Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ δέχεται πυρά για «υπερβολικά έξοδα ταξιδιών», σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα Le Monde.
Ο συνολικός προϋπολογισμός για τον πρόεδρο εκτιμάται σε 2,6 εκατομμύρια ευρώ για το 2024, αύξηση 27,5% σε σχέση με το 2023. Τα έξοδα μετακίνησης του πρώην πρωθυπουργού του Βελγίου και της συνοδείας του - συμπεριλαμβανομένων των μελών του υπουργικού συμβουλίου και των υπηρεσιών ασφαλείας- ανέρχονται ήδη σε 1,985 εκατομμύρια ευρώ. Τα ποσά αυτά είναι πάνω από το ένα τρίτο υψηλότερα από ό, τι το 2023 και σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα από ό, τι ξόδεψαν οι προκάτοχοί του Ντόναλντ Τουσκ και Χέρμαν Βαν Ρομπάι.
Σύμφωνα με τη Le Monde, η σημαντική αύξηση οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι ο Σαρλ Μισέλ ταξιδεύει με ιδιωτικό τζετ, ενώ το Politico αναφέρει ότι ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου χρησιμοποίησε ιδιωτικό τζετ για 72 από τα 112 επίσημα ταξίδια του.
Οι δαπάνες του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είναι πιθανό να συζητηθούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς Σοσιαλιστές και Πράσινοι Σοσιαλιστικό αναμένεται να ζητήσουν διευκρινίσεις.
Ο Σαρλ Μισέλ, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη διοργάνωση των συνόδων κορυφής της ΕΕ, δήλωσε ότι ο λογαριασμός των ταξιδιών του ήταν υψηλότερος από τους προκατόχους του λόγω των απαιτήσεων της εκπροσώπησης της Ευρώπης στην παγκόσμια σκηνή κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία.
Σε μια σειρά συνεντεύξεων σε βελγικά μέσα ενημέρωσης, ο Μισέλ δήλωσε ότι οι ηγέτες της ΕΕ του ζήτησαν να διαδραματίσει μεγαλύτερο διεθνή ρόλο και του έδωσαν την «απόλυτη υποστήριξή» τους όταν η θητεία του ανανεώθηκε για άλλα δυόμισι χρόνια τον Μάρτιο του 2022.
Τα σχόλιά του ήρθαν μετά από δημοσίευμα της Le Monde σχετικά με τη χρήση δαπανηρών ιδιωτικών τζετ, μεταξύ άλλων για σύντομες μετακινήσεις στο Παρίσι, καθώς και σε άλλες πόλεις που εξυπηρετούνται καλά από εμπορικές αεροπορικές εταιρείες, όπως το Βερολίνο και η Βιέννη.
Σύμφωνα με έγγραφο που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ο Σαρλ Μισέλ πέταξε από τις Βρυξέλλες στο Παρίσι τον Φεβρουάριο για μια συνάντηση σχετικά με την καταπολέμηση της τρομοκρατίας στο Σαχέλ, με κόστος 4.379 ευρώ, αντί να χρησιμοποιήσει τη συχνή ταχεία σιδηροδρομική αμαξοστοιχία που συνδέει τις πόλεις σε 1 ώρα και 22 λεπτά.
Ωστόσο, το συνολικό κόστος που αναφέρει η Le Monde ήταν σημαντικά υψηλότερο, επειδή το δημόσιο μητρώο δεν αποκαλύπτει το κόστος μεταφοράς των υπαλλήλων του Σαρλ Μισέλ. Επικαλούμενη αντίγραφα των λογαριασμών ταξιδίων που είδε, η Le Monde ανέφερε ότι το συνολικό κόστος του ιδιωτικού τζετ για το δείπνο στο Παρίσι με θέμα το Σαχέλ ήταν 35.750 ευρώ, ενώ ο λογαριασμός μόνο για ένα ταξίδι στο Στρασβούργο ανήλθε σε 35.000 ευρώ, αφού συνυπολογίστηκαν οι χρεώσεις για τη συνοδεία του Σαρλ Μισέλ.
Τον περασμένο Νοέμβριο, ένα ταξίδι με ιδιωτικό τζετ που μετέφερε τον Σαρλ Μισέλ και τη συνοδεία του στο Πεκίνο για να συναντήσει τον ηγέτη της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, κόστισε 460.000 ευρώ -μόνο τα έξοδα ταξιδιού του Μισέλ ύψους 32.895 ευρώ δηλώθηκαν δημοσίως.
Σύμφωνα με το Politico, οι αξιωματούχοι του Συμβουλίου έχουν προβλέψει προϋπολογισμό ταξιδιών ύψους 1,9 εκατ. ευρώ για τον Μισέλ το 2024, δηλαδή αύξηση 34% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Μιλώντας στη βελγική εφημερίδα Le Soir, ο Μισέλ ούτε επιβεβαίωσε ούτε διέψευσε τα στοιχεία αυτά, αλλά υπερασπίστηκε το κόστος των ταξιδιών του, τα οποία περιγράφονται ως «αποστολές» στην ορολογία της ΕΕ.
«Κοστίζουν περισσότερο από ό,τι πριν, επειδή το απαιτεί η κατάσταση», δήλωσε. «Αλλά δεν πρόκειται για υπερβολικές δαπάνες. Είναι απλώς η ανάγκη να τιμηθεί η διεθνής δράση προς το συμφέρον της Ευρώπης».
«Υπάρχουν περισσότερες αποστολές, άρα υπάρχουν περισσότερες δαπάνες», δήλωσε στην εφημερίδα. «Αλλά τι θέλουμε; Να αφήσουμε μια άδεια καρέκλα; Να αφήσουμε να πολλαπλασιαστούν τα ψέματα της Ρωσίας ότι οι κυρώσεις [της ΕΕ] θα ήταν αυτές που θα δημιουργούσαν λιμό στην Αφρική;»
Μιλώντας στο βελγικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο RTL δήλωσε ότι η συνάντηση στην Κίνα ήταν «απολύτως απαραίτητη» και επέτρεψε την επανάληψη του διαλόγου για τα ανθρώπινα δικαιώματα με το Πεκίνο. Μια πηγή προσκείμενη στον Σαρλ Μισέλ δήλωσε στη Le Monde ότι δεν ήταν δυνατόν να κλείσει θέση σε εμπορική πτήση, καθώς αυτό θα απαιτούσε καραντίνα δύο εβδομάδων σύμφωνα με τους κινεζικούς κανόνες Covid.
Με πληροφορίες από The Guardian, belganewsagency