ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Τι συνέβη στη Φιλοσοφική Ιωαννίνων;

Εικόνα του άρθρου Τι συνέβη στη Φιλοσοφική Ιωαννίνων;
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 07/08/2022, 03:00
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Η πάλαι ποτέ κραταιά σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και αυτή στην οποία βασίστηκε όλο το «ακαδημαϊκό οικοδόμημα» της πόλης, η Φιλοσοφική Ιωαννίνων, δεν περνάει τις καλύτερες μέρες της.

Βέβαια, οι «καλύτερες μέρες» στη σημερινή ακαδημαϊκή πραγματικότητα είναι κατά βάση ποσοτικές και ανταγωνιστικές, πράγματα που υπό κανονικές συνθήκες δεν είναι ακαδημαϊκά.

Ωστόσο, οι αριθμοί των πανελλαδικών δημιουργούν ένα ζήτημα στη σχολή, με βάση τα ποσοτικά κριτήρια.


Δείτε για παράδειγμα τις τρεις χαμηλότερες βάσεις του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων:

Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία
10.650
Μηχανικών Επιστήμης Υλικών
10.475
Ιστορίας και Αρχαιολογίας
10.276
Φιλολογίας
10.096
Φιλοσοφίας
9.619


Τα τρία τμήματα της Φιλοσοφικής είναι στις τρεις τελευταίες θέσεις. Αν θεωρηθεί (κακώς) ότι η «αριστεία» συνίσταται σε βαθμούς μιας και μόνης εξεταστικής διαδικασίας, τότε η εικόνα μάλλον δεν ικανοποιεί τους θιασώτες αυτής της αντίληψης.

Το κακό είναι ότι ανάμεσά τους είναι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας που σταθερά υπονομεύει τα τμήματα του δημοσίου πανεπιστημίου στην Ελλάδα, χωρίς να ενδιαφέρεται πραγματικά για τους ακαδημαϊκούς όρους. Δεν είναι η πρώτη, ούτε η τελευταία που θέλει να «χρηματοποιήσει» τη δημόσια, πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Από την άλλη, η Φιλοσοφική Ιωαννίνων τα τελευταία 40 χρόνια υπόκειται σε διαφόρων ειδών εσωτερικά συμφέροντα και προσωπικές φιλοδοξίες. Διασπάσεις σχολών για να βρούνε στέγη καθηγητές-τριες και να διευκολύνουν την εξέλιξή τους αλλά και να δημιουργήσουν διοικητικό «χώρο εξουσίας» και επιρροής, συνενώσεις ετερόκλητων αντικειμένων με βάση τα ίδια κριτήρια, εν μια νυκτί νέες διασπάσεις (όπως αυτή του ΦΠΨ από το νόμο Γαβρόγλου) και γενικώς, μια διαχρονική απουσία σχεδίου, τόσο ακαδημαϊκού, όσο και διοικητικού.

Σημειώνεται ότι η σχολή παραμένει ιδιαίτερα αξιόλογη και σοβαρή, στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική δραστηριότητά της. Αυτή που δεν μετριέται (κυρίως) με ποσοτικά κριτήρια.

Η δε ΕΒΕ, στην οποία προσέτρεξαν πολλά τμήματα ως «σωσίβιο αριστείας», αφήνει κενό το 45% των θέσεων της Φιλοσοφικής, που παρεμπιπτόντως είναι το πολυπληθέστερο σχολικό συγκρότημα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ποσοστό κενών θέσεων και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής:

Ιστορίας και Αρχαιολογίας
54,41 %
0,90
Φιλοσοφίας
52,31 %
0,85
Φιλολογίας
29,55 %
0,90

 

Έτσι, η πιο παλιά και πιο ιστορική σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων δυνητικά κινδυνεύει με διάφορους περιορισμούς και αλλαγές, ελέω των νέων, νεοφιλελεύθερων και αντιακαδημαϊκών συνθηκών που επικρατούν πλέον…

