Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 10-03-2019, 13:22
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Τον Απρίλιο του 2009, πριν από δέκα χρόνια περίπου, τα Γιάννενα και η Ήπειρος γενικότερα άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι η ηπειρωτική Ελλάδα τελικά δεν ήταν τόσο μεγάλη. Τον Απρίλιο του 2009, ήρθε το τέλος της θρυλικής Κατάρας, που επί αιώνες αποτελούσε το πέρασμα προς ανατολάς. Στη θέση της ήρθε η Εγνατία οδός, τμήμα της οποίας περνάει μέσα από την Πίνδο.

Η Κατάρα, ένα δύσκολο πέρασμα, αποτελούσε κάποτε τη βασική χερσαία δίοδο επικοινωνίας των Ιωαννίνων με τον «έξω» κόσμο. Ήταν αυτή που διαμόρφωσε την οικονομία και που σε μεγάλο βαθμό επηρέασε τον εσωστρεφή χαρακτήρα της περιοχής. Ένα δύσκολο πέρασμα τον χειμώνα, ακόμα και στις πιο σύγχρονες εποχές, με τα πολύωρα οδικά ταξίδια να αποτελούν πια μέρος της ηπειρώτικης κοινωνικής μνήμης και της προφορικής παράδοσης.

Η παράδοση του τμήματος «Μέτσοβο-Παναγιά» αλλά και της σήραγγας του Αράχθου, πριν από μια δεκαετία, δημιούργησε ένα ευνοϊκό περιβάλλον για το εμπόριο, των τουρισμό, τον τομέα της παροχής των υπηρεσιών, το οποίο, με την ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού, ενισχύθηκε περισσότερο. Τα εγκαίνια των κρίσιμων τμημάτων είχαν γίνει, σε ένα πανηγυρικό κλίμα, από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά.

Η σήραγγα Δρίσκου ήταν και παραμένει μια εντυπωσιακή σήραγγα λόγω και του μήκους της, 4,6 χλμ. Μέχρι πρόσφατα ήταν η σήραγγα με το μεγαλύτερο μήκος στην Ελλάδα. Την πρωτιά την έχει πάρει πια η σήραγγα των Τεμπών. Στην τρίτη θέση έρχεται η σήραγγα Μετσόβου, με μήκος 3,5 χλμ.

Από τις πιο σημαντικές γέφυρες όχι μόνο στο τμήμα «Μέτσοβο-Παναγιά» αλλά σε όλη την Ελλάδα, θεωρείται τεχνικά η γέφυρα του Μετσόβου που γεφυρώνει τον Μετσοβίτικο ποταμό και το αντίστοιχο φαράγγι μεταξύ Μετσόβου και Ανηλίου. Η γέφυρα αυτή, μήκους 536 μέτρων, φθάνει στα 150 μέτρα πάνω από το έδαφος.

Είτε από τεχνική είτε από κοινωνική άποψη, η Εγνατία οδός και η «κατάργηση» του περάσματος της Κατάρας άνοιξαν δρόμους, κυριολεκτικά και μεταφορικά, για την Ήπειρο. 

Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια, το πέρασμα της Κατάρας διεκδικεί να μην ξεχαστεί και να χρησιμοποιείται ως παράλληλο οδικό δίκτυο της Εγνατίας οδού. Η Κατάρα, και φέτος τον χειμώνα, παρέμεινε κλειστή για λόγους… ασφαλείας, με την Περιφέρεια Ηπείρου να επικαλείται το «ασύμφορο κόστος για τον αποχιονισμό της περιοχής».

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
solidus espa