Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 5-05-2018, 20:37
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μετά την κατάρρευση της Γέφυρας Πλάκας τον Φεβρουάριο του 2015, διάφοροι φορείς άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι το μέλλον των ηπειρώτικων πέτρινων γεφυριών δεν είναι και τόσο αυτονόητο. Το γεφύρι Αώου στην Κόνιτσα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά γεφύρια της Ηπείρου, τράβηξε αμέσως την προσοχή των ειδικών και μη. 

Η Περιφέρεια Ηπείρου και το υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισαν πριν από δύο χρόνια να συμπράξουν με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το οποίο τότε είχε εμπλακεί ενεργά στην υπόθεση της Γέφυρας Πλάκας, για την εκπόνηση μιας μελέτης. Η σχετική προγραμματική σύμβαση δεν άργησε να γίνει και η δουλειά ξεκίνησε, με την Περιφέρεια Ηπείρου να αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση του ερευνητικού προγράμματος με επίσημο τίτλο «Αποκατάσταση πέτρινου γεφυριού Κόνιτσας». 

Η οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας αποφάσισε στη χτεσινή της συνεδρίαση να προχωρήσει στη διάθεση πίστωσης 66.574 ευρώ (με ΦΠΑ), ένα ποσό που είχε αποφασιστεί στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης. Μέσω του ερευνητικού προγράμματος, το οποίο έχει προχωρήσει αρκετά, θα διαπιστωθεί σε ποια κατάσταση βρίσκεται το γεφύρι αλλά και θα κατατεθούν προτάσεις για ενδεχόμενες παρεμβάσεις. 

Το γεφύρι της Κόνιτσας, ένα μονότοξο λιθόκτιστο γεφύρι με το τόξο να έχει άνοιγμα 36 μ. και με ύψος 17 μ., είναι κηρυγμένο ως διατηρητέο μνημείο από το 1982.  Χτίστηκε το 1870-1 από τον πρωτομάστορα Ζιώγα (Γιώργο) Φρόντζο από την Πυρσόγιαννη. Ήτανένα τολμηρό για την εποχή εγχείρημα, δεδομένου ότι οι μέχρι τότε προσπάθειες για τη δημιουργία ενός ασφαλούς περάσματος (κι όχι η διέλευση μέσα από το ποτάμι) με ξύλινες κατασκευές είχαν αποτύχει. Αφορμή για το χτίσιμο του γεφυριού, ήταν ο Ιωάννης Λούλης, ο καταγόμενος τραπεζίτης από τα Κατσανοχώρια καιο άνθρωπος που είχε χρηματοδοτήσει και τη Γέφυρα Πλάκας. Ο Λούλης είχε αποκλειστεί στην Κόνιτσα κατά την επιστροφή του από ένα ταξίδι. Τα πολλά νερά που κατέβαζε ο Αώος, δεν άφηναν και πολλά περιθώρια για διέλευση του ποταμού. Ο τραπεζίτης φέρεται ότι έδωσε 50.000 γρόσια, όταν το γεφύρι κόστισε συνολικά 120.000 γρόσια. Τα υπόλοιπα χρήματα δόθηκαν από κατοίκους της Κόνιτσας, χριστιανούς και μουσουλμάνους. Για την κατασκευή του γεφυριού λέγεται ότι εργάστηκαν πάνω από 50 μαστόρια υπό τις οδηγίες πάντα του Ζιώγα Φρόντζου, ο οποίος μερίμνησε και για τους δυνατούς αέρηδες στη χαράδρα. Κάτω από την κορυφή της καμάρας, κρεμάστηκε ένα καμπανάκι για να προειδοποιεί όσους ήθελαν να περάσουν από το γεφύρι για τους ανέμους. Η προειδοποίηση αφορούσε κυρίως τους αγωγιάτες που ανέβαιναν στο ψηλό τόξο με ζώα φορτωμένα. 

Το γεφύρι της Κόνιτσας κινδύνευσε σοβαρά το 1913, όταν τα τουρκικά στρατεύματα υπό τον Τζαβίτ πασά κατά την οπισθοχώρησή τους, το κανονιοβόλησαν. Η ζημιά που προκλήθηκε, δεν ήταν μεγάλη, και η αποκατάσταση έγινε γρήγορα.

Έναν αιώνα και κάτι λίγα χρόνια μετά, το γεφύρι της Κόνιτσας στέκεται όρθιο και όρθιο θέλει να παραμείνει. Το καμπανάκι παραμένει κρεμασμένο (το παλιό χάθηκε και αντικαταστάθηκε το 1975) στην καμάρα για να υπενθυμίζει τον κίνδυνο που υπάρχει σήμερα...

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
Ντοτη3