dodoni back
ΕΠΙΣΤΗΜΗ-LIFE

Η υπερβολική έκθεση στα βιντεοπαιχνίδια… κουφαίνει

Εικόνα του άρθρου Η υπερβολική έκθεση στα βιντεοπαιχνίδια… κουφαίνει
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Πατέλης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 18/01/2024, 11:51
ΕΠΙΣΤΗΜΗ-LIFE

Οι παίκτες βιντεοπαιχνιδιών σε όλο τον κόσμο μπορεί να κινδυνεύουν με μη αναστρέψιμη απώλεια ακοής ή/και εμβοές -επίμονο βουητό στα αυτιά- διαπιστώνει συστηματική ανασκόπηση των διαθέσιμων στοιχείων, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό BMJ Public Health.

Τα όποια στοιχεία υπάρχουν δείχνουν ότι τα επίπεδα ήχου που αναφέρθηκαν σε μελέτες σε περισσότερους από 50.000 ανθρώπους συχνά βρίσκονται κοντά ή υπερβαίνουν τα επιτρεπτά ασφαλή όρια, καταλήγουν οι ερευνητές. 

Και δεδομένης της δημοτικότητας αυτών των παιχνιδιών, απαιτούνται μεγαλύτερες προσπάθειες δημόσιας υγείας για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους, προτρέπουν.

Ενώ τα ακουστικά, τα ακουστικά και οι μουσικοί χώροι έχουν αναγνωριστεί ως πηγές δυνητικά μη ασφαλών επιπέδων ήχου, σχετικά λίγη προσοχή έχει δοθεί στις επιπτώσεις των βιντεοπαιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών σπορ, στην απώλεια ακοής, λένε οι ερευνητές.

Οι παίκτες συχνά παίζουν σε επίπεδα ήχου υψηλής έντασης και για αρκετές ώρες κάθε φορά, προσθέτουν. Και μια εκτίμηση αναφέρει ότι το 2022 υπήρχαν περισσότεροι από 3 δισεκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως. 

Για να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν μια βάση αποδείξεων, οι ερευνητές έψαξαν σε βάσεις ερευνητικών δεδομένων αναζητώντας σχετικές μελέτες και λευκές βίβλους, ενημερωτικά δελτία, εκθέσεις και πρακτικά, που αναφέρονται συλλογικά ως "γκρίζα βιβλιογραφία", οι οποίες είχαν δημοσιευτεί σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο στα αγγλικά, ισπανικά ή κινεζικά.

Στην ανασκόπηση συμπεριλήφθηκαν περίπου 14 μελέτες με κριτές από 9 χώρες της Βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης, της Νοτιοανατολικής Ασίας, της Ασίας και της Αυστραλασίας, στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 53.833 άτομα.

Έντεκα ήταν μελέτες κοόρτης (επιδημιολογικές μελέτες παρατήρησης), 6 από τις οποίες εξέτασαν τις συσχετίσεις μεταξύ ακοής και ηλεκτρονικών ή βιντεοπαιχνιδιών- 4 επικεντρώθηκαν σε κέντρα παιχνιδιών ή αίθουσες προσωπικών υπολογιστών, οι οποίες είναι δημοφιλείς στην Ασία- και 1 επικεντρώθηκε σε κινητές συσκευές.

Τα αναφερόμενα επίπεδα θορύβου κυμαίνονταν από 43,2 ντεσιμπέλ (dB) (κινητές συσκευές) έως 80-89 dB (κέντρα παιχνιδιών), ενώ η διάρκεια της έκθεσης στο θόρυβο ποικίλλει ανάλογα με τον τρόπο και τη συχνότητα πρόσβασης -από καθημερινά έως μία φορά το μήνα, για τουλάχιστον μία ώρα κάθε φορά, κατά μέσο όρο 3 ώρες/εβδομάδα.

Οι παλμικοί ήχοι αποτελούνται από ριπές που διαρκούν λιγότερο από 1 δευτερόλεπτο, με επίπεδα αιχμής τουλάχιστον 15 dB υψηλότερα από τον ήχο υποβάθρου. Μια μελέτη ανέφερε ότι οι παλμικοί ήχοι έφτασαν σε επίπεδα έως και 119 dB κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού- τα επιτρεπόμενα όρια έκθεσης είναι περίπου 100 dB για τα παιδιά και 130-140 dB για τους ενήλικες.

Η Διεθνής Ένωση Τηλεπικοινωνιών (ITU), σε συνεργασία με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, περιγράφει μια αντιστάθμιση χρόνου-έντασης, γνωστή ως συναλλαγματική ισοτιμία, για τα επιτρεπόμενα επίπεδα και τη διάρκεια έκθεσης, εξηγούν οι ερευνητές. 

