Η τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ιωαννίνων, μετά την έναρξη λειτουργίας αρκετών νέων κόμβων στην πόλη, συνέταξε μελέτη για τη ρύθμιση προτεραιότητας.
Θα μπορούσε να περιμένει κανείς ότι αυτό θα έπρεπε να γίνει πριν την έναρξη χρήσης, καθώς η «κυκλοφοριακή μνήμη» είναι σημαντική στην οδήγηση, ωστόσο υπάρχει το, ας πούμε ελαφρυντικό, ότι οι ρυθμίσεις αφορούν παλιούς και νέους κόμβους.
Στα Γιάννενα για παράδειγμα, υπάρχουν κόμβοι με την κλασική «βρετανική προτεραιότητα» δηλαδή, στην κίνηση εντός του κυκλικού κόμβου, αλλά και σημεία που ορίζονται κατά το ήμισυ του κόμβου, με διαφορετικό τρόπο.
Ο Γιώργος Αρλέτος, αρμόδιος αντιδήμαρχος, τόνισε, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Δήμου, ότι «το σύνολο των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεν τροποποιεί ουσιαστικά αλλά ρυθμίζει οργανωμένα την κυκλοφορία και βοηθά στην επίτευξη συνθηκών ελεύθερης ροής για τα οχήματα».
Επίσης, ανέφερε ότι «έγινε προσπάθεια να διατηρηθεί ο μεγαλύτερος αριθμός υφιστάμενων ρυθμιστικών και πληροφοριακών πινακίδων ενώ αντικαθίστανται μόνο αυτές που δεν συμφωνούσαν με τις προδιαγραφές».
- Οπότε, βασικά θα ισχύει ότι προτεραιότητα θα έχουν τα οχήματα εντός δακτυλίου κυκλοφορίας, έναντι οχημάτων που μπαίνουν στον κόμβο.
- Λόγω της ορατότητας που υπάρχει ο οδηγός που εισέρχεται στον κόμβο δεν είναι υποχρεωμένος να σταματήσει εάν διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει άλλο όχημα εντός του κόμβου. Έτσι, η παραχώρηση προτεραιότητας σημαίνεται με ανάποδο τρίγωνο (παραχώρηση προτεραιότητας) και όχι με πινακίδα STOP.
- Επίσης, απαγορεύεται η στάση και στάθμευση τόσο κατά την προσέγγιση στον κόμβο όσο και εντός αυτού. Αυτό δεν είναι… δεδομένο αυτή τη στιγμή, σε κόμβους όπως στη Δομπόλη.
- Τέλος, η είσοδος των οχημάτων στο δακτύλιο να γίνεται δεξιόστροφα, ενώ μέσα στο δακτύλιο αυτά κινούνται αριστερόστροφα, κάτι που είναι αυτονόητο, μιας και δεν είμαστε στην Αγγλία ή στην Κύπρο.
Οι ρυθμίσεις σύμφωνα με τη μελέτη που έγινε, αφορούν τους ακόλουθους κόμβους:
- Λεωφόρου Δωδώνης - Βελισαρίου και Αγίου Κοσμά
- Λεωφόρου Αρχ. Μακαρίου - Ίκκου - Πατσιμάδη και Χρ. Κατσάρη
- Λεωφόρου Γεωρ. Γεννηματά και Στρ. Βογιάνου
- Λεωφόρου Αρχ. Μακαρίου - Κενάν Μεσαρέ - Βογιάνου και 21ης Φεβρουαρίου
- Σάββα Νικολάτου - Γ. Περιδή και Αγ. Κωνσταντινίδη
- Άρη Βελουχιώτη - Κυρίλλου Λουκάρεως - Εφύρας και Πανδοσίας
- Σουλίου - Δομπόλη - Άρη Βελουχιώτη - Ναπ. Ζέρβα και Μπίτη
- Λεωφ. Στρατηγού Μακρυγιάννη - Ίωνος Δραγούμη - Ρήγα Φεραίου -Φιλικής Εταιρείας και Τσάρα-Φίλιου
- Σαμουήλ - Τεπελενίου - Δεσποτάτου Ηπείρου -Δοσιθέου Φιλίτου και Μ. Γεωγράφου
Πρακτικά, σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις (πλ. Ομήρου και Εφύρας στο καμίνι), θα αλλάξουν κάποιες προτεραιότητες που σήμερα, ορίζονται με σήματα.
Υπό κανονικές συνθήκες, η προτεραιότητα κίνησης στους κόμβους ορίζεται κατά σειρά υπέρ του οχήματος που έρχεται από δεξιά, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από σηματοδότηση.
Λέει δηλαδή το άρθρο 26 του ΚΟΚ:
1. Ο οδηγός που πλησιάζει σε ισόπεδο οδικό κόμβο υποχρεούται να καταβάλλει ιδιαίτερη προσοχή για να μην προκαλέσει επί του κόμβου κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας, ρυθμίζοντας την ταχύτητα του οχήματός του, ώστε να μπορεί να διακόψει την πορεία αυτού, για να διέλθουν τα οχήματα που έχουν προτεραιότητα.
2. Ο οδηγός απαγορεύεται να εισέρχεται στον κόμβο έστω και αν οι τυχόν υπάρχοντες φωτεινοί σηματοδοτες το επιτρέπουν, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε να υποχρεωθεί ενδεχομένως να παραμείνει στη διασταύρωση. 3. Ο οδηγός που έχει εισέλθει στον κόμβο όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, μπορεί να εξέλθει αυτού και πριν δοθεί το σήμα ελεύθερης κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση την οποία θα ακολουθήσει. αν δεν θα παρεμποδιστεί εκ τούτου η διέλευση των λοιπών οχημότων που χρησιμοποιούν την οδό και κινούνται προς την ανοικτή κατεύθυνση. 4. Στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση. 5. Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση η προτεραιότητα ανήκει οε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά. Κατ' εξαίρεση: α) Αυτοί που κυκλοφορούν στους αυτοκινητόδρομους, εθνικές οδούς και οδούς ταχείας κυκλοφορίας έχουν προτεραιότητα. β) Αυτοί που εισέρχονται σε οδό από χωματόδρομο, μονοπάτια, παρόδιο ιδιοκτησία, χώρο στάθμευσης και σταθμούς ανεφοδιασμού και εξυπηρέτησης οφείλουν να παραχωρούν προτεραιότητα σε αυτούς που κινούνται στην οδό. γ) Αυτοί που εκκινούν ή κινούνται προς τα πίσω, όπου αυτό επιτρέπεται, οφείλουν να παραχωρούν προτεραιότητα. δ) Τα σιδηροδρομικά ή τροχιοδρομικά οχήματα έχουν προτεραιότητα. 6. Οι ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών κυκλοφορίας υπερισχύουν των ενδείξεων των πινακίδων σήμανσης, οι οποίες καθορίζουν την προτεραιότητα. 7. Ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350,00) ευρώ. (source ©: www.glavopoulos.gr) |
Σημειώνεται ωστόσο ότι το άρθρο δεν αφορά αποκλειστικά και ρητά τους κυκλικούς κόμβους. Η "ερμηνεία" έχει φτάσει μέχρι και στον Άρειο Πάγο (απόφαση 275/2012).