Συντακτης: κύριος Τύπος
Δημοσιευση: 18-05-2019, 19:51
ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Αυτή τη φορά ο «Τύπος Ιωαννίνων» συνομιλεί με τον υποψήφιο περιφερειάρχη Ηπείρου Γιώργο Ζάψα, επικεφαλής της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών» που κατεβαίνει στις εκλογές με τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ.

Ηγείστε μιας νέας παράταξης με τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ…

Στη δική μου αυτοδιοικητική πορεία, ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ και έδεσε. Σε αυτή την υπόθεση, καλό θα ήταν να συμμετέχει και το ΚΙΝΑΛ. Δεν μπόρεσε όμως. Το καταλαβαίνουμε. Στην πολιτική, υπάρχουν στρατηγικές που δεν βοηθούν την αυτοδιοίκηση. Η περιχαράκωση δεν βοηθά την αυτοδιοίκηση. Αλλά τι να κάνουμε; Μας ενδιαφέρει πια η επόμενη μέρα. Το ζήτημα είναι ότι κάτι πρέπει να αλλάξει στην Περιφέρεια Ηπείρου. Αυτό που έχουμε τώρα δεν μας αρέσει. Θέλουμε να το αλλάξουμε. Μπορούμε; Ναι. Αν έχουμε την εμπιστοσύνη μιας μεγάλης μερίδας των συμπατριωτών μας, θα μπορέσουμε να το κάνουμε. Μόνοι μας βέβαια δεν γίνεται. Πρέπει να πάμε σε συναινέσεις. Προς αυτήν την κατεύθυνση, το νέο θεσμικό πλαίσιο βοηθάει. Εκεί θα συναντηθούμε και με άλλες δυνάμεις με τις οποίες αυτή τη στιγμή δεν είμαστε δίπλα, είμαστε απέναντι. Έτσι πρέπει να γίνει. Αυτό σημαίνει δημοκρατία και εκλογές. Η καταγραφή της πρώτης Κυριακής θα δείξει και προς τα πού θα γίνουν οι συνθέσεις και οι συγκλίσεις.


Υπάρχουν κάποιες «κόκκινες γραμμές», κάποια πράγματα που η παράταξή σας δεν διαπραγματεύεται;

Θα ξεκινήσω λίγο ανάποδα. Από αυτό που θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημείο σύγκλισης με όλους τους βασικούς «παίκτες» - δεν αποκλείω κανέναν. Μιλάω για τον πρωτογενή τομέα. Πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι σε ένα σχέδιο. Αν μπορούσαμε να έχουμε ένα σχέδιο για τον πρωτογενή τομέα, θα ήμουν ευτυχής. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα σχέδιο. Ανοίγω μια παρένθεση για να αναφερθώ στις περιοδικές ημερίδες για τους νέους γεωργούς που έκανε ο ίδιος ο περιφερειάρχης λες και είναι ειδικός επιστήμονας. Τι βγήκε από αυτές; Χρειάστηκε τελικά δεύτερη προκήρυξη για να συμπληρωθεί το μέτρο.

Με ρωτήσατε όμως τι δεν διαπραγματεύομαι. Δεν διαπραγματεύομαι ζητήματα ηθικής και δημοκρατίας. Το ζήτημα της δημοκρατίας είναι πρωταρχικό στη διοίκηση της Περιφέρειας. Τι συμβαίνει σήμερα; Οι μισοί προϊστάμενοι στην Περιφέρεια είναι διορισμένοι από τον περιφερειάρχη, ενώ υπάρχει εντολή από το υπουργείο να κάνει υπηρεσιακά συμβούλια. Υπάρχει επίσης ένας κύκλος ανθρώπων γύρω από το διοικητήριο τον οποίο έχει δημιουργήσει η σημερινή διοίκηση. Όλοι αυτοί σιτίζονται από το διοικητήριο. Χρησιμοποιώ την έκφραση «σιτίζονται» διότι αποδίδει την πραγματικότητα. Υπάρχουν πολλά ζητήματα με αδιαφανείς διαδικασίες. Γιατί δεν τις έχουμε καταγγείλει; Γιατί έχουν ένα περιτύλιγμα νομιμότητας. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κ. Καχριμάνης έχει μια μακρόχρονη εμπειρία στη διοίκηση, που τον προστατεύει από έξωθεν προβλήματα. Δεν διαπραγματεύομαι λοιπόν ζητήματα δημοκρατίας, διαφάνειας και περιβάλλοντος. Και αναφέρομαι στο περιβάλλον, σε μια περίοδο που όλοι είναι στα κάγκελα για το θέμα των υδρογονανθράκων.


