ΜΙΚΡΑ & ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Η ιστορία ως «ατομική υπόθεση» στα σχολεία

Εικόνα του άρθρου Η ιστορία ως «ατομική υπόθεση» στα σχολεία
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 11/10/2019, 12:42
ΜΙΚΡΑ & ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Το θέμα της διδασκαλίας της Ιστορίας απασχολεί την ανακοίνωση της ΕΑΠ, παράταξης στην ΕΛΜΕ Ιωαννίνων.

Η ΕΑΠ παρατηρεί ότι αφενός, οι οδηγίες διδασκαλίας δεν συμπίπτουν με το πρόγραμμα σπουδών στο οποίο παραπέμπουν.

«Ενώ οι αρχικές οδηγίες ήταν σε πλήρη αναντιστοιχία με τα σχολικά βιβλία και παρέπεμπαν σε ένα διδακτικό υλικό που δεν είχε ακόμη εκπονηθεί», αναφέρει, οι πιο πρόσφατες οδηγίες που έφτασαν στα σχολεία στις 9 Οκτωβρίου, «παραπέμπουν και στο σχολικό εγχειρίδιο αλλά και σε φακέλους υλικού οι οποίοι ωστόσο δεν υπάρχουν -πλην ενός για κάθε τάξη».

 Όσο για το περιεχόμενο, η παράταξη είναι καυστική τόσο για τη νυν, όσο και για την προηγούμενη κυβέρνηση.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οι μαθητές-τριες της Β΄ Γυμνασίου  «θα μάθουν μεν ποιες σκέψεις έκανε η πριγκίπισσα του Βυζαντίου Άννα λίγο πριν παντρευτεί τον ηγεμόνα της Ρωσίας Βλαδίμηρο, αλλά δεν θα μάθουν ποτέ πώς έφτασαν οι Ευρωπαίοι στις ανακαλύψεις και τις νέες περιοχές, ποιος ήταν ο Λούθηρος, τι ήταν η Αναγέννηση ή ποιος ήταν ο Μποτιτσέλι, ο Ντα Βίντσι και ο Θεοτοκόπουλος».

Ή στην Γ’ Γυμνασίου, από την ύλη της οποίας απουσιάζει όλη η νεότερη ιστορία της Ελλάδας καθώς αυτή σταματά στα τέλη του 19ου αιώνα, στο 1870. Έτσι, όλος ο 20ος αιώνας, οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, τα φασιστικά καθεστώτα αλλά και η μεγάλη αντιφασιστική νίκη των λαών, ο εμφύλιος πόλεμος και οι αγώνες για την ειρήνη απουσιάζουν παντελώς, καθώς σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου θα διδαχθούν την ελληνική Ιστορία μέχρι και την περίοδο της διακυβέρνησης του Χαρίλαου Τρικούπη».

Η παράταξη αναφέρει ότι «και αν η επιλογή της διδακτέας ύλης και των φακέλων υλικού έγινε από τη σημερινή κυβέρνηση και πιθανότατα στην προσπάθειά της να πάψει η Ιστορία να έχει ‘κοινωνιολογικό χαρακτήρα’, όπως η ίδια η υπουργός έχει δηλώσει, αλλά και να γαλουχήσει τη νέα γενιά με το δικό της ιδεολογικό οπλοστάσιο (δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι προβάλλεται η εντιμότητα των πλουσίων ενώ η επιβίωση των φτωχών εξαρτάται από τη φιλανθρωπία τους ή ότι φάκελοι που αναφέρονταν στη σχέση θρησκείας και εξουσίας ή στον αστό κατακτητή έχουν εξοβελιστεί), το Πρόγραμμα Σπουδών συνολικά είχε συνταχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Και από τους μεν λοιπόν και από τους δε προωθείται η Ιστορία ως ‘ατομική υπόθεση’, καθώς ο μαθητής καλείται να συγκροτήσει τη δική του υποκειμενική αλήθεια, να κατασκευάσει τα δικά του νοητικά ιστορικά σχήματα».

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back