Συντακτης: Γιώργος Πατέλης
Δημοσιευση: 25-09-2016, 01:39
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εγκαινιάστηκε χθες Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου μια «μικρή, αλλά σημαντική έκθεση» της Πινακοθήκης Αβέρωφ, όπως χαρακτηριστικά τόνισε στην ομιλία της η πρόεδρός της και συγγραφέας Τατιάνα Αβέρωφ.

Αφορμή για την έκθεση στάθηκε η επιστροφή στο Μέτσοβο του μνημειώδους έργου του Ροϊλού «Η μάχη των Φαρσάλων» ύστερα από την πολύμηνη απουσία του για συντήρηση στην Εθνική Πινακοθήκη.

Η κα Τατιάνα Αβέρωφ στην ομιλία της θέλησε πρώτα να ευχαριστήσει την Τράπεζα Ελλάδος, το Πολεμικό Μουσείο, την Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας Γ.Ι. Κατσίγερα και την διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα και το Τμήμα Συντήρησης και Αποκατάστασης Έργων Τέχνης.

Η ιδέα της έκθεσης, είπε η κα Αβέρωφ «ανήκει δρ. Όλγα Μεντζαφού-Πολύζου, επίτιμη διευθύντρια Συλλογών και Μουσειολογικού Προγραμματισμού της Εθνικής Πινακοθήκης και μέλος ΔΣ του Ιδρύματος Ευαγγέλου Αβέρωφ-Τοσίτσα, που είναι μαζί μας από τα πρώτα βήματα της Πινακοθήκης, η οποία έκανε την τεκμηρίωση».

Στη συνέχεια η κα Μεντζαφού-Πολύζου αναφέρθηκε στον πίνακα του Γιώργου Ροϊλού «Η μάχη των Φαρσάλων», χαρακτηρίζοντάς το ως ένα από τα σημαντικότερα έργα της νεοελληνικής τέχνης, και αυτό γιατί σηματοδοτεί μια στροφή ενός είδους συγκεκριμένου της ιστορίας της τέχνης, της ιστορικής ζωγραφικής. Η ιστορική ζωγραφική στο τέλος του 19ου αιώνα, παύει να είναι η ζωγραφική ανάδειξης ηρώων, πολεμιστών που γίνονται ηθικό δίδαγμα για τους νεότερους, αλλά γίνεται μία ρεαλιστική καταγραφή των συμβάντων του πολέμου, που φέρνει τον άνθρωπο πολύ κοντά στην πραγματικότητα.


Ο Ροϊλός, συνεχίζει η κα Μεντζαφού-Πολύζου, ανήσυχη προσωπικότητα και με έντονο προβληματισμό γύρω από τα συμβάντα της εποχής του, ακολουθεί αυτή την τάση και όταν επιστρέφει στην Ελλάδα και στρατεύεται παίρνει το σημειωματάριό του και καταγράφει τα συμβάντα του πολέμου. Έτσι βλέπουμε τους τραυματίες, βλέπουμε τους νεκρούς. Οι ήρωες είναι σε ένα δεύτερο πλάνο και καθώς η ζωγραφική έχει πάρει τη στροφή της προς την τοπιογραφία, το τοπίο καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος τους πίνακα». 

Ο πίνακας αυτός αναδεικνύει όλους αυτούς τους προβληματισμούς και τις αρετές της ζωγραφικής του Ροϊλού, εφόσον η ζωγραφική του γίνεται μια ζωγραφική τεκμηρίωσης. 

Ο Ροϊλός εισάγει νέα στοιχεία τεχνοτροπικά. Πέρα από την ρεαλιστική γραφή που τον ενδιαφέρει για την αποτύπωση των προσώπων, των αλόγων ή των στιγμών της μάχης, ενδιαφέρεται πάρα πολύ για την απόδοση του τοπίου. Ο ουρανός καταλαμβάνει σχεδόν το μισό του πίνακα και αυτό που τον ενδιαφέρει είναι η κίνηση, την οποία και καταγράφει στη χλόη και στους καπνούς της μάχης».

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9 Ιανουαρίου 2017. Ώρες λειτουργίας: 10.00 - 16.00, καθημερινά εκτός Τρίτης.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
elpe-bp 2 Ντοτη3