Μιας και το θέσατε, το θέμα των υδρογονανθράκων αποτελεί πια βασική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, του οποίου έχετε τη στήριξη. Ποια είναι η θέση σας;

Το περιφερειακό συμβούλιο Ηπείρου ενέκρινε τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία αναφερόταν σε δύο στάδια: στο στάδιο της έρευνας και στο στάδιο της αξιοποίησης. Έρχεται η κυβέρνηση της Αριστεράς του ΣΥΡΙΖΑ και υπογράφει μια συμφωνία-πακέτο. Το έκανε κάτω από την πίεση των θεσμών ή υπό το καθεστώς των μνημονίων; Το έκανε πάντως. Υπάρχουν κάποια στοιχεία που κανονικοποιούν το ζήτημα. Το όλο ζήτημα ξεκίνησε να με βασανίζει πριν ακόμα έρθει η στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ. Όταν ακόμη η «Συμμαχία Ηπειρωτών» ήταν μια γροθιά, και έλεγε να πάει ο Ζάψας μπροστά. Πριν λίγο καιρό είχα πει ότι θα αποφασίσουμε για το ζήτημα με το χέρι στην καρδιά. Έχουν παρέλθει αρκετοί μήνες, και η καρδιά δεν έχει καμιά δουλειά. Κουβεντιάσαμε αρκετά για αυτό το θέμα. Κλίνω προς το ισπανικό μοντέλο. Τι είπαν στην Ισπανία; Ότι στα Κανάρια Νησιά δεν χωράει τίποτα: ούτε έρευνα ούτε παραγωγή. Η συμφωνία για την Ήπειρο λέει ότι οι περιοχές Natura θα εξαιρεθούν. Εμείς θα επιδιώξουμε να εξαιρεθούν κι άλλες περιοχές, όπου υπάρχει τουριστική δραστηριότητα. Η Ήπειρος φημίζεται επίσης για τα ποτάμια, για τις λίμνες της. Υπάρχουν οκτώ λεκάνες απορροής οι οποίες προστατεύονται… Υπάρχει και η πολιτιστική κληρονομιά. Δεν θα πάμε στο Σούλι να κάνουμε εξόρυξη. Γιατί; Γιατί είναι το Σούλι. Ό,τι απομείνει, αυτό θα συμβάλλει στο ενεργειακό σχέδιο της χώρας.


Την επόμενη μέρα στην Περιφέρεια πώς τη φαντάζεστε;

Όποιος κι αν είναι ο περιφερειάρχης, δεν μπορεί παρά να διοικήσει με συναίνεση και συνεργασία. Ακούω τον κ. Καχριμάνη να λέει συνέχεια τη λέξη «συνεργασία». Κάποιος σύμβουλός του προφανώς τού έχει πει να τη λέξη συνέχεια. Στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, τον ρώτησα ποιο είναι το σχέδιο της Περιφέρειας για την επόμενη προγραμματική περίοδο. Και μου είπε ότι το σχέδιο βρίσκεται στο στάδιο των μελετών. Είναι δυνατόν; Έπρεπε να είχαμε προτείνει ήδη τα έργα. Η περιφερειακή αρχή του κ. Καχριμάνη έχει ένα ταλέντο στο να οικειοποιείται έργα τα οποία κάνει η κυβέρνηση. Οι πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν με αυτή την κυβέρνηση κατά 538%. Αυτή είναι η πραγματικότητα.


Πώς βλέπετε την Ήπειρο τα επόμενα τέσσερα χρόνια;

Η Εγνατία και η Ιόνια οδός άλλαξαν και αλλάζουν την Ήπειρο πολύ. Δεν έχουν προβλεφθεί όμως συνοδά έργα. Να γίνω πιο συγκεκριμένος. Η παλιά εθνική οδός Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας δεν συνδέεται πουθενά με την Εγνατία οδό. Η Βροσίνα είναι μία τοποθεσία όπου θα μπορούσε να γίνει σύνδεση με την Εγνατία, και να έχουν πρόσβαση όλα τα παρακαλάμια χωριά. Πρέπει να σκεφτούμε τους ανθρώπους που παράγουν. Υπάρχει ένα ζήτημα στη φιλοσοφία ιεράρχησης των οδικών έργων. Θα με έχετε ακούσει να λέω ότι δεν είμαι αντίθετος στον δρόμο Τέροβο-Καλέντζι –παρεμπιπτόντως πολλοί νομίζουν ότι ο δρόμος αυτός θα φτάνει μέχρι την Πλάκα, αλλά φτάνει μέχρι τα Πηγάδια-, αλλά δεν θα έπρεπε να προηγηθεί το οδικό τμήμα Καλέντζι-Πλάκα;

Και δεν είναι μόνο οι δρόμοι. Το βασικό μας πρόταγμα είναι το τρένο. Δεν τρυπάει ο Δρίσκος, λένε. Μα, ο Δρίσκος τρυπήθηκε. Και θα ξανατρυπηθεί. Υπάρχει μελέτη για το σιδηροδρομικό τμήμα Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα-Καλαμπάκα από το 2006. Ας επικαιροποιηθεί και ας προχωρήσουν μετά οι οριστικές μελέτες. Και θα δούμε για το κόστος. Δεν δικαιούται η Ήπειρος τρένο; Γιατί φτιάχνουμε το λιμάνι στην Ηγουμενίτσα, γιατί φτιάχνουμε το βιοτεχνικό πάρκο στην Γκρίκα; Η περιφερειακή αρχή έχει κάνει λόγο για τρένο από τα Γιάννενα στο Αργυρόκαστρο. Έχω πει ότι πρώτα πρέπει να λύσουμε τα ζητήματα της ενδοχώρας. Και ας ακολουθήσουν τα Βαλκάνια και η Ευρώπη. Και μετά ας πάμε και στη Σιγκαπούρη. Εμείς θέλουμε να πάμε πρώτα στην Καλαμπάκα.

Ευχαριστούμε.

Κι εγώ.


Βαρβάρα Αγγέλη-Γιώργος Τσαντίκος

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
elpe-bp 2 Ντοτη3