται ισοδυναμία χωρίς μαθήματα, χωρίς εξετάσεις, χωρίς ελάχιστο όριο ηλικίας και χωρίς ελάχιστη εμπειρία.
- Στην Ισπανία, επίσης χωρίς μαθήματα, χωρίς εξετάσεις, χωρίς όρια ηλικίας, αρκεί να υπάρχει κατοχή διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου για 3 έτη.
- Στην Πορτογαλία παρέχεται ισοδυναμία, χωρίς μαθήματα και εξετάσεις, ενώ αρκεί δίπλωμα Β για 2 χρόνια και ηλικία τα 25 έτη.
- Στη Γαλλία, απαιτείται μάθημα 6 ωρών, δύο έτη κατοχή διπλώματος Β, και κανένα όριο ηλικίας.
Ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε επίσης το παράδειγμα της Γερμανίας όπου απαιτούνται μαθήματα 13 ωρών, χωρίς εξετάσεις, με ηλικία οδηγού τα 25 έτη και διάρκεια κατοχής διπλώματος Β τα 5 έτη, καθώς επίσης τα παραδείγματα της Τσεχίας και της Λετονίας, όπου ένας κάτοχος διπλώματος Β αποκτά δίπλωμα Α1 «χωρίς καμία προϋπόθεση».
Δύο έρευνες
Για το θέμα της οδικής ασφάλειας, ο κ. Κεφαλογιάννης είπε ότι τα μόνα αντικειμενικά δεδομένα προκύπτουν από τη στατιστική μελέτη της Ισπανικής Ομοσπονδίας Ασφαλιστικών Εταιρειών, που έδειξε ότι όσοι κατέχουν και τα δύο διπλώματα, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους έχουν μόνο το Α1.
Επίσης, από την πανευρωπαϊκή μελέτη ατυχημάτων με δίκυκλο, σύμφωνα με την οποία «όσοι έχουν εξοικείωση και με δίκυκλο και με αυτοκίνητο, φαίνεται ότι προκαλούν λιγότερα ατυχήματα».
Από τη δεύτερη έρευνα, πρόσθεσε ο υφυπουργός, προκύπτει ότι μόλις το 3,7% των τροχαίων με δίκυκλο προκλήθηκε από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το δίκυκλο (με το υπόλοιπο 96,3%, να αφορά σε άλλους λόγους), καθώς και ότι «από τους οδηγούς αυτοκινήτου που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, το 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο ενώ 14% και αυτοκίνητο και δίκυκλο».
Επί του συνόλου του νομοσχεδίου πάντως, υπήρξε θετική αντιμετώπιση από τους φορείς, πλην των διατάξεων για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, για τις οποίες καταγράφηκε θετική στάση από πλευράς ενώσεων εμπόρων και εισαγωγέων, και αντιρρήσεις από πλευράς ενώσεων εκπαιδευτών οδηγών.
Οι αντιδράσεις
Επί του συνόλου του νομοσχεδίου πάντως, υπήρξε θετική αντιμετώπιση από τους φορείς, πλην των διατάξεων για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, για τις οποίες καταγράφηκε θετική στάση από πλευράς ενώσεων εμπόρων και εισαγωγέων, και αντιρρήσεις από πλευράς ενώσεων εκπαιδευτών οδηγών.
Ο Σ. Χατζίκος, πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών (ΣΕΜ) εξέφρασε τη χαρά του για το νομοσχέδιο, που όπως είπε, βάζει σε τάξη τα πράγματα.
Για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, είπε ότι οι προϋποθέσεις που τίθενται είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη, ότι δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα που προβλέπει εξετάσεις και ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων που οδηγούν και δίκυκλα εμπλέκονται σε λιγότερα ατυχήματα.
Επίσης αναφέρθηκε στη δυσαρέσκεια τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα και δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν δίκυκλα με το δίπλωμα του αυτοκινήτου, όταν έχουν αυτή τη δυνατότητα στις χώρες τους. Τέλος, είπε ότι πρέπει να είναι υποχρεωτική η χρήση κράνους για τους αναβάτες των ΕΠΗΟ.
Από την πλευρά του, ο Δ. Ηλιάδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΟΕΟ) στάθηκε ιδιαίτερα στην ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα διαθέτει κλίμα που επιτρέπει τη χρήση μοτοσυκλετών καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας και του χρόνου, και ότι στη χώρα μας η επαφή των πολιτών με την κυκλοφορία γίνεται όταν προσέρχονται στους εκπαιδευτές για το δίπλωμα οδήγησης.
Ο κ. Ηλιάδης είπε ότι στη χώρα μας υπάρχει μεγάλος αριθμός ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες και ότι δεν έχουμε συμπεριφορές όπως σε άλλες χώρες, με τους αναβάτες να φορούν πλήρη στολή και να στέκονται ευλαβικά πίσω από το φανάρι. Εδώ πολλοί φοράνε το κράνος στο ..χέρι. Τέτοιες συμπεριφορές δεν υπάρχουν σε άλλες χώρες της Ευρώπης, είπε ο κ. Ηλιάδης.
Ο πρόεδρος της ΠΟΕΟ είπε ότι πρέπει να μπουν αυστηρότερες προϋποθέσεις για την ισοδυναμία των διπλωμάτων, όπως, να υπάρξει επαρκής εκπαίδευση για τεχνική οδήγησης και αποφυγή ατυχήματος, να προηγείται κατοχή άδειας οδήγησης Β για 8 χρόνια, να μπει ηλιακό όριο τα 30 έτη και μια διαδικασία πρακτικής εκπαίδευσης, που θα βοηθήσει να αποτραπεί η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων.
«Εάν θεωρείτε υπερβολή την πρακτική εξέταση, τα μαθήματα να είναι κατ' ελάχιστον 9 ώρες» ζήτησε ο κ. Ηλιάδης.
Ο Γ. Χριστοδούλου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Ελλάδας (ΟΕΥΟΕ) ζήτησε να αρθεί η διάταξη για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, να ξαναέρθει σε διαβούλευση, «και όλοι μαζί, χωρίς μικροεπιχειρηματικές λογικές, να βρούμε τη χρυσή τομή, που θα συμβάλει στην οδική ασφάλεια» είπε ο κ. Χριστοδούλου.
Ο Άρης Γκοργκόλης, πρόεδρος του ΔΣ του Πανελληνίου Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Επισκευαστών Δικύκλων (ΠΑΣΕΕΔ) είπε ότι «επιτέλους» θεσπίζεται και στην Ελλάδα, η ισοδυναμία διπλωμάτων Β και Α1, ζητώντας να ισχύσει χωρίς προϋποθέσεις ηλικίας και χρόνου κατοχής διπλώματος Β.