ΣΧΟΛΙΑ
Ελένη
Έτσι ( και λίγο χειρότερα ) είναι τα πράγματα!!
Student
Αν μου επιτρέπονται κάποια σχόλια: - Οι ανθρωπιστικές σπουδές τα τελευταία πολλά χρόνια διεθνώς βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Η δημοφιλία τους στους φοιτητές μειώνεται συνεχώς (κακώς) και η χρηματοδοτήσεις ομοίως (δυστυχώς). Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση σε αυτό. - Επίσης, τα τελευταία χρόνια οι επιδόσεις των μαθητών στις πανελλαδικές ακολουθούν μια βαθμιαία φθίνουσα πορεία (ειδικά στις ανθρωπιστικές σπουδές... από το κακό στο χειρότερο. - Πολλά τμήματα είδαν την ΕΒΕ ως μέσο σωτηρίας (όχι αριστείας) μήπως και με κάποιον τρόπο τεθεί ένα όριο στο διαρκώς και χειρότερο επίπεδο των νεοεισερχόμενων φοιτητών και φοιτητριών, ώστε να παράγεται στοιχειωδώς διδακτικό έργο. - Ακόμη, η ΕΒΕ αντιμετωπίστηκε ως ένας τρόπος προκειμένου να περιοριστεί η αθρόα εισαγωγή υπερπληθούς φοιτητικού πληθυσμού τους οποίους τα τμήματα ΔΕΝ μπορούν να εκπαιδεύσουν σωστά. - Οι ανθρωπιστικές σπουδές (π.χ. ιστορία, φιλολογία κ.ο.κ.) με εξαίρεση την ψυχολογία, δεν έχουν ανταγωνισμό από τα ιδιωτικά κολέγια, ώστε να υπάρχει εδώ η δικαιολογία της πριμοδότησης των κολεγίων και των κολεγιαρχών... - Τα υπάρχοντα ΦΠΨ (όχι μονό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) ΔΕΝ διασπάστηκαν γιατί κάποιοι είχαν προσωπικές φιλοδοξίες (άσχετα με το αν υπήρξε και αυτό μαζί) αλλά γιατί το πτυχίο τους αντιστοιχούσε σε 3 ακαδημαϊκά αντικείμενα, χωρίς παράλληλα εργασιακά δικαιώματα.
Ελένη
Προς student Σωστά όσα γράφετε για τις ανθρωπιστικές σπουδές . Όμως κάνετε λάθος σχετικά με τους αποφοίτους του φπψ . Μπορούσαν να διοριστούν στην εκπαίδευση ως φιλόλογοι καθηγητές.( Έστω κι αν δεν ήταν ακριβώς φιλόλογοι ).
Student
Προς Ελένη, έχετε δίκιο, δεν το ανέφερα επειδή έφτασα στο όριο των λέξεων που επιτρέπεται. Συμφωνώ μαζί σας, "δεν ήταν ακριβώς φιλόλογοι" άσχετα με το αν εργαζόντουσαν ως φιλόλογοι. Επίσης, δεν ήταν ακριβώς ψυχολόγοι και γι' αυτό δεν μπορούσαν να εργαστούν ως ψυχολόγοι (χωρίς επιπλέον σπουδές τουλάχιστον...). Γνωρίζω αποφοίτους τμημάτων Φ.Π.Ψ. που για να τους αναγνωριστούν τα εργασιακά δικαιώματα του ψυχολόγου είτε έφυγαν στο εξωτερικό γα περαιτέρω σπουδές, είτε απευθύνθηκαν στα περίφημα ... εν Ελλάδι κολέγια... Το γεγονός ότι διοριζόντουσαν στην εκπαίδευση ως ("όχι ακριβώς") φιλόλογοι δεν νομίζω ότι αποτελούσε λύση ή ότι ήταν αντιπροσωπευτικό των σπουδών τους.
Ελένη
Προς student Ο διορισμός των αποφοίτων του φπψ στην εκπαίδευση ήταν λύση, τουλάχιστον για τους περισσότερους ,έστω και αν δεν ήταν αντιπροσωπευτική των σπουδών τους, όπως γράφετε. Ασφαλώς όσοι επιθυμούσαν καριέρα ψυχολόγου έκαναν περαιτέρω σπουδές. Δεν ξέρω αν οι απόφοιτοι των τμημάτων που προέκυψαν από την πρόσφατη διάσπαση του φπψ έχουν επαγγελματικά δικαιώματα . Έχουν?? ( Ή θα διοριστούν και αυτοί σαν φιλόλογοι ?)
Student
Προς Ελένη, πράγματι ο διορισμός στην εκπαίδευση ήταν "μια κάποια λύσις", όπως και οι επιπλέον σπουδές σε ιδιωτικά καταστήματα ... ήταν "μια κάποια λύσις" και αυτή. Ναι, οι απόφοιτοι του τμήματος φιλοσοφίας έχουν τη δυνατότητα να διοριστούν ως φιλόλογοι στην εκπαίδευση. Οι δε του τμήματος ψυχολογίας έχουν πλέον όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα του ψυχολόγου. Κάτι είναι κι αυτό...
Ελένη
Προς student Ώστε λοιπόν οι απόφοιτοι του τμήματος φιλοσοφίας θα διοριστούν σαν φιλόλογοι καθηγητές ( όχι ως φιλόλογοι, διότι φιλόλογοι δεν είναι) στην εκπαίδευση!!! Έτσι όμως διαιωνίζεται ένα πρόβλημα , που προέκυψε ήδη από τη διάσπαση της ενιαίας φιλοσοφικής σχολής. Το ζήτημα είναι ότι τη νυφη την πληρώνουν οι μαθητές. Εκτός κι αν αυτό δεν ενδιαφέρει κανέναν. Και κατά πως φαίνεται ,δεν ενδιαφέρει κανέναν αρμόδιο! Ότι οι απόφοιτοι του τμήματος ψυχολογίας θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα ψυχολόγου, αυτό είναι το μόνο θετικό . Ουδέν άλλο!!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back