Tα της εκ νέου οριοθέτησης της λίμνης Παμβώτιδας επέστρεψαν στην επικαιρότητα με το επιχείρημα της αποκατάστασης αδικιών σε βάρος ιδιοκτητών. Το πρόσχημα, όπως αυτό κατατέθηκε από τη βουλευτή Ιωαννίνων της ΝΔ Μαρία Κεφάλα η οποία ήταν και η πρώτη που έθεσε το ζήτημα δημοσίως, ήταν ο παραλίμνιος-πεζόδρομος, περιμετρικά της λίμνης.
Ένα έργο για το οποίο έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι θα το εντάξει στο πρόγραμμα «Αντ. Τρίτσης». Μόνο που το έργο αυτό, με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Ηπείρου, δεν έχει ακόμα οριστικές μελέτες. Η Περιφέρεια Ηπείρου έχει στα χέρια της μια προμελέτη από το 2013 όπως και μια έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Πριν λίγο καιρό, αποφάσισε να προχωρήσει τη διαδικασία της επικαιροποίησης της παλιάς μελέτης (της προμελέτης, για να είμαστε σαφείς).
Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης στη σημερινή πολυθεματική του συνέντευξη Τύπου κάθε άλλο παρά σύνδεσε τα της εκ νέου (σημειακής ή μη) οριοθέτησης της λίμνης με το έργο του ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου.
Όπως είπε, «για το συγκεκριμένο έργο, δεν παίζει κανένα ρόλο που βρίσκεται η πράσινη, η μπλε ή η κόκκινη γραμμή της οριοθέτησης. Μην μπερδεύουμε σε κανένα σημείο τον γύρο της λίμνης με την κόκκινη γραμμή», εξήγησε. Η κόκκινη γραμμή είναι η όχθη της λίμνης.
Αναφερόμενος στην επικαιροποίηση της μελέτης, είπε ότι αυτή αφορά ορισμένα σημεία, όπως π.χ. τη διέλευση ενός μικρού τμήματος μέσα από τη λίμνη με εναέρια ξυλοκατασκευή στο ύψος της Ιεράς Μονής Ντουραχάνης, στις ναυταθλητικές εγκαταστάσεις ή και στην περιοχή της Ντραμπάτοβας «ώστε να μη συμπίπτει με επαρχιακές ή δημοτικές οδούς».
Παραμένει ένα ερώτημα κατά πόσο επιτρέπεται η διέλευση ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου μέσα στη λίμνη, μέσα στο υδάτινο κομμάτι, και αν απαιτείται επικαιροποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Όπως και να ‘χει, η δημιουργία του ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου δεν είναι και τόσο εύκολη υπόθεση.
Ο κ. Καχριμάνης εμφανίστηκε καθησυχαστικός και για τις απαλλοτριώσεις που θα χρειαστούν. Σύμφωνα με τον ίδιο, αν υπάρχουν μικρά τμήματα που διέρχονται από ιδιοκτησίες, αυτά πρέπει να απαλλοτριωθούν.
Η μη συσχέτιση της οριοθέτησης της λίμνης με το έργο του ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου δεν σημαίνει ότι ο περιφερειάρχης δεν συμφωνεί με την ύπαρξη μιας νέας οριοθέτησης ιδίως στις περιοχές του Μάτσικα και των Λογγάδων. Για τους κατοίκους του Μάτσικα είπε ότι «έχουν φάει αρκετή κοροϊδία». «Τους το έχουν τάξει όλες οι δημοτικές αρχές. Ο κόσμος να μπορέσει να χτίσει, αυτό δεν μπορεί να τους το στερήσει κανείς. Να το σεβαστούν άπαντες και να βρουν μια λύση» είπε.
Σημειωτέον ότι στον Μάτσικα, όπως και γύρω από τη λίμνη, έχει οριστεί παρόχθια ζώνη. Η ζώνη αυτή εξυπηρετεί την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση των πολιτών στη λίμνη όπως και την επικοινωνία της ξηράς με τη λίμνη. Όσες δε ιδιωτικές εκτάσεις βρίσκονται εντός της παρόχθιας ζώνης, έχουν τεθεί σε καθεστώς απαλλοτρίωσης.
Από και πέρα η οικοδόμηση του Μάτσικα (εκτός σχεδίου πόλης το μεγαλύτερο κομμάτι), συνδέεται κυρίως με το Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) της Λίμνης και την ειδική πολεοδομική μελέτη που προβλεπόταν στα διάφορα σχέδια Π.Δ. του παρελθόντος.
Όλες οι παραλίμνιες περιοχές είχαν παραχωρηθεί από το υπουργείο Γεωργίας τη δεκαετία του ’30 σε αγρότες ως καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Χάριν της αγροτικής αυτής ανάπτυξης, έγινε η αποξήρανση της λίμνης Λαψίστας και χτίστηκαν δύο μεγάλα αναχώματα σε Αμφιθέα και Ανατολή-Κατσικά, με την Παμβώτιδα να μετατρέπεται σε ένα κλειστό οικοσύστημα. Ένα οικοσύστημα στο οποίο ακόμα και σήμερα και παρά την επιστημονική γνώση που υπάρχει, επιχειρείται να τεθούν πιο στενά όρια.