Από τις πιο κρίσιμες κλινικές ενός νοσοκομείου είναι η Καρδιολογική Κλινική. Πόσο μάλλον που οι ασθενείς της ανήκουν και στις ευπαθείς ομάδες, που πρέπει να προστατευτούν ακόμα περισσότερο λόγω του κοροναϊού.
Το Ιατρείο και η Μονάδα Καρδιακής Ανεπάρκειας (ΚΑ) της Β’ Καρδιολογικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων που παρακολουθεί εκατοντάδες ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια (καθώς ακόμη και πνευμονική υπέρταση, σοβαρές βαλβιδοπάθειες και μυοκαρδιοπάθειες), προχωρά σε ενημέρωση του κοινού και των ασθενών για το πώς λειτουργεί και πώς αντιμετωπίζει τα διάφορα περιστατικά, με τη μεγαλύτερη αγωνία να υφίσταται για τους ασθενείς με προχωρημένη καρδιακή ανεπάρκεια. Από την ανακοίνωση, προκύπτει ότι το ζητούμενο είναι η όσο το δυνατόν ελαχιστοποίηση της παραμονής ενός ασθενή στο νοσοκομείο.
Η ενημέρωση έχει ως εξής:
-Οι ασθενείς που παρακολουθούνται σε αντίστοιχα Ιατρεία και Μονάδες σε ολόκληρο τον κόσμο είναι εξ ορισμού η πιο ευπαθής ομάδα – είναι ηλικιωμένοι (μέση ηλικία τα 75 έτη), έχουν ανεπάρκεια καρδιάς και άλλες χρόνιες καταστάσεις (μέσος όρος 2 περίπου ανά ασθενή – χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, σακχαρώδης διαβήτης, χρόνια νεφρική νόσος, στεφανιαία νόσος, αναιμία, κτλ). Οι ασθενείς και οι οικογένειές τους θα πρέπει οπωσδήποτε και χωρίς καμία παρέκκλιση να ακολουθούν όλες τις οδηγίες του κράτους και του υπουργείου Υγείας.
-Στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, έχει διακοπεί σταδιακά από τις 10/3/2020 η καθολική λειτουργία του Ιατρείου και της Μονάδας ΚΑ με σκοπό την προφύλαξη των ασθενών από πιθανή μετάδοση του ιού.
-Στις αρχές κάθε εβδομάδας συνεργάτης του Ιατρείου επικοινωνεί τηλεφωνικά με όσους ασθενείς (και τις οικογένειές τους) έχουν ραντεβού στο Ιατρείο την επόμενη εβδομάδα προκειμένου να τους ενημερώσει για την κατάσταση που έχει προκύψει, να λύσει τυχόν απορίες, να μάθει την κλινική τους κατάσταση και να δώσει τηλεφωνικά ιατρικές οδηγίες και συμβουλές. Οι περισσότεροι από τους ασθενείς είναι ήδη κατάλληλα εκπαιδευμένοι στις αρχές αυτο-φροντίδας της νόσου τους (καθημερινή ζύγιση, παρακολούθηση ζωτικών σημείων, διατροφή κ.α.) και έτσι με τη δική τους συμβολή επιτυγχάνεται η τηλεφωνική εφαρμογή των βασικών αρχών της τηλεϊατρικής, όπως προτείνεται πλέον και παγκόσμια.
-Κάθε εργάσιμη μέρα (Δευτέρα-Παρασκευή) και ώρες 11πμ έως 1μμ, ένας συνεργάτης του Ιατρείου ΚΑ θα βρίσκεται στο τηλέφωνο 2651099847 για να απαντά σε σημαντικές ερωτήσεις και επείγοντα προβλήματα ασθενών.
-Το Ιατρείο διαθέτει ακόμη email για την επαφή με τους ασθενείς, τις οικογένειές τους και τους ιατρούς τους: heartfailure.uhi@gmail.com. Σε αυτό, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν οποιαδήποτε απορία, επείγουσα ή μη.
-Οι ιδιώτες ιατροί της περιοχής καθώς και οι γιατροί από τα γειτονικά νοσοκομεία συνεργάζονται ήδη με το Ιατρείο σε όλα τα παραπάνω θέματα, επικοινωνώντας με τους ιατρούς της Κλινικής στα κινητά τους τηλέφωνα ή στα τηλέφωνα της κλινικής ή στο email του Ιατρείου.
-Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμη ασθενείς για τους οποίους δυστυχώς δεν τους αρκούν τα παραπάνω. Είναι οι ασθενείς με προχωρημένη Καρδιακή Ανεπάρκεια οι οποίοι βρίσκονται σε πρόγραμμα διαλείπουσας χορήγησης ινοτρόπων ή ενδοφλέβιας διούρησης. Μετά από συζήτηση μεταξύ των ιατρών της κλινικής, «αποφασίζουμε για καθένα από αυτούς με επιστημονικά κριτήρια το τι πρέπει να κάνουμε. Σε περίπτωση που αποφασιστεί να έρθουν στο νοσοκομείο για εκτίμηση ή νοσηλεία, αυτό θα γίνεται με λήψη όλων των προφυλάξεων, όπως έχουν αποτυπωθεί από την κλινική μας και τη διοίκηση του νοσοκομείου» όπως σημειώνεται.
-Τέλος, για τους ασθενείς που εισάγονται επειγόντως με οξεία καρδιακή ανεπάρκεια, γίνεται κάθε προσπάθεια η νοσηλεία τους να είναι όσο το δυνατόν ασφαλέστερη, να ελαχιστοποιείται η παραμονή τους στο νοσοκομείο και να διευκολύνεται η στενή παρακολούθησή τους μετά το εξιτήριο.