Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του ΦΠΨ Ιωαννίνων που θα πάψει να υφίσταται από το τέλος της φετινής ακαδημαϊκής χρονιάς, δεν έχουν πειστεί ότι «όλα θα πάνε καλά», είτε θέλουν να παραμείνουν στη Φιλοσοφική ως φιλόλογοι, είτε θέλουν να ακολουθήσουν την ψυχολογική κατεύθυνση (που είναι και η συντριπτική πλειοψηφία).
Η κατάργηση του τμήματος της Φιλοσοφικής που έτσι και αλλιώς προκαλεί ένα πλήγμα στη σχολή, συμπεριλαμβάνεται στο νόμο για τη συγχώνευση Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ΤΕΙ. Έγινε ωστόσο χωρίς πρακτικά να ληφθεί συλλογική απόφαση στα όργανα της σχολής, ούτε όμως και να υπάρξει σοβαρή αντίρρηση, μιας και οι καθηγητές των άλλων κατευθύνσεων (Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής) αντέδρασαν μάλλον νωθρά.
Δύο είναι τα βασικά ζητήματα, στην παρούσα φάση.
Το πρώτο, είναι η παιδαγωγική επάρκεια, απαραίτητη για τα «καθηγητικά» πτυχία, την οποία οι πτυχιούχοι του ΦΠΨ την είχαν δεδομένη, λόγω του οδηγού σπουδών τους που περιλάμβανε μαθήματα του τομέα Παιδαγωγικής, όποια κατεύθυνση και να έπαιρναν. Ο πρόεδρος του τμήματος Χάρης Αθανασιάδης, διαβεβαιώνει με ανακοίνωσή του ότι «δεν κινδυνεύει» η παιδαγωγική επάρκεια, γιατί «ένας σημαντικός αριθμός των καθηγητών του τμήματος (το 40% του συνόλου) παρέχουν μαθήματα που εντάσσονται στις Επιστήμες της Αγωγής. Ακριβώς γι’ αυτό, το Τμήμα Φιλοσοφίας θα συνεχίσει να παρέχει παιδαγωγικά μαθήματα και σε φοιτητές των υπολοίπων τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής και της Σχολής Θετικών Επιστημών».
Οι διαβεβαιώσεις ωστόσο δεν επαρκούν και η ανησυχία πηγάζει ότι στη Φιλοσοφική θα παραμένει μόνο το τμήμα Φιλοσοφίας, με κατάργηση του τομέα Παιδαγωγικής. Στη Φιλοσοφική Αθηνών έχουν ανοίξει αντίστοιχα ζητήματα με την παιδαγωγική επάρκεια. Η πρόεδρος του εκεί ΦΠΨ (ένα από τα πρώτα που υπέστησαν μερική διάσπαση πριν από πολλά χρόνια, με τότε «πρόγραμμα Παρασκευόπουλου»), αναφέρει σε επιστολή της στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου ότι «την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια την υποστηρίζουν Τμήματα και όχι μαθήματα ή πρόσωπα, όπως ο Νόμος ορίζει».
Το δεύτερο, είναι αυτό που ανησυχεί και όσους φοιτητές-τριες των πρώτων τριών ετών σπουδών, επιλέξουν, μάλλον τον προσεχή Μάιο, σύμφωνα με τον κ. Αθανασιάδη, ποιο από τα δύο νέα τμήματα (Φιλοσοφίας ή Ψυχολογίας) θα ακολουθήσουν.
Το ένα τμήμα θα παραμείνει εντός Φιλοσοφικής, το άλλο (το Ψυχολογίας), θα ενταχθεί στη νέα σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Ωστόσο, ο τομέα Ψυχολογίας έχει οκτώ μέλη ΔΕΠ, αριθμός που σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί για να στηρίξει έναν ολόκληρο οδηγό σπουδών (ο οποίος θα επανασχεδιαστεί, τόσο στο Φ, όσο και στο Ψ). Φυσικά, ο νόμος της συνένωσης προβλέπει «προίκα» οκτώ θέσεων διδασκόντων στα νέα τμήματα, αλλά οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες.
Το ΦΠΨ περνάει την τελευταία του χρονιά, στα 34 χρόνια από την ίδρυσή του. Καταργείται με τρόπο ο οποίος έχει σχολιαστεί ως ανελλιπής και βεβιασμένος, παρότι το επιχείρημα ότι οι φοιτητές το επιλέγουν για την Ψυχολογία και παίρνουν πτυχίο φιλολόγου, είναι ορθό. Έτσι και αλλιώς, οι κεντρικοί φορείς εξουσίας είναι εκείνοι που οδήγησαν το τμήμα και γενικότερα τη Φιλοσοφική σε αδιέξοδα, καθώς το διδακτικό προσωπικό της εκπαίδευσης έχει να ανανεωθεί πάνω από δεκαετία, στοιχείο που έκανε «αδιάφορες» τις καθηγητικές σχολές…