Για παράδειγμα, ένα επιτρεπόμενο επίπεδο έκθεσης σε θόρυβο 80 dB για 40 ώρες την εβδομάδα με συντελεστή ανταλλαγής 3 dB σημαίνει ότι ο επιτρεπόμενος χρόνος έκθεσης μειώνεται στο μισό με κάθε αύξηση του επιπέδου θορύβου κατά 3 dB: στα 83 dB είναι 20 ώρες, στα 86 dB είναι 10 ώρες, στα 92 dB είναι 2,5 ώρες και στα 98 dB είναι 38 λεπτά.

Για τα παιδιά, το επιτρεπόμενο επίπεδο έκθεσης σε θόρυβο ορίζεται στα 75 dB για 40 ώρες την εβδομάδα. Επομένως, τα παιδιά μπορούν να ακούν με ασφάλεια έναν ήχο 83 dB για περίπου 6,5 ώρες, 86 dB για περίπου 3,25 ώρες, 92 dB για 45 λεπτά και 98 dB για μόλις 12 λεπτά την εβδομάδα, εξηγούν οι ερευνητές.

Έξι μελέτες ανέφεραν τον επιπολασμό των βιντεοπαιχνιδιών μεταξύ των νέων, ο οποίος κυμαινόταν από 20% έως 68%. Δύο νοτιοκορεατικές μελέτες ανέφεραν επικράτηση της χρήσης κέντρων παιχνιδιών σε ποσοστό περίπου 60%.

Πέντε μελέτες αξιολόγησαν τις συσχετίσεις μεταξύ των παιχνιδιών και της αυτοαναφερόμενης απώλειας ακοής, των κατωφλίων ακοής ή των εμβοών. Από αυτές, οι 2 διαπίστωσαν ότι η χρήση κέντρων τυχερών παιχνιδιών από μαθητές σχολείων συνδέεται με αυξημένες πιθανότητες σοβαρών εμβοών και απώλειας ακοής από ήχο υψηλής συχνότητας και στα δύο αυτιά.

Μια άλλη μεγάλη μελέτη παρατήρησης ανέφερε ότι τα βιντεοπαιχνίδια σχετίζονται με αυξημένες πιθανότητες αυτοαναφερόμενης σοβαρότητας απώλειας ακοής.

Μια μελέτη ανέφερε ότι πάνω από 10 εκατομμύρια άνθρωποι στις ΗΠΑ μπορεί να εκτίθενται σε «δυνατά» ή «πολύ δυνατά» επίπεδα ήχου από βιντεοπαιχνίδια ή παιχνίδια στον υπολογιστή. 

Σε μια μελέτη μετρήθηκαν τα επίπεδα ήχου 5 βιντεοπαιχνιδιών μέσω ακουστικών συνδεδεμένων στην κονσόλα παιχνιδιών και διαπιστώθηκε ότι αυτά ήταν κατά μέσο όρο 88,5, 87,6, 85,6 και 91,2 dB για 4 διαφορετικά παιχνίδια πυροβολισμών και 85,6 dB για ένα παιχνίδι αγώνων.

Ως εκ τούτου, οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ημερήσιο επίπεδο έκθεσης στον ήχο από αυτά τα βιντεοπαιχνίδια είναι κοντά στα μέγιστα επιτρεπτά επίπεδα έκθεσης στον ήχο. Επιπλέον 16 άρθρα με κριτές και 14 πηγές γκρίζας βιβλιογραφίας αναφέρουν τα παιχνίδια ως πιθανή πηγή υπερβολικής έκθεσης στον ήχο.

Τρεις μελέτες αξιολόγησαν τις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων στη συμπεριφορά των παιχνιδιών. Συνολικά, αυτές έδειξαν ότι τα αγόρια έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια συχνότερα από τα κορίτσια, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και σε υψηλότερα επίπεδα έντασης ήχου.

Οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι ορισμένες από τις μελέτες που συμπεριλήφθηκαν χρονολογούνται από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 και μόνο 2 που δημοσιεύθηκαν τα τελευταία 10 χρόνια μέτρησαν αντικειμενικά τα μέσα επίπεδα ήχου από τα βιντεοπαιχνίδια ή σε κέντρα παιχνιδιών, αν και και οι δύο ανέφεραν υψηλά επίπεδα ήχου σε αυτές τις συνθήκες.

Υπάρχουν επίσης αρκετά βασικά κενά στα διαθέσιμα στοιχεία, προσθέτουν. Για παράδειγμα, ο αντίκτυπος των esports, της γεωγραφικής περιοχής, του φύλου και της ηλικίας, στην απώλεια ακοής. Περαιτέρω έρευνα είναι απαραίτητη για την ενημέρωση προληπτικών μέτρων και παγκόσμιων πολιτικών πρωτοβουλιών, προτείνουν.

Πηγή: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3