Μια μέρα μετά την ανακοίνωση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για την ένερξη έρευνας για το αν θα πρέπει να επιβάλει δασμούς τις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) που επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις, το υπουργείο Εμπορίου απάντησε ότι η έρευνα θα έχει «αρνητικό» αντίκτυπο στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις.
«Η Κίνα πιστεύει ότι τα μέτρα που προτείνονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στην πραγματικότητα για την προστασία της δικής της βιομηχανίας στο όνομα του ‘θεμιτού ανταγωνισμού’», ανέφερε το υπουργείο Εμπορίου σε ανακοίνωσή του.
«Πρόκειται για μια γυμνή προστατευτική πράξη που θα διαταράξει και θα στρεβλώσει σοβαρά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και την αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Κίνας-ΕΕ».
Η έρευνα, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε τιμωρητικούς δασμούς, έχει προκαλέσει προειδοποιήσεις αναλυτών για αντίποινα από το Πεκίνο, καθώς και αντιδράσεις από στελέχη της κινεζικής βιομηχανίας που λένε ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του τομέα δεν οφείλεται σε επιδοτήσεις.
Οι σχέσεις έχουν γίνει τεταμένες εξαιτίας των δεσμών του Πεκίνου με τη Μόσχα μετά την εισβολή των ρωσικών δυνάμεων στην Ουκρανία και την προσπάθεια της ΕΕ να στηρίζεται λιγότερο στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και επίσης στον Νο 1 εμπορικό της εταίρο.
Το 2022, οι εξαγωγές της Κίνας προς την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 8,6% στα 562 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων. Αλλά οι εισαγωγές από την ΕΕ υποχώρησαν κατά 7,9% στα 285 δισ. δολάρια λόγω της ασθενέστερης κινεζικής ζήτησης και διεύρυναν απότομα το εμπορικό έλλειμμα της ΕΕ με την Κίνα για δεύτερο έτος.